Kedjefråga..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jag håller på med ett bygge nu där jag tror att jag måste använda en drevbroms av den typ som brukar användas på choppers..
Men då kom jag att tänka på en grej: Har japanare och jänkare samma standard på sina kedjor? Kan jag använda ett drev som är gjort för att passa ihop med Harleys till Min Yamahamotor?

Motorn är en TT600 förövrigt..

Ubbejävel skrev:
2622124 Jag håller på med ett bygge nu där jag tror att jag måste använda en drevbroms av den typ som brukar användas på choppers..
Men då kom jag att tänka på en grej: Har japanare och jänkare samma standard på sina kedjor? Kan jag använda ett drev som är gjort för att passa ihop med Harleys till Min Yamahamotor?

Motorn är en TT600 förövrigt..

Drevbromsar brukar väl finnas för olika drevtjocklekar har jag för mig, det lättaste är ju att mäta tjockleken så där är nog inga större problem. Däremot så är delningen på kedjan troligtvis inte samma och därmed går det inte att jämföra t.ex. ett 44-kuggs drev från en japs med ett 44-kuggs HD.

Hur stor skillnad det är vet jag dock inte men det borde inte vara några större problem att hitta någon som fungerar. Skulle det vara alltför jäkligt så ska jag börja kolla lite på drevbromseri nu under hösten/vintern och göra ett eget set åt en bekant som bygger choppers. Då kunde jag eventuellt gjort ett åt dig också om det är intressant. Men du kan ju PM'a om du är nyfiken..

Fakk nu läste jag helt fel.. trodde att du ville ha en drevbroms gjord för HD på ditt Yama-drev.

Nu har jag inte delningarna i huvudet men det vill nog mycket till om du ska använda Yama-framdrev och HD-bakdrev. Där är det nog inte mycket som stämmer, men jag ska inte svära på det i o med att det finns så mycket tillbehör till HD så finns det säkert nån som säljer HD-drev med japansk kuggkrans.

EDIT: Läste fel, trodde att du skulle ha en HD-drevbroms på ditt Yama-drev.
Det vill nog mycket till om du ska använda Yama-framdrev och HD-bakdrev. Men kolla på eftermarknade, mycket möjligt att det finns någon som erbjuder drev som passar HD men med Yamaha-kuggkrans.

Last edited:
Jag tror nog iofs att jag kan få en lokal laserfirma att skära ut ett bromsdrev till mig med rätt delning på kuggen men det vore ju så mkt enklare om det fanns färdigt eller om det var samma standard..
De drevbromsar som jag sett har enbart varit anpassade för HD och jag har inte en aning om ifall HD och japsare kör med samma delning mellan kuggen..

Ubbejävel skrev:
2622153De drevbromsar som jag sett har enbart varit anpassade för HD och jag har inte en aning om ifall HD och japsare kör med samma delning mellan kuggen..

Det har jag mycket svårt att tro, det skiljer ju till och med mellan olika sporthojar.

Jag snackade just med Acke Rising på ISR som tillverkar och säljer drevbromsar och han påstod att det skulle funka alldeles ypperligt med min TT-motor. Klart färdigt :-)

Ubbejävel skrev:
2622188 Jag snackade just med Acke Rising på ISR som tillverkar och säljer drevbromsar och han påstod att det skulle funka alldeles ypperligt med min TT-motor. Klart färdigt :-)

HAn menade att det skulle funka att ha HD-bakdrev och Yama-framdrev alltså?

Han sa att det fanns två bredder på dreven.. den ena var ca 6mm och den andra ca 9mm.. Om jag hade den som var ca 9mm så skulle det vara rätt och det tror jag att jag har.......men säker är jag inte :-)

Det känns gött att snacka med en gammal legend som Acke Rising. Honom har man ju bara hört talas om tidigare :-)

Ubbejävel skrev:
2622194 Han sa att det fanns två bredder på dreven.. den ena var ca 6mm och den andra ca 9mm.. Om jag hade den som var ca 9mm så skulle det vara rätt och det tror jag att jag har.......men säker är jag inte :-)

Det känns gött att snacka med en gammal legend som Acke Rising. Honom har man ju bara hört talas om tidigare :-)

Men, han tillverkar ju och då passar ju "allt" om du förstår vad jag menar? Att en typ Tolle drevbroms avsedd för HD skulle ha samma typ av drev som en åttiotalsjaps är ju i princip omöjligt.

Vad tar Acke för en drevbroms då? Tio? Tolv?

Nejdå det var inte alls dyrt, jag kollade in Bikelines prislista igår kväll, de för ju hans prylar.. Skivan kostar 1375:- tror jag och oket kostade inte mer än 1530:- vill jag minnas.. Klart överkomligt..

Och det var just det som var grejen att det skulle vara samma kedja, han specialtillverkar inga bromsdrev utan har bara två st med olika många kuggar i sortimentet, 46 och 48kugg tror jag att det var..

Last edited:
Ubbejävel skrev:
2622207 Nejdå det var inte alls dyrt, jag kollade in Bikelines prislista igår kväll, de för ju hans prylar.. Skivan kostar väl ca 1100-1200 tror jag och oket kostade inte mer än 1530:- vill jag minnas.. Klart överkomligt..

Och det var just det som var grejen att det skulle vara samma kedja, han specialtillverkar inga bromsdrev utan har bara två st med olika många kuggar i sortimentet, 46 och 48kugg tror jag att det var..

Komplett drevbromskit 5.700,- enligt hans prislista. till det kommer en massa saker, men ok billigare ärn jag trodde. Och dyrare än det är värt? Kanske om man bygger en HD som ska säljas för 300"

Chronic skrev:
2622220 Komplett drevbromskit 5.700,- enligt hans prislista. till det kommer en massa saker, men ok billigare ärn jag trodde. Och dyrare än det är värt? Kanske om man bygger en HD som ska säljas för 300"
Jag köper väl ok,drev och belägg, det är väl vad jag behöver, fästen och slangar fixar man väl själv.. Bromspumpen knycker man ju från nåt annat gammalt lik..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg