Kedjelås?

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Jag ska sätta på en ny kedja på min hoj men har lite problem. Jag vet inte hur jag ska få kedjelåset att sitta ordentligt. Jag bifogar bilder på låset. Det är som en ny länk som jag sätter på men jag vet inte hur jag ska få sprintarna att expandera så att brickan inte åker av och kedjan lossnar.

Någon som vet hur jag ska göra med nedanstående kedjelås?

Bifogat

• DSC00368.jpg
    DSC00368.jpg
    158.9 KB · Visningar: 165
  • DSC00369.jpg
    DSC00369.jpg
    218.2 KB · Visningar: 214
De är ett nitlås och du behöver ett nitlåsverktyg. Kostar ca 700kr+ och man bör ha handledning första gången man monterar det

Jag skulle åka och köpa ett clipslås istället! Du bör ha handledning även där om du inte monterat ett förr, men du slipper dyra verktyg

Jag har ingen lust att köpa ett dyrt verktyg som jag knappt vet hur det fungerar. Måste man verkligen ha ett sånt?

Jag kan ju inte åka iväg med hojen till en verkstad och få kedjan ditmonterad eftersom det inte går att köra den utan kedja :-(

Finns det inga andra sätt?

fulmekalternativ 1. huggmejsel, hammare och nått bra mothåll från andra sidan.

fulmekalternativ 2. skruvstäd och nåt kort, hårt och spetsigt.

kan tilläggas att jag bukar tappa kedjan rätt ofta så det bästa alternativet är nog att ta en promenad till butiken och köpa ett clipslås

Jag vill inte gärna tappa kedjan. Men fasen jag vill ju ha mitt svarta nitlås.

om du tvättar resten av kedjan (från bild1) så kommer ett nytt fräscht silvrigt clipslås matcha aldeles utmärkt ;)

sen kanske jag överdrev när jag skrev att kedjan ofta lossnar på fulmeksätten, oftast har jag monterat kedjor på sub-5 minuter medans polare har stressat på för de vill dra iväg och sen tappat kedjan 5 månader senare. lägger du ner lite tid på att hamra med huggmejseln (eller en vanlig stjärnmejsel) kan du säkert få det att sitta lika bra som med ett kedjelåsverktyg för 700+

Last edited:
...lägger du ner lite tid på att hamra med huggmejseln (eller en vanlig stjärnmejsel) kan du säkert få det att sitta lika bra som med ett kedjelåsverktyg för 700+
Stämmer bra det :) Fast en vanlig stjärnmejsel skulle inte jag använda, jag tror den är för mjuk. Synd att förstöra mejslar på sånt de inte är tänkta att användas för :)

Huggmejsel låter sådär tycker jag. Har vi inte haft verktyget för det så kan man ta en lite tyngre hammare som mothåll. Ta stöd mot svingen och knacka med en kulhammare på nitskallen så den svampar ut. Jämför med resten av kedjan och känn efter så att länken rör sig som den ska. Har du nitat för hårt kan du behöva ta en mejsel och bryta lite försiktigt så du får upp rörligheten igen. Klart! :)

Har du redan demonterat den gammla kedjan? Om inte så kan du gasa förbi mig med den nya i ryggsäcken så ska jag nita dit den åt dig

Peter

( 070 210 68 34 )

Lånar tråden!
Är det någon som kan låna ut ett nitverktyg till mig en dag?
Lr i södra sthlm kan hjälpa mig med det?

Tommy

maria:har du tagit bort gammla kedjan är ju en nödlösning att köpa ett clipslås för att kunna åka till andersson turbo eller en butik och få det riktiga nitat.

Lånar tråden!
Är det någon som kan låna ut ett nitverktyg till mig en dag?
Lr i södra sthlm kan hjälpa mig med det?

Tommy

Jag har ett till DID kedjor i södra stockholm. Obs fungerar bara med DID-kedjor. Skicka PM i så fall så fixar vi det.

Ett tips är att åk till nån lokal mcverkstad fråga snällt om ni får låna ett nitverktyg mot en påse bullar eller liknade, var aldrig nått problem för mig ända tills jag kom på att det är rätt bra att ha ett eget och köpte ett.

Vi har Addemoto här nere som lånar ut verktyget mot deposition och något liknande borde finnas hos er också. Bara slå en signal till närmsta meckare och hör efter.

Det var ju jäkligt klantigt av mig att ta bort den gamla kedjan först. Nu kan jag inte åka någonstans med hojen för att få det fixat. Någon som har en länk till en sida som säljer clips lås? Helst svart eftersom resten av kedjan är svart. Eller som vet någon butik i Stockholm som säljer svarta clipslås.

Biltemas har inte gått sönder bara en gång!!:rolleyes:

Vad säger du? Alla berömmer ju Biltemas verktyg annars.

Eller kom det där med av gammal vana bara? Jag tänkte på din signatur, du verkar föra nån slags kampanj mot Biltema.

Vad säger du? Alla berömmer ju Biltemas verktyg annars.

Eller kom det där med av gammal vana bara? Jag tänkte på din signatur, du verkar föra nån slags kampanj mot Biltema.

Deras 10-års verktyg är helt ok., men kedjeverktyget har havererat ett antal gånger, det finns även här i nån tråd.

Kampanj?...nejdå bara egna o bekantas erfarenheter.:D

Finns ett enkel sätt. Montera på kedjelåset med tätnings ringar m.m
Sätt 2 st muttrar på fram sidan av kedjan och pressa på plattan med hjälp av en rörtång. Montera även spacers som brukar följa med. Ta sedan ett mothåll och knacka försiktigt med en rund hammare på taggarna som sticker ut från kedjelåset tills dom är runda och fina. Glöm ej ta bort spacers plattorna. Har alltid gjort så här och jag har kört hoj 12 år utan några som helst problem med nitlås. Den ända gången jag haft problem är då jag stoppade ett kedjelås som nödlösning och tappade kedjan.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra