Kedjelås?!

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Hej!

För andra gången har mitt kedjelås hoppat av kedjan.
När jag bytte drivpaket fick jag låna en sån där "påpressare" av en polare för att pressa fast brickan till länkbiten innanför kedjelåset. Det gick jättebra och allt satt som det skulle.
Till min fasa så upptäckte jag förra sommaren att kedjelåset var borta en dag när jag tvättade hojen.
Jag for till Bike så fort som möjligt och införskaffade ett nytt med tron att detta skulle bota min kedjelåslösa kedja. Det gjorde det också, tillfälligt.
Nu har låset ramlat av ytterligare en gång. Ett nytt skall inhandlas senare idag.

Varför ramlar kedjelåset av hela tiden? Hur kan jag göra för att förhindra detta? Jag har inte monterat det fel eller för dåligt.

Tacksam för svar!
Mvh Bobby

köp ett nitlås till kedjan istället för clipslåset så är problemet ur världen sen.

Hej!

När jag bytte drivpaket fick jag låna en sån där "påpressare" av en polare för att pressa fast brickan till länkbiten innanför kedjelåset. Det gick jättebra och allt satt som det skulle.
Till min fasa så upptäckte jag förra sommaren att kedjelåset var borta en dag när jag tvättade hojen.
Jag for till Bike så fort som möjligt och införskaffade ett nytt med tron att detta skulle bota min kedjelåslösa kedja. Det gjorde det också, tillfälligt.
Nu har låset ramlat av ytterligare en gång. Ett nytt skall inhandlas senare idag.

Varför ramlar kedjelåset av hela tiden? Hur kan jag göra för att förhindra detta? Jag har inte monterat det fel eller för dåligt.

Tacksam för svar!
Mvh Bobby

Har du fått det i spåret ordentligt? Naja fast med en bit ståltråd(enbart över den platta delen..)täta först med silicon, sen sitter det fast.

Anledningen till att det ramlar av är nog att det kan röra på sig lite för mycket.

På förra hojen lade jag en klick kontaktlim på kedjelåset innan jag satte dit det, och kladdade sedan silikon utanpå alltihop. Det satt kvar tills det var dags att byta drivpaket i alla fall, men det bästa tipset är nog att se till att få kedjan nitad. Det går att fixa själv också om man är lite händig och/eller har ett sånt där nitverktyg..

Nitat is da shit :tummenupp

Seriöst, skulle inte våga köra med något annat (har tappat nitlås en gång för mycket vilket slutade dyrt då den fastnade på utgående axel vilket trashade tvåans utgående drev :huvet). Men det finns folk som tycker att cliplås är lika säkra som nitade (eventuellt efter dom lödat/limmat/silikonat/trollat) så smaken är väl som :arsele

Last edited:
Jag envisas med att fortsätta lägga in bilden på hur min motor sågut efter att kedjelåset släppte.
Se till att ha koll på kedjelåsen :tummenupp
dsc00010.jpg

Hej!

Tacksam för svar!
Mvh Bobby
Några dumma frågor, du monterar clipset åt rätt ''håll''?
Clipset får inte misshandlas vid montering.
Kör med rätt kedjespänning?

Har läst i ngn tråd här på sporthoj att nitar ska vara svåååra som fan att demontera och att man typ måste spräng bort dem med dynamit, hur går det då med kedjan?

Eller är det bara att borra:D

Har läst i ngn tråd här på sporthoj att nitar ska vara svåååra som fan att demontera och att man typ måste spräng bort dem med dynamit, hur går det då med kedjan?

Slipa ner skallen med Dremel eller vinkelslip, använd sedan ett riktigt kedjeverktyg för att pressa isär kedjan. Den enda länk i kedjan som går sönder är låslänken.

Kortat en kedja någon gång? Ungefär samma sak, så det är inga problem..

Fräscha clips - och rent (tryckluft eller borste) ska det vara innan monteringen.
Aldrig råkat ut för att ett clips lossnat...

Jag vet hur det ska monteras och har varit försiktig. Kedjan spände jag nyss i samband med att jag tvättade den, men jag är säker på att kedjan inte är för spänd iaf.
Får kolla upp det där med nitning tror jag.

Mvh Bobby

Jag vet hur det ska monteras och har varit försiktig. Kedjan spände jag nyss i samband med att jag tvättade den, men jag är säker på att kedjan inte är för spänd iaf.
Får kolla upp det där med nitning tror jag.

Mvh Bobby

Var slacket rätt när hojen stod på stödet eller var det rätt när du med fullutrusting satt på hojen och en kompis kollade det?

En anledning kan vara att det uppstått slitage inne i länkarna som kedjelåsets "pinnar" går genom, om detta är fallet så kommer låset att accelereras kraftigt när det passerar dreven, är accelerationen nog kraftig (hög fart) så kan låsblecket lossna. Detta råkade jag ut för på en MC jag hade då flög 3-4 st låsbleck innan jag begrep varför och det kunde ha gått riktigt illa då de alltid lossnade vid högre hastigheter:näsblod

Ofta uppstår detta slitage pga att man inte lyckats få dit O-ringarna när man monterade låset, kolla det..

Japp ska kolla upp detta! Tack för hjälpen!
Var på Bike förut och köpte 2 uppsättningar med kedjelås, tyvärr hade han inte nitlås hemma. Får se om jag byter hela länken med oringar och så för att se så att det monteras rätt. Jag kan ha fått oringarna lite fel vid montering så det kan ju vara värt att kolla upp.

/Bobby

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...