Kedjelås! Tips-Tack!!

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Hojlös
Jag beställde en nitad kedja(eftersom jag har en sporthoj) från Lelles mc men fick en med kedjelås. På telefon sa de att de inte säljer nitade kedjor. Så vad bör man tänka på när man ska sätta fast kedjelåset så att det inte ramlar av efter några mil (vilket verkar vara ett vanligt förekommande fenomen...) :confused:

Den böjda delen av clipset till kedjelåset ska sitta åt det hållet kedjan åker. En del brukar naja eller sätta silikon på låset så den inte kan åka av, med det bästa är nog att nita fast det och spara kedjelåset till något annat.
Det är de lilla jag vet iallafall

Borde finnas ett löst nit lås att köpa till kedjan.
Skulle inte gärna köra med ett vanligt (Kanske om man najar och siliconar det..)

Ja, det finns nitlås att köpa till. MEN, på mc-varuhuset sa de att man måste ha en speciell "nittång" som kostade 1500:- Finns det någe bra ställe att låna en sån må tro??

Mr. Dante skrev:
Borde finnas ett löst nit lås att köpa till kedjan.
Skulle inte gärna köra med ett vanligt (Kanske om man najar och siliconar det..)

rallyanders skrev:
Ja, det finns nitlås att köpa till. MEN, på mc-varuhuset sa de att man måste ha en speciell "nittång" som kostade 1500:- Finns det någe bra ställe att låna en sån må tro??

Vadå för jävla nittång? :va

Sätt fast i skruvstädet (på lämpligt vis) å banka med hammare å såndära järnpinne som e rätt formad i änden...(kom inte på vad dom kallas...) :tungan

??

Du menar att jag ska nita ihop skiten(kedjan) innan jag sätter på den??

Gix skrev:
Vadå för jävla nittång? :va

Sätt fast i skruvstädet (på lämpligt vis) å banka med hammare å såndära järnpinne som e rätt formad i änden...(kom inte på vad dom kallas...) :tungan

Det finns ett annat typ av av kedjelås som man skruvar åt två muttrar på tills axeln dom sitter på går av, då har man deformerat nitarna så att kedjelåset sitter ihop säkert.
Jag har aldrig testat det men jag ska köpa ett för det verkar vara en vettig lösning.
Problemet med att själv banka ihop ett nitlås är risken att man gör fel, bankar man för lite kanske det släpper och bankar man för hårt så kanske hela låset blir deformerat.
Risken för det kanske inte är så stor men då är man orolig för det istället.

Heter??

Och vad heter/kallas nitlåset som man deformerar då??

Micke_Lindstrom skrev:
Det finns ett annat typ av av kedjelås som man skruvar åt två muttrar på tills axeln dom sitter på går av, då har man deformerat nitarna så att kedjelåset sitter ihop säkert.
Jag har aldrig testat det men jag ska köpa ett för det verkar vara en vettig lösning.
Problemet med att själv banka ihop ett nitlås är risken att man gör fel, bankar man för lite kanske det släpper och bankar man för hårt så kanske hela låset blir deformerat.
Risken för det kanske inte är så stor men då är man orolig för det istället.

rallyanders skrev:
Du menar att jag ska nita ihop skiten(kedjan) innan jag sätter på den??

Nej. de går ju inte... men om du har skruvstädet löst eller på annat vis lyckas med de menar jag... fö´låt mig... :tungan

Går oxå att hålla emot med något HÅRT å stabilt från andra sidan å sen har man en kompis som bangar på från andra sidan... lite bökigt, men så gjorde jag... :tummenupp

rallyanders skrev:
Och vad heter/kallas nitlåset som man deformerar då??

Skruvlås heter det, finns på http://www.addemoto.se
Jag läste om det i en annan tråd om kedjelås här på SH, då kollade jag vad som satt på min hoj och hittade ett gammalt clipslås.
Det står tillochmed i verkstadshandboken till min hoj att det kan vara farligt att använda clipslås och kedjan går att ta bort odelad utan att plocka bort swingen så det blir definitivt ett skruvlås.

