Kedjerengöring eller inte?

Man skulle kunna tro det men om man inte lägger på rikligt utan sparsamt så blir det inte så...
Min erfarenhet är att det är viktigare att kedjan inte är torr än att den är ren...

Lite spray eller mycket spray. Den stelnar/blir klibbig ändå, eller blir den inte det bara för att man sprayar på tunnt?
 
Vet inte om jag vart klokare av det här:) Olika skolor här. Kör vidare på att helt enkelt tvätta av kedjan lite lätt när man rengör hojjen, på med nytt "kedje-klister" sen lite extra spray då och då...

Brukar aldrig äga hojjen tillräckligt länge för att utvärdera, men nog fan ska man ge den kärlek och service på bästa sätt för det! :kär
 
Har aldrig brytt mig om varför, det räcker för mig att det uppfyller mina krav...

Så hur många drivpaket har du lyckats få ut mer än 6500 mil på med denna metoden/sprayen? Var det engångsföreteelese eller funkar den i längden?

Meningen med all mina frågor är att försöka få klart för mig (och för läsarna i tråden) vad som ger längst livslängd på ett drivpaket oavsett vem som har laborerat fram metoden.

Således är det också av intresse att veta:
1.) Kör du med nitad kedja eller inte?
2.) Piratdrev eller original?
3.) Originalkedja eller pirat (ex. DID/RK)

Mvh!
// Niklas
 
Brukar aldrig äga hojjen tillräckligt länge för att utvärdera, men nog fan ska man ge den kärlek och service på bästa sätt för det! :kär

Inte helt ovanligt, snarare mer regel än undantag, att ägarna sällan kör tillräckligt många mil med en hoj för att kunna utvärdera livslängd på i stort sett något annat än däck och möjligtvis bromsbelägg. Lite självklart beroende på körning. Mycket banåka blir ju inte så många mil men ett enormt slitage. Medan gatåka/touring sällan sliter nämnvärt på prylarna så länge man inte misshandlar dem.
 
Wow, jag tyckte mina 3500 mil ur ett originaldrivpaket på Gixxern var bra men ni får ut det dubbla. Imponerande :) Jag tvättar den inte, sprayar Maxima Chain Lube efter var 2-3 körning, kör inspirerat och bana med 160 bhp.
 
Så hur många drivpaket har du lyckats få ut mer än 6500 mil på med denna metoden/sprayen? Var det engångsföreteelese eller funkar den i längden?

Meningen med all mina frågor är att försöka få klart för mig (och för läsarna i tråden) vad som ger längst livslängd på ett drivpaket oavsett vem som har laborerat fram metoden.

Således är det också av intresse att veta:
1.) Kör du med nitad kedja eller inte?
2.) Piratdrev eller original?
3.) Originalkedja eller pirat (ex. DID/RK)

Mvh!
// Niklas

Två gånger på denna hoj, Daytona 955, andra hojar med o-ring har jag både tvättat, smort med 90-olja och kedjesprej och ibland varit för slö så den gått torrt. Då var det 4 - 5 000 mil, nitat och lås, pirat och pirat..

1.) Nitad kedja
2.) Pirat och original, båda gångerna köpt hos Triumph.
3.) DID, båda gångerna köpt hos Triumph.

Det går helt säkert att få ut minst 2 000 mil till, ännu mer om jag kör den helt slut, men, som sagt, 6 -7 000 räcker för mig.

Utan o-ring är jag mer noga. Koka kedjan med jämna mellanrum och ingen kedjesprej utan vxl-lådsolja 90 eller motorolja rak 50 som gäller. 3 000 mil har jag fått ut som bäst.
 
6000 mil!!! ooj .
Har som mest fått ut 2800-3000 mil på ett drivpaket. vilket jag tyckte var jättebra. och då smörjer jag ofta !
rengör kanske max 1 gång per år.
 
En väl rengjord och lagom smord kedja ser tusen gånger bättre ut också! Icke att förglömma :)

Den lilla tiden det tar är väl värt för att höja utseendet så pass mycket det faktiskt gör.
Tycker jag.
 
Jag rengör aldrig min kedja bara använder kedjesprej. men sen byter ja drivpaket 1 ggr år (ca 1000-1200 mil) för ja har sån jävla nojja att skiten ska gå sönder:crash:. må vara lite dum att ja gör de men ja känner mig tryggare när ja kör:dummer
 
En väl rengjord och lagom smord kedja ser tusen gånger bättre ut också! Icke att förglömma :)

Den lilla tiden det tar är väl värt för att höja utseendet så pass mycket det faktiskt gör.
Tycker jag.

