kEDJEFRÅGA!

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
Ska montera 62 kuggarsdrev på min cbr och frågan är då om kedjan blir så jävla mycket svagare om man förlänger den jämfört med att köpa en längre kedja!? enligt mc-firmorna ska man inte förlänga iaf men det ända skillnaden jag ser är att man får ett kedjelås till bara om man skarvar!

man bytar ALDRIG bara en komponent i drivpaketet.
kedjan & dreven körs in tillsamman kan man säga..
om dom där imot är splirrans nya,kan man förlänga.MEN vad är meningen med det,då kan man lika bra köpa "rätta längden" på kedjan på en gång ju :)

Evil_Henke skrev:
Ska montera 62 kuggarsdrev på min cbr och frågan är då om kedjan blir så jävla mycket svagare om man förlänger den jämfört med att köpa en längre kedja!? enligt mc-firmorna ska man inte förlänga iaf men det ända skillnaden jag ser är att man får ett kedjelås till bara om man skarvar!
Hur var det nu? Blev inte motorn mycket starkare med ett stort bakdrev?
Jag rekommenderar kardan :notme

BMW R90s skrev:
Hur var det nu? Blev inte motorn mycket starkare med ett stort bakdrev?
Jag rekommenderar kardan :notme
KISA :kocko ...jaaa de säger ju allt....

E22 skrev:
KISA :kocko ...jaaa de säger ju allt....
Man ska visa sitt ursprung :D
Ang kedjan så antar jag att man med ett 62 kugg inte åker
långresor utan kör mindre ansträngande för kedjan och
då har två lås ingen betydelse.

Vill man så kan man ju ha bara kedjelås på sin kedja och lösa mellanlänkar inte blir kedjan svagare för det! I så fall skulle ju alltid en kedja "gå av" vid kedjelåset eller hur, typ som toapappret och den perforerade skarven (där pappret dock aldrig går av :) ?

Vad det handlar om är sannolikhet. Sannolikheten att en kedja ska pajja vid kedjelåset är större än på en vanlig länk för att:
- Kedjelåset inte är rätt monterat
- Låsblecket lossnar för att det slår emot något.
- Någon elak person tar bort låsblecket.

Om risken är att 1%* av kedjelåsen lossar av alla kedjor (sett över tiden 1 år) så ökar såklart risken för ett haveri med fler kedjelås men kedjan blir på intet sätt svagare.

Om man använder ett korrekt monterat nitlås är man helt safe.
Silicone på låsclipset eller najtråd tillsammans med regelbunden kontroll vid kedjesmörjning bör nog hålla kedjan på plats.

*) taget ur luften. Risken är såklart mycket mindre.

62 är för mycket!! Men till det du ska använda cykeln så är det bara att förlänga den, jag har gjort det å det håller ju som du vet.

Rigge skrev:
62 är för mycket!! Men till det du ska använda cykeln så är det bara att förlänga den, jag har gjort det å det håller ju som du vet.

jo, risken är att det är för stort men jag ska prova iaf! vad tror du om hojjen i helhet då om man bortser från centralstödet?! :tungan

Med så stort bakdrev tvivlar jag på att du kan köpa en färdig kedja i rätt längd. Satsa på förlängning, men använd nitlås.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...