Jo

Gix skrev:
Går oxå att hålla emot med något HÅRT å stabilt från andra sidan å sen har man en kompis som bangar på från andra sidan... lite bökigt, men så gjorde jag... :tummenupp

Det gäller bara att man bankar tillräckligt hårt, men ej för hårt så att inte kedjan blir deformerad... Inte lätt för en novis... Jag ska nog installera en kardanaxel istället...:)

rallyanders skrev:

Sätt dit kedjelåset du fick, ta sedan nitlåset med dig till en verkstad och låt dom sätta dit det åt dig.

Micke_Lindstrom skrev:
Skruvlås heter det, finns på http://www.addemoto.se
Jag läste om det i en annan tråd om kedjelås här på SH, då kollade jag vad som satt på min hoj och hittade ett gammalt clipslås.
Det står tillochmed i verkstadshandboken till min hoj att det kan vara farligt att använda clipslås och kedjan går att ta bort odelad utan att plocka bort swingen så det blir definitivt ett skruvlås.
Skruvlås funkar perfa men finns inte till 520 kedjor :( (racehojar)

rallyanders skrev:
Jag beställde en nitad kedja(eftersom jag har en sporthoj) från Lelles mc men fick en med kedjelås. På telefon sa de att de inte säljer nitade kedjor.

Hmm, jag beställde ett drivpaket från lelles på MCmässan, hem kom en DID kedja med ett nitlås. Jag läste lite om DID kjedjor i en katalog jag fick hemskickad från allright, där stod det hur man skulle göra om man nitade själv.Vad var det för märke på din kedja?
/Chrille

jo på min gammla hoj så köpte jag en kedja med vanligt klipslås, och det monterades korrekt, jag var tom extra noga.
Men sen när jag hade kört väldigt fort en gång och skulle smörja kedjan fick jag syn på att låset minsan var borta.

Om kedjan har trillat av under körning så är det klantar som bytat kedjan. Har aldrig hänt mig och känner inte någon som råkat ut för det heller. Sätt du på ditt kedjelås och känn dig trygg med det. Är du osäker på proceduren så be någon göra det åt dig. Allt för att den inte ska trilla av :) Tryck till clipset med en kniptång eller liknande om du tycker att det sitter för löst.

Om du vill fästa ihop kedjan med något utöver det vanliga låset så tänk på att den ska av någon gång, antingen förr eller senare.

käns tveksamt, skaffa en annan typ av lås sägher jag, verkar som om tillräkligt höga krafter kan få det att åka av.
Men man gör givetvis som man vill, jag vågar inte använda det mer iaf.

rallyanders skrev:
Kom hit med hojen så kan jag nita den gratis, jag har ett nitverktyg. :tummenupp

Sätt på clipet när du har länken mitt på bakdrevet och tryck det då nedåt så skall det bli rätt. En del hävdar att gör man rent nitplattan och clipet med nåt lösningsmedel så man får bort allt fett, kan man efter man fått ihop det lägga silikon utanpå clipet och när det torkat smörjer man. Eller första turen du tar gör du till AVA, mcvaruhuset eller Schneiders och tar med nitlås och ber dem nita kedjan. Eller så tar du en tur till oskarström och ber Nr18 hjälpa dig.

Jimmy I skrev:
Om kedjan har trillat av under körning så är det klantar som bytat kedjan. Har aldrig hänt mig och känner inte någon som råkat ut för det heller. Sätt du på ditt kedjelås och känn dig trygg med det. Är du osäker på proceduren så be någon göra det åt dig. Allt för att den inte ska trilla av :) Tryck till clipset med en kniptång eller liknande om du tycker att det sitter för löst.

Om du vill fästa ihop kedjan med något utöver det vanliga låset så tänk på att den ska av någon gång, antingen förr eller senare.
Då har du inte kört tillräckligt fort, jag gav upp med clipslås efter 3 tappade clips, dom flyger av när man kör +250 km/h

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti