Kedjelängd YZF 426-01 för lång?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Börjar närma mig slutfasen av min crossrenovering nu.
Monterade min nyköpta kedja från Lelles på hojen precis, men märkte direkt att något verkar vara skumt.

Som synes på bilderna så är kedjan åt helvete för lång.
Beställde ett komplett drivpaket från Lelles tidigare i år.
Standard 14T fram, och 49 bak med en standard 520R3 kedja.
Som synes på bilderna så måste ju kedjan vara en felleverans? Den är åt helvete för lång på ren svenska. Eller är jag helt kocko?
Bakaxeln sitter så långt bak den kan.
 

Bifogat

  • IMAG1393.jpg
    IMAG1393.jpg
    63.9 KB · Visningar: 100
  • IMAG1392.jpg
    IMAG1392.jpg
    56.7 KB · Visningar: 119
No shit!:gråta... är det bara att fimpa en eller ett par länkar för att få den att passa? Slipa av nitskallarna med vinkelslip och knacka ut dem med ett don?
 
No shit!:gråta... är det bara att fimpa en eller ett par länkar för att få den att passa? Slipa av nitskallarna med vinkelslip och knacka ut dem med ett don?
Det där ser ut att vara minst 3-4 länkar för långt.
Har den lås som du redan nitat, eller clips?
För den är väl inte hel?
 
Kedjespelet ser ju ut att vara ungefär de 35-40mm som det ska vara... under bakdrevet dock.... :crash Jag hade nog ringt lelles och presenterat problemet...
 
På en sån YZF ska det väl vara 114 länk i kedjan med standard drevning?
mvh
Jerry
 
Flytta fram däcket lite o kapa kedjan till lagom längd, klart.
 
Ser inte problemet! har alltid fått kapa kedjan till rätt längd när jag bytt kedja. Hellre för lång än för kort ;)
 
Håller med ovanstående. Har bytt många drivpaket på crosshojar och alltid fått kapa kedjan. Just do it!:tummenupp

Se bara till att inte göra den för kort. Been there done that..:död
 
Länkarna kapade och kedjan har nu rätt längd. Blir bara sne på att man köper ett komplett drivpaket med alles i en låda. Verkar ju kocko att få kapa kedjan då. Hade jag köpt allt separat hade jag köpt argumentet.
 
Flikar in en liten kedjefråga här. Skall man tjonga fram hjulaxeln så långt det går innan man monterar kedjan, kapar till den och därefter spänna upp?
 
Flikar in en liten kedjefråga här. Skall man tjonga fram hjulaxeln så långt det går innan man monterar kedjan, kapar till den och därefter spänna upp?

Ja, men då ska den inte vara as spänd. Utan det rekommenderade kedjespelet måste finnas där. För när kedjan sträck sig efter lite körning måste man kunna spänna kedjan utan att behöva kapa och nita den igen.
 
Jag lade mig i mitten ungefär. Skulle jag ha kapat en länk till finns risken att den hade blivit för kort.
Nu kan jag spänna ett par cm till bakåt vid behov.
 
Länkarna kapade och kedjan har nu rätt längd. Blir bara sne på att man köper ett komplett drivpaket med alles i en låda. Verkar ju kocko att få kapa kedjan då. Hade jag köpt allt separat hade jag köpt argumentet.

ganska vanligt trots allt...
 
Flikar in en liten kedjefråga här. Skall man tjonga fram hjulaxeln så långt det går innan man monterar kedjan, kapar till den och därefter spänna upp?

Mina 2 öre:
Beror på om du är ute efter speciella egenskaper såsom kort/långt axelavstånd (beroende t.ex på olika däckstyper eller önskade chassiegenskaper) eller om du vill ha en kedja som kan passa olika utväxlingar.

Jag vill t.ex ha en (av flera) kedja som ger så långt axelavstånd som möjligt för att ge så mkt utrymme som möjligt för dubbdäcken för att undvika oönskad svarvning i svingen.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top