Kedjefråga?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
När jag smörjde kedjan idag så upplevde jag att kedjan var mer sträckt på vissa varv?Hur kan det komma sej?Hojjen ifråga en R1-00a med ett rätt så nytt drivpaket...

Exup skrev:
När jag smörjde kedjan idag så upplevde jag att kedjan var mer sträckt på vissa varv?Hur kan det komma sej?Hojjen ifråga en R1-00a med ett rätt så nytt drivpaket...
Skurit i länkarna eller rostat ihop i vissa länkar helt enkelt.
Fenomenet "kort/lång" kan man få om länkarna som legat på dreven rostat ihop, dom sträcker juh då inte ut sig.
Kör för tusan inte med denna kedjan, jag har rasat lagret till utgående axeln på en hoj pga detta.
//Tobbe

UrbanTiger skrev:
Antingen har du fått drev som inte är helt centrerade vilket inte är vanligt alls.
Mer troligt är att din nya fina kedja gått varm på grund av dålig smörjning och helt enkelt har skurit. Alternativt att du kört med för hårt spännd kedja och vid ett fjädringsnerslag bak så har kedjan sträckts.
Nja,dåligt smörjt har det aldrig vart,men är detta vanligt,att man kan sräcka kedjan på de viset?

tobbeviking skrev:
Skurit i länkarna eller rostat ihop i vissa länkar helt enkelt.
Fenomenet "kort/lång" kan man få om länkarna som legat på dreven rostat ihop, dom sträcker juh då inte ut sig.
Kör för tusan inte med denna kedjan, jag har rasat lagret till utgående axeln på en hoj pga detta.
//Tobbe
Låter ändå konstigt,inte så länge sedan detta bytades... :confused:Den här kedjan har inte rostat ihop ialf kan jag säj :tummenupp

Last edited:
Exup skrev:
Låter ändå konstigt,inte så länge sedan detta bytades...
Fabrikationsfel då?
För ngt har juh hänt antingen på din hoj eller när paketet tillverkades.
Ta av kedjan och kolla om dreven är ocentrerade, passa då även på att känn på alla länkar om alla länkar går lika lätt så är det juh knappast fel på kedjan.
Men du säger att det inte var längesedan?
Har hojen stått med denna kedjan på över vintern?
Isf hur har hojen stått?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Fabrikationsfel då?
För ngt har juh hänt antingen på din hoj eller när paketet tillverkades.
Ta av kedjan och kolla om dreven är ocentrerade, passa då även på att känn på alla länkar om alla länkar går lika lätt så är det juh knappast fel på kedjan.
Men du säger att det inte var längesedan?
Har hojen stått med denna kedjan på över vintern?
Isf hur har hojen stått?
//Tobbe
Den har stått i rumstemp hela vintern,givetvis så har ju allt varit smort,ock snurrat på kontenuerligt,dock ej varmkörd hehe

394911_24_full.jpg

Last edited:
Exup skrev:
Den har stått i rumstemp hela vintern,givetvis så har ju allt varit smort,ock snurrat på kontenuerligt,dock ej varmkörd hehe

394911_24_full.jpg
he ehe, så kan vi nog skita i rosten :tungan
Men hur mkt diffar spänningen egentligen då?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
he ehe, så kan vi nog skita i rosten :tungan
Men hur mkt diffar spänningen egentligen då?
//Tobbe
Jag kanske överdriver lite när jag känner på kedjan,det ska ju va 2cm glapp så kanske det blir 1,5 elle nåt på något varv,det är skitsvårt att uppskatta alltså..

Exup skrev:
Jag kanske överdriver lite när jag känner på kedjan,det ska ju va 2cm glapp så kanske det blir 1,5 elle nåt på något varv,det är skitsvårt att uppskatta alltså..
Låter väldigt lite för att vara ngt fel :va
Men självklart är väl en närmare inspektion av kedjan inte ngt som skadar.
Så i dina kläder skulle jag nog plocka av kedjan och syna den noga, göra ren den och känna på länkarna.
Men som sagt jag tvivlar på att det lilla skulle vara utanför ramarna för den berömda marginalen.
Ngn annan kanske vet bättre?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Låter väldigt lite för att vara ngt fel :va
Men självklart är väl en närmare inspektion av kedjan inte ngt som skadar.
Så i dina kläder skulle jag nog plocka av kedjan och syna den noga, göra ren den och känna på länkarna.
Men som sagt jag tvivlar på att det lilla skulle vara utanför ramarna för den berömda marginalen.
Ngn annan kanske vet bättre?
//Tobbe
Man är nog lite självkritisk när man pillar på sina egna grejer"VAFAAN ÄR DET FRÅGAN OM" ungefär :tummenupp Jaja,ska köra en långtur imorrn,några speciella kännetecken då?

Kor in till en mc-meck o fraga.....Det tar de nog inte betalt om de bara tittar till den.

Exup skrev:
Man är nog lite självkritisk när man pillar på sina egna grejer"VAFAAN ÄR DET FRÅGAN OM" ungefär :tummenupp Jaja,ska köra en långtur imorrn,några speciella kännetecken då?
Gör som Sakke säger om du är osäker.
Svårt som du säger att uppskatta hur mkt det är som spelet ändras.
Som sagt ibland får man hjärnspöken, ser ngt som verkar helt kocko för tillfället och kan sedan inte släppa det förän man VET vad det är.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Gör som Sakke säger om du är osäker.
Svårt som du säger att uppskatta hur mkt det är som spelet ändras.
Som sagt ibland får man hjärnspöken, ser ngt som verkar helt kocko för tillfället och kan sedan inte släppa det förän man VET vad det är.
//Tobbe
Japp,det blir en grundlig genomgång imorrn innan jag drar,jag kör förbi Manfredsmotor på vägens gång som jag tänker dela mina bekymmer med.Tack för hjälpen/sovdags

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...