kedjelås igen..

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
undrar bara om man kan nita en "vanlig" kedjelås.. de som ska nitas måste vara mjukare en de vanliga (för att det ska gå att nita de) men om man nitar en vanlig så borde det hålla bättre? eller hur? :gnissla

Lånar tråden lite...
Kan man bygga någon egen typ av nitare?
Ska meka på kedjan idag´......

twinner skrev:
Lånar tråden lite...
Kan man bygga någon egen typ av nitare?
Ska meka på kedjan idag´......

det brukar gå bra att ha nåt tungt, typ en slegga, som motvikt och sen knackar man med hammaren på själva pinnen i låset då deformeras den till en liten "svamp" bara änden blir större än hålet i brickan samt ska den vara an mot o-ringar så är det bra. visst är det bättre med riktigt lås verktyg men har man inte så fungerar det oxå..

du har inte nån lås över och bor i gävle med omnejd?

Det var så jag tänkte men det är lite svårt att anväda en slägga när kedjan sitter på hojen:=)
Jag bor inte i Gävle tyvärr:=)

twinner skrev:
Det var så jag tänkte men det är lite svårt att anväda en slägga när kedjan sitter på hojen:=)
Jag bor inte i Gävle tyvärr:=)

ha kedjelåset strax innan bakdrevet (tänk på hur den rör sig när hjulet rullar framåt) , då får du plats med en slegga där utan problem.

Nita inte ett vanligt lås, sätt på ett clips och åk med tills du köper ett vanligt.

Om du ska "fyllnita" ett nitlås, pilla gärna in en körnare som du slår på.

/fredde

freddexwing skrev:
Nita inte ett vanligt lås, sätt på ett clips och åk med tills du köper ett vanligt.

/fredde

Tackar för tipsen boys!

Inte att förglömma är en jävla massa silikon på clipset.

freddexwing skrev:

/fredde

så då är det bara att lugna sig tills butiker öppnar igen och köpa nytt lås.. för att använda det gamla känns inte så bra.. :va

storken skrev:
så då är det bara att lugna sig tills butiker öppnar igen och köpa nytt lås.. för att använda det gamla känns inte så bra.. :va

Om det sitter fint och du sikonar bra så är det väl ingen fara:=)

twinner skrev:
Om det sitter fint och du sikonar bra så är det väl ingen fara:=)

men är det inte lätt att tappa den då? blir inte låsningen något uttänjd? inte så kul om den gör det i 160.. och jag som skulle ha åkt idag.. :squid

Om det sitter bra lossnar det inte...Massa byggsilikon.Om det sitter dåligt kan det bli förödande konsekvenser :=)

I brist på annat kladdade jag fast clipset med lite lim på kedjelåset i höstas, och sedan byggsilikon utanpå alltihop. Clipset är i stort sett ett med kedjan och jag tror inte jag skulle få bort det ens om jag försökte. Får ta till vinkelslipen vid nästa drivpaket-byte.

twinner skrev:
Om det sitter bra lossnar det inte...Massa byggsilikon.Om det sitter dåligt kan det bli förödande konsekvenser :=)

tror jag lugnar mig tills imorgon..

var kan man se vilken kedja som sitter på? har inte bytt den själv så jag vet inte vilken det är, 520 lr 535??? :confused: eller nåt annat??
finns det nå specifikation på vilka kedjor sitter på vilka hojar osv? har kollat i instruktions boken och den stora ducce mekar boken men jag hittar inte..

Nyheter
Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form