Kedjelås?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag fick en ny kedja och den levererades med kedjelås.Nu till frågan,för eller nackdelar med ett nitat eller kedjelås till en sporthoj.Eller har det nån som helst betydelse?Man kan ju tänka sej att ett nitat "håller" bättre.Vad har ni... :confused:

Har kedkelås men skall nita. Gör man rätt så skall lås hålla, sägs det... Sök o du kommer finna trådar om ämnet.

Kedjelås ska hålla men det finns många exempel på lås som inte gjort det, troligtvis felmonterade men varför chansa? För en gatåkare som kör flera år på samma drivpaket och bara smörjer och sträcker kedjan finns väl inga direkta nackdelar med nitat. Kräver lite mer vid montering men sen behöver man inte bry sig...

Jag har sökt nu och läst lite,det verkar va delade meningar.Det verkar va felmontage varför dom släpper,hur man monterar clipset mot/med färdriktning osv.Att en nitad kedja skulle va bergsäker tror jag inte,Andersbink har kedjelås på sina turbohojjar så jag tror jag klarar mej(ifall jag monterar rätt) :)

Exup skrev:
2082551 Jag har sökt nu och läst lite,det verkar va delade meningar.Det verkar va felmontage varför dom släpper,hur man monterar clipset mot/med färdriktning osv.Att en nitad kedja skulle va bergsäker tror jag inte,Andersbink har kedjelås på sina turbohojjar så jag tror jag klarar mej(ifall jag monterar rätt) :)

Att bara montera i rätt riktning räcker inte, det har jag sett exempel på. Vad som orsakat felen i dessa fall vet jag inte men det har inte suttit kvar i alla fall. Men som sagt, gör man rätt påstås det hålla.

Kedjelås

På RR-hojjar limmar man låsbrickan med silikon eller motsvarande. Gör riktigt rent först.

Hoztic skrev:
2082496 Hur funkar såna egentligen? Går dom att återanvända? Blir inte en länkt tyngre än dom andra? :va

Nops dom går inte återanvända. Det är brytbultar (skallen går av när rätt vridmoment uppnåts)

fråga 2, vet ej :]

Tror att det viktiga är att man har rätt verktyg.Hellre ett rätt monterat clips än dålig nitning.

Det viktiga är att clipset sitter i spåret och att käftarna fjädrar ihop.

Att kedjan är i bra skick.

Byt alltid clipset om du har isär det nån gång.

Personligen föredrar jag en nitat kedja men enkelheten med clips avgör.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT