Kedjenitare/Brytare

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Har en fråga till er som nitar era kedjor med verktyg..

Hittade en billig nitare/brytare hos www.bikeshop.se

Men om man läser om denna nitare/brytare så är det enbart för D.I.D kedjor om jag har fattat texten rätt på http://www.louis.de/_1094c99c1f90ca...3Dkettentrenner

Funkar inte detta verktyg till andra fabrikat av kedjor än D.I.D :confused:

Tacksam för ett svar av någon kunnig mekare

Bifogat

• 10003136.jpg
    10003136.jpg
    8.4 KB · Visningar: 451
Jag har själv en sådan och enligt LOUIS enbart för DID kedjor. Tittar man på nitningsdelen så är den väldigt speciell och man använder inte mellanlägg för att klara o-ringarna utan verktyget pressar bara så långt som själva niten tillåter. Personligen skulle jag inte använda verktyget till något annat fabrikat. Jag har använt verktyget till två kedjebyten DID ZVM50, så fungerar gör det.
Verktyget fugerar sådär när det gäller brytning av kedjor där föredrar jag vinkelslipa bort nitskallalarna på en länk och drivdorn mot bakdrevet som ändå skall bytas.

Befinner du dig i närheten av hufvudstaden kan du få se verktyget IRL så att säga. Annars är inte DID's ZVM-kedjor så p-nödiga heller.

Last edited:
Okej tack för ditt svar på min fråga..

Behöver nog inte se verktyget eftersom jag har en på bordet här men som kommer skickas tillbaka till säljaren av detta verktyg ,eftersom den är gjord för DID och det stod inte på deras hemsida....

Anders R skrev:
Jag har själv en sådan och enligt LOUIS enbart för DID kedjor. Tittar man på nitningsdelen så är den väldigt speciell och man använder inte mellanlägg för att klara o-ringarna utan verktyget pressar bara så långt som själva niten tillåter. Personligen skulle jag inte använda verktyget till något annat fabrikat. Jag har använt verktyget till två kedjebyten DID ZVM50, så fungerar gör det.
Verktyget fugerar sådär när det gäller brytning av kedjor där föredrar jag vinkelslipa bort nitskallalarna på en länk och drivdorn mot bakdrevet som ändå skall bytas.

Befinner du dig i närheten av hufvudstaden kan du få se verktyget IRL så att säga. Annars är inte DID's ZVM-kedjor så p-nödiga heller.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...