Kedjelås?

Mr Arne

sör på para
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Sport-Ducce + skogs-yama
Har just bytt drivpak på hojen, och blev lite konfunderad över hur den nya kedjan funkar. Den har inget kedjelås. Moderna kedjor har tydligen frångått den gamla extra låsbrickan som hakade i axlarnas spår... Är det nån som vet hur f-n man skall veta om det sitter som det skall - man får liksom inget kvittensklick eller bekräftelse på att länken har "låst".

Tacksam för hjälp!

Mr Arne skrev:
Har just bytt drivpak på hojen, och blev lite konfunderad över hur den nya kedjan funkar. Den har inget kedjelås. Moderna kedjor har tydligen frångått den gamla extra låsbrickan som hakade i axlarnas spår... Är det nån som vet hur f-n man skall veta om det sitter som det skall - man får liksom inget kvittensklick eller bekräftelse på att länken har "låst".

Tacksam för hjälp!
nitlås, men du kan också skaffa ett clipslås som du monterar som vanligt, sen gör du rent låslänken med aceton,(bara torka av ytan) sen lägger du på lite silikon över clipset för extra säkerhet.låt torka 2 dagar.håller utmärkt.
var bara 100% på att du satt dit clipset ordentligt. mvh

Last edited:
Kedjelås

Ok, tack. Jag fattade det själv efter ett tag (lite slow ibland...).
Tänkte först klappa till med ett dorn och mothåll, men det är kanske bättre att göra som det är tänkt... Och eftersom det antagligen inte är sista gången man byter kedja, så kan ju lika gärna skaffa ett sånt där verktyg då.
Är det nån som vet var dylikt verktyg finns att köpa? Har de vanliga hojhandlarna sånt?

Mr Arne skrev:
Ok, tack. Jag fattade det själv efter ett tag (lite slow ibland...).
Tänkte först klappa till med ett dorn och mothåll, men det är kanske bättre att göra som det är tänkt... Och eftersom det antagligen inte är sista gången man byter kedja, så kan ju lika gärna skaffa ett sånt där verktyg då.
Är det nån som vet var dylikt verktyg finns att köpa? Har de vanliga hojhandlarna sånt?

Tror dom kostar ett par tusen spänn faktiskt

Vissa hojaffärer lånar ut ett verktyg mot pant dock

Palo skrev:

Det där ser ut att vara ett bra generellt verktyg, till lågt pris.

Jag har själv letat runt för att hitta ett vettigt nitverktyg och råkat på sådana som enligt uppgift bara ska funka för DID-kedjor (bl.a. från bikeshop.se och louis.de - och kostar ca 800kr). Men nu har jag beställt ett helt kit avsett för verkstadsbruk från Buells (artikelnr 2808). En lokal firma tar hem det åt mig. Priset är ännu okänt :3freak

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år