Kedjeslacket

Creeed

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
KTM 690 smr -08
Sökte info om justering av kedjeslacket men hittade inget som direkt föll in på mitt problem. Har justerat slacket å tycker kedjan är lagom spänd, min hoj ska ha mellan 20-30 mm slack. Drar åt bulten hårt, dock utan momentnyckel. Enligt bok ska den dras åt 115 nm. Det bör man väl kunna dra med handkraft?

Problemet är dock när jag sen ger mig ut å kör en sväng. Känns som det klonkar å låter när jag frikopplar å rullar. Tänkte att den var slapp å spände lite mer men samma klonkande i kedjan iaf! Vad är detta? Kontrollerar så att däcket är rakt 10 ggr innan jag åker iväg, men ändå så kommer det där. Några förslag plz? :Bugar

är kedjan frisk???
när du snurrar kedjan o kollar spelet så kan den visa slack på ett ställe o va helt spänd på ett annat om kedjan är slut,kolla det

Kuggarna på dreven brukar få lite "hajfene-form" när dom börjar bli slitna, och det brukar göra att det låter lite när man rullar eftersom hjulet då drar runt kedjan istället för tvärtom. Kolla hur dina drev ser ut, framförallt bakdrevet. :tummenupp

Skorpan skrev:
är kedjan frisk???
när du snurrar kedjan o kollar spelet så kan den visa slack på ett ställe o va helt spänd på ett annat om kedjan är slut,kolla det

Kan ju vara kedjan om det är så där, ska kolla de där mer noggrant. Då åker man väl förmodligen på å byta hela drivpaketet om kedjan e slut? Man ska väl helst byta allt på en gång.
Tack för svaret iaf :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck