Kedjelås eller nitat kedja ?

Jag kör alltid med nitade lås. Men om jag skulle använda cliplås så skulle jag naja det.

Jag har tappat 2 kedjelås med clips, och jaa båda va rätt monterade. De va lite.. spännande.. :näsblod

När det ändå kommer på tal, hur najar man ett vanligt clips?

Tappat en kedja en gång så det slog hål i motorblocket, säkrade den efter detta med något lim över clipset.

Jag har alltid alla år kört me kjedjelås å de har funka hur bra som helst... Har inte najat låset äns..

Jag har spräckt 2 motorblock och även växellådsdrev + vriden vevaxel flög vid ett tillfälle bara för clips lossnat :död De har kostat mig långt över 20k så jag kör nitat hädanefter.

Finns det något samband mellan lossnade kedjeclips och hur fort man kört med hojen någon gång ? När kedjan passerar främre kedjedrevet rör den sig i en "cirkel" med radie bestämd av kedjedrevet. På min GSX1300R med 18 kuggars drev är radien 45mm / 0,045 m. Och vid 100km/h är kedjehastigheten 9,7m/s. Accelerationen blir v*v/r = 9,7 x 9,7 / 0,045 = 2070 m/s2 eller 207g. Om halva clipset väger 0,2g så blir kraften som vill öppna clipset motsvarande man hängt en vikt på ca 40 gram i den yttre delen av clipset. Vid 200km/h ca 160 gram och vid 300km/h ca 350 gram.
Min slutsats är att risken att clipset deformeras och släpper är starkt beroende av hur fort hojen körs.
Liten risk clipset lossnar på en 125a, 250, 300, enduro eller crosshoj.
Stor risk på motorer med högre effekt, landsvägshojar.
Ni som tappat clips, vad har det varit på för hojar ? Motoreffekt ?
Själv nitar jag.
Men jag hade inte tvekat ha clips på en 125a !
Stämmer detta ? Liten risk clips lossnar på hoj med låg effekt ?

Last edited:
Vad blir g-kraften om man går från full patte till låst backhjul, med clipset på kedjans översida?

Ni som tappat clips, vad har det varit på för hojar ? Motoreffekt ?

För mig har jag bara tappat på förra motarden, en KTM 660. Tappade clips på den 2 ggr, ena gången slog det hål i motorblocket när kedjan följde med runt. Andra gången fastnade kedjan i bakhjulet och jag åkte i backen.

Båda gångerna var med hjulspinn, ena gången på asfalt, andra på grus. Varför det lossnade vet jag inte, kanske var kedjelåset skadat.. Köpte nytt som låstes med slikon efter detta och det hände aldrig mer. Nu när nya hojen kommer blir det nog både najj och lim. :P

Den enda kedja jag kört av var en fabriksnitad....

Kedjelås är känsligare dels får man inte skada dem vid montering, de måste monteras korrekt och de slits hårdare än resten av kedjan så de bör bytas innan de blir för tunna och tappar spänsten. Skall du ändå bara montera kedjan och därefter inte plocka av den förrän det är dags för nytt drivpaket så är det lättare att nita och därefter inte tänka på kedjelås mer. Men för racebruk där man byter utväxling regelbundet är det väl besvärligt att behöva plocka av svingen varje gång, då kör jag med kedjelås.

På tal om clipslås.....

Noterade en spännande variant av clipslås på en R1. Av kedjans utseende så ser det ju ut som det funkat det med :-)

Nog har jag bytt ett o annat drivpaket, men nåt sånt lås har jag aldrig sett förr. Ser inte någon anledning till att den skulle fungera sämre än ett traditionellt clipslås heller.

151122b4.jpg

151122b5.jpg

Det där ser ut som fulmek efter man tappat bort clipset...

Betalar man för kedjelås med kvalité så går dom inte av. Snåljåpar! :fatta!

abus.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...