Väl talat ... jag håller min kedja och drev i skick nästan enbart för utseendets skull (att den räcker några mil till är bara en bra biverkning) samt att det ser så förbaskat ovårdat ut med en svartkladdig kedja
 
Två gånger på denna hoj, Daytona 955, andra hojar med o-ring har jag både tvättat, smort med 90-olja och kedjesprej och ibland varit för slö så den gått torrt. Då var det 4 - 5 000 mil, nitat och lås, pirat och pirat..

1.) Nitad kedja
2.) Pirat och original, båda gångerna köpt hos Triumph.
3.) DID, båda gångerna köpt hos Triumph.

Det går helt säkert att få ut minst 2 000 mil till, ännu mer om jag kör den helt slut, men, som sagt, 6 -7 000 räcker för mig.

Utan o-ring är jag mer noga. Koka kedjan med jämna mellanrum och ingen kedjesprej utan vxl-lådsolja 90 eller motorolja rak 50 som gäller. 3 000 mil har jag fått ut som bäst.

Märker du någon skillnad i livslängd på original vs. pirat kedja/drev?

När du skriver DID menar du då att du köpt kedjan separat (dvs. pirat) eller har den leverats i originalförpackning från Triumph? Köper jag Honda original drivpaket får jag med (i samma förpackning) drev och kedja. Det är DEN kedjan jag kallar original oavsett om den i sin tur ligge ri en egen förpackning där det står DID/RK. Allt ligger i en Honda origibalkartong.
 
Använder Motorex Chainclean och 622 Offroadspray. (Funkar till alla hojar och sitter kvar även i 250 blås) Det absolut bästa jag testat! Den sprayen smörjer verkligen och är mer lik en olja. Att bara "mölja" på med kladdigt-kedje-spray-äckel-vax är som att inte tvätta sig under armana innan man tar deo.:brynad
 
Två gånger på denna hoj, Daytona 955, andra hojar med o-ring har jag både tvättat, smort med 90-olja och kedjesprej och ibland varit för slö så den gått torrt. Då var det 4 - 5 000 mil, nitat och lås, pirat och pirat..

1.) Nitad kedja
2.) Pirat och original, båda gångerna köpt hos Triumph.
3.) DID, båda gångerna köpt hos Triumph.

Det går helt säkert att få ut minst 2 000 mil till, ännu mer om jag kör den helt slut, men, som sagt, 6 -7 000 räcker för mig.

Utan o-ring är jag mer noga. Koka kedjan med jämna mellanrum och ingen kedjesprej utan vxl-lådsolja 90 eller motorolja rak 50 som gäller. 3 000 mil har jag fått ut som bäst.

Märker du någon skillnad i livslängd på original vs. pirat kedja/drev?

När du skriver DID menar du då att du köpt kedjan separat (dvs. pirat) eller har den leverats i originalförpackning från Triumph? Köper jag Honda original drivpaket får jag med (i samma förpackning) drev och kedja. Det är DEN kedjan jag kallar original oavsett om den i sin tur ligge ri en egen förpackning där det står DID/RK. Allt ligger i en Honda origibalkartong.

Jag tolkar din tystnad som att du inte vet!
 
Jag tolkar din tystnad som att du inte vet!

Så kan det vara, jag är inte här hela tiden och har inte totalkoll, därför kan det ibland dröja innan jag svarar. :(

Dessutom sparar jag inte allt och skriver inte upp allt heller, det känns inte så viktigt, men...

Båda köptes hos olika Triumphhandlare. Det ena paketet var till en Sprint ST, den andra plockades ihop av handlaren med originaldelar. Den första då original enligt dig eftersom det stod Triumph på kartongen, även om det inte är en Sprint ST jag har, den andra måste då vara pirat även om det var samma grejer. Nu har jag för mig att det var DID men i boken står det Regina 136 ORP så det kan mycket väl vara att jag inte vet...:va

Båda kedjorna fick jag korta och nej, jag har inte märkt någon skillnad...

Utan o-ring bytte jag bakdrev varannan gång men med o/x-ring skulle det bli 12 000 - 14 000 mil och det känns lite långt. Det skulle nog korta kedjans livslängd lite, men det är bara vad jag tror, jag vet faktiskt inte.

En kamrat med en Trött etta http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_XV1000 TR1 81.htm med kedja i oljebad bytte originalkedjan efter 19 500 mil så det går att få ut betydligt mer om man vill. Och den kedjan tvättades inte den spändes bara några gånger. Men, som jag kommer ihåg, så var det bara första året som kedjan låg i oljebad, men där kan nog någon som vet bättre rätta mig!

Så till TS! Tvätta och smörj så mycket du tycker det är värt.:)
Jagtror det är viktigare att kedjan aldrig blir torr än att den är ren, men det är min åsikt.:tungan
 
Utan o-ring bytte jag bakdrev varannan gång men med o/x-ring skulle det bli 12 000 - 14 000 mil och det känns lite långt. Det skulle nog korta kedjans livslängd lite, men det är bara vad jag tror, jag vet faktiskt inte.

Aha, för att uppnå en livsängd >6500mil/drivpaket har du:
1.) Kortat kedjan
2.) På vissa drivpaket bytt drev

Det förklarar i så fall varför du lyckats uppnå avsevärt mycket längre livslängd än vad vi någonsin kommit i närheten av.

Genom att korta kedjan när den slitits så mycket att den kommit in på (och kanske passerat) rödmarkeringen som i regel finns på alla hojar och som just markerar "dax för byte" ökar risken markant för att kedjan skall gå av under drift. Gör det det kan det gå riktigt illa om man har otur. Har man tur händer dock inte ett skit mer än att kedjan bara snällt rullar av och kan ställa till det för bakomvarande.

Ett slitet drev (fram eller bak spelar ingen roll även om det är värre med slitet framdrev än bakdrev) sliter också kedjan snabbare.

Det är inte att rekommendera att göra som du gör (kortar kedjan) av ovanstående orsak. Och för att vi inte skall jämföra äpplen med päron skall tilläggas att de livslängder jag redovisat är med ett och samma unika drivpaket utan byten av drev/kedja och utan kortning av kedja annat än vid nyinstallationen (för att uppnå rätt antal länkar).

Bra, nu har vi rätt ut hur det ligger till. Vilken metod/sätt man använder är upp till var och en naturligtvis. Så till trådskaparen säger jag:

Lycka Till! :D

Visst går det att få ut betydligt fler mil på ett drivpaket. Man hade hojar/lösningar på 80-talet med helt inkapslade kedjor/drivpaket och om jag minns rätt som löpte genom ett oljebad. En sådan kedja/drivpaket håller satans länge. MEN det är få knuttar idag som skulle acceptera designen.

Får man ut ca. 6000mil eller mer på en öppen kedjekonstruktion som jobbar i den miljön som en mc rullar i och med den krafter som den utsätts för så är det inte illa. Man kan naturligtvis byta till kraftigare drev/kedja och utan problem få ut mer mil (med samma skötsel) på precis samma sätt som man kan byta till tunnare prylar för att minska vikt (se majoriteten av tävlingshojarna). Men som sagt var med originalkonstruktion på en standarshoj är ca. 6000mil bra anser jag. Medan når man < 3000mil har man lyckats mindre bra.

// Niklas
 
Last edited:
Aha, för att uppnå en livsängd >6500mil/drivpaket har du:
1.) Kortat kedjan
2.) På vissa drivpaket bytt drev

Det förklarar i så fall varför du lyckats uppnå avsevärt mycket längre livslängd än vad vi någonsin kommit i närheten av.

Genom att korta kedjan när den slitits så mycket att den kommit in på (och kanske passerat) rödmarkeringen som i regel finns på alla hojar och som just markerar "dax för byte" ökar risken markant för att kedjan skall gå av under drift. Gör det det kan det gå riktigt illa om man har otur. Har man tur händer dock inte ett skit mer än att kedjan bara snällt rullar av och kan ställa till det för bakomvarande.

Ett slitet drev (fram eller bak spelar ingen roll även om det är värre med slitet framdrev än bakdrev) sliter också kedjan snabbare.

Det är inte att rekommendera att göra som du gör (kortar kedjan) av ovanstående orsak. Och för att vi inte skall jämföra äpplen med päron skall tilläggas att de livslängder jag redovisat är med ett och samma unika drivpaket utan byten av drev/kedja och utan kortning av kedja annat än vid nyinstallationen (för att uppnå rätt antal länkar).

Bra, nu har vi rätt ut hur det ligger till. Vilken metod/sätt man använder är upp till var och en naturligtvis. Så till trådskaparen säger jag:

Lycka Till! :D

Visst går det att få ut betydligt fler mil på ett drivpaket. Man hade hojar/lösningar på 80-talet med helt inkapslade kedjor/drivpaket och om jag minns rätt som löpte genom ett oljebad. En sådan kedja/drivpaket håller satans länge. MEN det är få knuttar idag som skulle acceptera designen.

Får man ut ca. 6000mil eller mer på en öppen kedjekonstruktion som jobbar i den miljön som en mc rullar i och med den krafter som den utsätts för så är det inte illa. Man kan naturligtvis byta till kraftigare drev/kedja och utan problem få ut mer mil (med samma skötsel) på precis samma sätt som man kan byta till tunnare prylar för att minska vikt (se majoriteten av tävlingshojarna). Men som sagt var med originalkonstruktion på en standarshoj är ca. 6000mil bra anser jag. Medan når man < 3000mil har man lyckats mindre bra.

// Niklas

Nu blandar du ihop äpplen, utan o-ring, med päron, med o-ring, och drar lite egna slutsatser. Du får göra precis som du vill, jag tror inte jag kan förklara så du förstår.:rolleyes:

Mitt fel, det köper jag!:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top