Kedjerengöring eller inte?

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Nu är jag lite less på alla olika påståenden!

Ska man djuprengöra kedjan? Eller ska man bara spola av den, kedjerengörings-spray och en på med ny smörjning? Eller ska den skrubbas först och sen i den ordningen...

Jag själv har alltid bara kört på spraymetoden men många verkar ha olika åsikter om detta. Så vad säger experterna?
 
Beror på vad du vill uppnå. Lång livslängd på drivpaketet? Eller lite underhållstid?

Lång livslängd = rengjör med ex. kristallolja/lysfotogen eller liknande - Torka av med torr trasa - smörj. Detta bör göras var 200-300 mil elelr när/om kedjan blivit ordentligt smutsig (syns på den = svart eller näst intill). Oftare om du kört mycket grus.
Däremellan smörjs kedjan som vanligt minst var 100:e mil eller så ofta som krävs utan att kedjan blir torr.

Lite underhållstid = Välj den metod som går fortast ;-)

// Niklas
 
Men du har ju slitaget i kedjans länkar samt på drevens kugg, fastnar det smågrus och annat "hårt" där, så funkar det som smärgelduk och sliter ner metallen fortare. Ett enkelt underhåll är som Avarage beskriver och det tar dessutom inte mycket av ens tid. Tandborste, lysfotogen och lite skrubbande så är kedjans livsläng(även drevens) förlängd med många mil.
En oringskedja kommer man ju ändå inte åt innanför o-ringarna så jag vill nog hävda att rengöring är slöseri med tid.
 
Men du har ju slitaget i kedjans länkar samt på drevens kugg, fastnar det smågrus och annat "hårt" där, så funkar det som smärgelduk och sliter ner metallen fortare. Ett enkelt underhåll är som Avarage beskriver och det tar dessutom inte mycket av ens tid. Tandborste, lysfotogen och lite skrubbande så är kedjans livsläng(även drevens) förlängd med många mil.


Länkarna är ju skyddade av o-ringar så dom kommer man ju inte åt men du menar kanske rullarna? Ja, under rullarna blir det ju renare.
 
Fick tipset av dragracingförare i somras att koka kedjan i motorolja. Blev som ny, tyst och mjuk.:banana

Ja, det är nog bra men dom kör nog inte med o-ringat eftersom de stjäl lite effekt?

Sen kan man ju fundera över hur många timmars arbete man vill lägga på att förlänga livslängden på en produkt som är relativt billig. Timpengen blir fort låg...

Men kör man dragracing så är det ju ett annat läge. Då vill man ju ha alla marginalerna på sin sida.
 
Jag tvättar aldrig kedjan utan smörjer den innan den börjar bli torr. Kör i alla väder så den tvättar sig själv ibland...:tungan
Inte vad "experterna" tycker är rätt, men så får jag byta redan efter 6 000 - 7 000 mil också... :gnissla

Brukar kolla kedjan när jag kört färdigt för dagen och smörjer om det behövs. Lite och ofta. Kåpan vid utgående drev brukar jag försöka göra ren innan det är fullt, vanligtvis vinterjobb, och då kan jag torka av kedjan så det ser snyggare ut. :)
 
Ja, det är nog bra men dom kör nog inte med o-ringat eftersom de stjäl lite effekt?

Sen kan man ju fundera över hur många timmars arbete man vill lägga på att förlänga livslängden på en produkt som är relativt billig. Timpengen blir fort låg...

Men kör man dragracing så är det ju ett annat läge. Då vill man ju ha alla marginalerna på sin sida.

Pris för drivpaket = ca. 2500kr
Utan smörjning = ca. 1200mil (eller till och med kortare) => 2,08 kr/mil
Tid smörj/rengjöring = 0 min

Med smörjning/rengjöring = 6000mil => 0,42 kr/mil
Tid: 6000mil / 30mil mellan smörjn = 200 gånger á ca. 30 sek => 1 tim 40 min

Med 6000 mils körning har du, om du smörjer/rengjör, haft en timpeng motsvarande ((6000mil x 2,08kr)-2500kr)/1:66 h:mm = 6012 kr och du har sparat 9980kr jämfört med om du inte smörjer.

Min tid är värd mycket men inte SÅ mycket (oftast). :rolleyes:

// Niklas
 
Jag tvättar aldrig kedjan utan smörjer den innan den börjar bli torr. Kör i alla väder så den tvättar sig själv ibland...:tungan
Inte vad "experterna" tycker är rätt, men så får jag byta redan efter 6 000 - 7 000 mil också... :gnissla

Brukar kolla kedjan när jag kört färdigt för dagen och smörjer om det behövs. Lite och ofta. Kåpan vid utgående drev brukar jag försöka göra ren innan det är fullt, vanligtvis vinterjobb, och då kan jag torka av kedjan så det ser snyggare ut. :)

Precis så som jag gör. Men vad smörjer du med? För mer än drygt 6000 mil har jag aldrig fått ut!
 
Hmmm...om du får ut de milen med det lilla underhållet så är jag mäkta förvånad, tar du bara ut hojen då det är strålande solsken och inget damm på vägen? :Bugar
Jag tvättar aldrig kedjan utan smörjer den innan den börjar bli torr. Kör i alla väder så den tvättar sig själv ibland...:tungan
Inte vad "experterna" tycker är rätt, men så får jag byta redan efter 6 000 - 7 000 mil också... :gnissla

Brukar kolla kedjan när jag kört färdigt för dagen och smörjer om det behövs. Lite och ofta. Kåpan vid utgående drev brukar jag försöka göra ren innan det är fullt, vanligtvis vinterjobb, och då kan jag torka av kedjan så det ser snyggare ut. :)
 
Hmmm...om du får ut de milen med det lilla underhållet så är jag mäkta förvånad, tar du bara ut hojen då det är strålande solsken och inget damm på vägen? :Bugar

6000mil med endast smörjning (hypoidolja) var 30:e mil eller varje dag du kommer hem på kvällen förutom under semesterresorna då sprayer används. Dvs. kedjan är aldrig torr så får åtminstånde jag ut de milen. Och då rengjör jag inte kedjan eftersom oljan lossnar och tar med sig smuts så det behövs aldrig.

Och körningen...den är i alla väder förutom snö/snöslask (har börjat bli för gamal/lat för å pina mig onödigt mycket! ;-) Men i övrigt sol, blåst, regn, ösregn, Tyskt kvalitestregn, 0 gradigt, +41 grader whatever och ändå drygt 6000mil/drivpaket! Och fler än en gång dvs. det har inte bara varit ett lyckoskott!
 
Precis så som jag gör. Men vad smörjer du med? För mer än drygt 6000 mil har jag aldrig fått ut!

Q8s kedjesmörjning. Det var förpackningen som gjorde att jag började använda den. Precis lagom för att alltid kunna ha med.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100918

Kedjan är nästan aldrig torr, 100 mil i regn blir det naturligtvis jobbigt, eftersom jag smörjer innan den blir torr. Vanligtvis det sista jag gör för dagen så lösningsmedlet hinner dunsta och oljan hunnit krypa in i den varma kedjan.:) Annars när hojen parkeras innan matrast eller liknande om det är långa dagsetapper...

Letar inte grusvägar men tar inga omvägar för att undvika. :D Det går att köra sporthoj även på grus!

Det skulle nog gå att få ut mera mil om kedjan aldrig är torr och alltid var ren, men då, tycker jag, blir det för mycket jobb för lite extra mil. Jag byter dessutom kedja på vintern så det är inte när kedjan är helt slut utan när jag inte vill köra en säsong till. :rolleyes:

Men detta är min erfarenhet...
 
Pris för drivpaket = ca. 2500kr
Utan smörjning = ca. 1200mil (eller till och med kortare) => 2,08 kr/mil
Tid smörj/rengjöring = 0 min

Med smörjning/rengjöring = 6000mil => 0,42 kr/mil
Tid: 6000mil / 30mil mellan smörjn = 200 gånger á ca. 30 sek => 1 tim 40 min

Med 6000 mils körning har du, om du smörjer/rengjör, haft en timpeng motsvarande ((6000mil x 2,08kr)-2500kr)/1:66 h:mm = 6012 kr och du har sparat 9980kr jämfört med om du inte smörjer.

Min tid är värd mycket men inte SÅ mycket (oftast). :rolleyes:

// Niklas

Nu har jag inte förespråkat att låta bli kedjesmörjning. Så om vi håller oss till rengöringen? Hur mycket tror du själva rengöringen förlänger livslängden?

Sen är din kalkyl ändå felaktig. Du får nog ändra milen lite och justera din kalkyl. VS halverade livslängden på sin kedja när helt han lät bli att smörja. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje%28o%29sm%F6rjningstest
Inte 100% vetenskapligt test men i brist på bättre information tycker jag vi kan acceptera det testets resultat.
Sen går det väl 3-4 burkar kedjespray på den tiden? = 3-400kr?
Sen har du inte lagt till någon arbetstid på rengöring av kedjan?
Har du nitat kedja eller kedjelås?
 
Last edited:
Smörj kedjan direkt efter körning när kedjan är varm och överdriv inte tvättandet med avfettning det torkar ut oringarna.
Olja löser olja, spraya på kedjespray och torka av.
 
När vi ändå pratar kedja, vad kör ni med för smörja då, det jag provat har ju en förmåga att nästan grisa ner fälgen mer än kedjan ?
//M
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top