Kedjelängd zx9r

erko93

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
-98, zx9r
Finns det något sätt o mäta kedjan på utan att lyfta ur motorn???
Hur hittar jag färgnr på hojen?
Tackar så länge
Chrille
 
Menar du länkantalet på kedjan så är det väl bara att räkna. Börja med kedjelåset och jobba dig runt. Dimension brukar ju stå stansat i länkarna.
Alternativt kolla manualen där kedjeuppgifterna står.
 
Skall vara 112 länkar:) Om du vill veta om kejdjelängden är okej ellr dags för byte så skall måttet på 20 länkar var emellan 317,5-318,2mm. Över 323mm så skall du byta.
Nu är detta uppgifter för en ZX9R 1994-1997 om det är samma för senare modeller vet jag inte?
 
Last edited:
Det va just det jag menade, om det va dags o byta. På ex saab kan jag ju mäta på kedjesträckaren o på så sett få reda på när det e dags.. Min är en 98
 
Du kan ju också göra på ett mindre sofistikerat sätt och se om du kan "lyfta" kedjan ifrån bakdrevets bakkant? Om det är möjligt och det glappar så är det dags för ett drivpaketsbyte dvs framdrev, bakdrev och kedja. Man byter aldrig endast en del utan hela paketet.
 
Mäta kedjan på plats är nog bara att glömma, ska mätas över 20 länkar med 5kg belastning och det är ganska omöjligt på plats.

Tittar man i manualen skriver dom att motorn ska klyvas för att få lös kedjan men kolla runt vevaxeldrevet om det ser ut att finnas plats att trä av kedjan från drevet, lossar du kammarna så borde det gå att fiska ut kedjan nerifrån med motorn på plats. Slitage-toleransen finns i manualen annars har du den här:
 

Bifogat

  • kawa_kam_1.jpg
    kawa_kam_1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 59
  • kawa_kam_2.jpg
    kawa_kam_2.jpg
    23.1 KB · Visningar: 58
Last edited:
Hahaha och jag som trodde du menade drivkedjan:rofl Jag tänkte också, f-n lyfta ur motorn? Vad talar han om?
Då fungerar inte mitt förslag så bra:rofl
 
Mäta kedjan på plats är nog bara att glömma, ska mätas över 20 länkar med 5kg belastning och det är ganska omöjligt på plats.

Tittar man i manualen skriver dom att motorn ska klyvas för att få lös kedjan men kolla runt vevaxeldrevet om det ser ut att finnas plats att trä av kedjan från drevet, lossar du kammarna så borde det gå att fiska ut kedjan nerifrån med motorn på plats. Slitage-toleransen finns i manualen annars har du den här:

Såg vid närmre titt att det e omöjligt utan o riva hela skiten. Men tack iaf
Chrille
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top