Kedjeslack mellan kammarna

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Hoj
just nu utan
Håller på att skruva ihop hojen igen efter ventiljusteringen.
Stött på ett problem bara.

Installerar Ex-kammen först och sedan IN-kammen. När dessa sitter och timingen är som den ska och slacket mellan de obefintligt, så ska grejen som trycker ner kammarna på. Men när jag börjar dra skruvarna lite börjar det uppstå slack mellan kammarna.

Försökt göra om installationen flera gånger och är alltid väldigt noga med att det inte finns slack mellan kugghjulen. Ändå uppstår problemet så fort det börjar bli lite tryck på kammarna.

Vad är tricket liksom? :gnissla

Kan du utveckla vad "grejen som trycker ner kammarna" är för något?

Kan du utveckla vad "grejen som trycker ner kammarna" är för något

När man lyfter på topplocket sitter det en grej under som löper över kamaxlarna. Vet inte riktigt hur jag ska förklara då jag inte vet vad det heter :)

Slacket försvinner väl när du börjar dra runt motorn?
kan det vara så enkelt? Vill nämligen minnas att det inte fanns något slack när jag lyfte på topplocket.

Last edited:
När man lyfter på topplocket sitter det en grej under som löper över kamaxlarna. Vet inte riktigt hur jag ska förklara då jag inte vet vad det heter :)

kan det vara så enkelt? Vill nämligen minnas att det inte fanns något slack när jag lyfte på topplocket.

Veven drar runt kamaxlarna så ja, eventuellt slack mellan dreven försvinner.

Men prova när du fått allt rätt att dra runt veven med dragskaft så ser du om det är ok.

Montera kammarna och sträckaren sen dra runt motorn för hand 2 varv så kammarna kommer tillbaka till ursprungsläget.
Då har du kontrollerat att kammarna sitter rätt och ventilerna inte tar i kolvarna.
Slacket mellan kammarna får du när du drar ner kammarna med överfallen, se bara till att det inte rappar över nånstans när du drar och montera sträckaren ASAP...

Tack för hjälpen. Va så jävla enkelt att montera sträckaren och dra runt motorn :crash
Fick ihop hojen i fredags så nu ska det köras till snön kommer eller händerna blir istappar!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman