Kedjelås

yzf600r

Dunderkatten
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
Yamaha YZF600R
I verkstads handboken står det att man ska använda en ändlös kedja, men då måste man ju ta bort svingen. Går det inte lika bra med kedjelås. Har en YZF600R -00. Jag tycker låsen verkar säkra. :confused:

Montera en kedja med lås, var noggrann, låsklipsets slutna ände i kedjans färdriktning, tvätta låset på utsidan så att det är abolut fettfritt. Avsluta med att lägga på lite silikongummi (av bra kvalitet) som låser fast klipset så blir det kvar. Kör inte förrän silikongummit har torkat rejält.
Inspektera silikongummit emellanåt. Kör inte med dåligt gummi! Dvs samma regler som för sex! :-))
Om silikonet börjar ge sig skrapar/stålborstar du rent, tvättar och lägger på nytt silikon.

Och:
Skyll inte på mig om du ändå tappar kedjan.

Man behöver inte ta bort svingen för att montera en ändlös kedja. Det är detsamma som en nitad kedja. Med ett speciellt verktyg kan kedjan nitas. Då får du ett lås som är lika starkt som resten av kedjan. Jag kör med nitad kedja på min rejshoj och har aldrig varit med om kedjebrott på en sån. Däremot har jag 2 ggr tappat kedjan på gathojar med clips som lås. Den sista gången var det dessutom både najjat och silikonat.

Märkligt. Jag har aldrig tappat ett kedjelås. Varken med eller utan silkon. Och har aldrig najat ett lås heller. Olika kvalitet på låsen (klipsen)?

Det här speciella verktyget du menar är en slägga(som mothåll) + en flack körnare +en del skicklighet+ en rejäl bultsax att klippa av den gamla med....

Nr:18 skrev:
Man behöver inte ta bort svingen för att montera en ändlös kedja. Det är detsamma som en nitad kedja. Med ett speciellt verktyg kan kedjan nitas. Då får du ett lås som är lika starkt som resten av kedjan. Jag kör med nitad kedja på min rejshoj och har aldrig varit med om kedjebrott på en sån. Däremot har jag 2 ggr tappat kedjan på gathojar med clips som lås. Den sista gången var det dessutom både najjat och silikonat.

Som tidigare sagts, hellre ett kedjelås än ett nitat lås som man inte vet om det är 100% schysst gjort. Jag har aldrig tappat ett låsclips, men jag kör aldrig med Regina-kedjor heller.

Om du frågar snällt hos den du köper kedjan av så brukar det inte var omöjligt att låna riktigt nitverktyg över natten. Finns en lite riskt att du nitar mer än vad du vill om du gör det på frihand och du inte har den rätt känsla.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP