Kedjefett??

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Vilken kedjefett, eller smörjmedel använder ni på hojen??
Jag använder det från castrol som Honda rekomenderade men nu har kedjan börat rosta och ser inte så fin ut... Några tips på att förbättre det??

biltemas är billig o bra,fungerat fint på mina hojar

nu ska vi inte vilseleda en "sökare":huvet

till trådskaparen:

vad du än gör köp inte biltemas kedjespray, sämre skit får man leta efter och jag har testat alla deras skitspray´er, lägg till ca 70 kronor och köp riktiga grejor, jag är själv jävligt nöjd med belray´s "smörja" som jag handlar av min lokala mc-mek, det finns många andra som är bra, du kommer säkert att få tips om dom i denna tråd men passa dig som sagt för biltemas, men det är klart, gillar du att putsa på hojen så skulle jag varmt rekommendera den:hihi

Last edited:
Vore bra om du kunde specifiera VAD som är så dåligt med dem/det.

Till TS, Castrol har jag kört med utan problem så en stilla undran.
Lägger du alltid på det när kedjan är varmkörd och torr?
Slänger du på det oftare än var 50e mil?
Kör du tillräckligt ofta om bågen står utomhus?

nu ska vi inte vilseleda en "sökare":huvet

till trådskaparen:

vad du än gör köp inte biltemas kedjespray, sämre skit får man leta efter och jag har testat alla deras skitspray, lägg till ca 70 kronor och köp riktiga grejor, jag är själv jävligt nöjd med belray´s "smörja" som jag handlar av min lokala mc-mek, det finns många andra som är bra, du kommer säkert att få tips om dom i denna tråd men passa dig som sagt för biltemas, men det är klart, gillar du att putsa på hojen så skulle jag varmt rekommendera den:hihi

Fast en Kedjetvätt med Kanske lite Diesel å en borste nån gång då å då sen lite bra smörjmedel. Själv kör jag på Motoline Chainlub Racing å tycker den funkar bra:tummenupp

Biltemas spray sätter sig som ett stort jävla hubba-bubba på kåpor och fälg, men som sagt, gillar man att tvätta så... Annars tycker jag att castrols funkade fint.

Ny oanvänd burk med Biltemas kedjespray bortskänkes mot avhämtning.

Kedjesmörj!!!!

Jag har använt "Repsol Moto" kedjespray och CRC kedjespray.
Tycker att båda fungerar bra. :tummenupp Tänk på att smörja kedjan regelbundet och att rengöra den samt fram och bakdrev minst en gång per sesång.
Lysfotogen är bra att tvätta kedjan med för att skydda dess o-ringar från uttorkning.:banana

Vore bra om du kunde specifiera VAD som är så dåligt med dem/det.

Till TS, Castrol har jag kört med utan problem så en stilla undran.
Lägger du alltid på det när kedjan är varmkörd och torr?
Slänger du på det oftare än var 50e mil?
Kör du tillräckligt ofta om bågen står utomhus?

läste du hela mitt inlägg?

men det är klart, gillar du att putsa på hojen så skulle jag varmt rekommendera den

det står som avslutning i inlägget och det betyder att biltemas kedjespray kommer att befinna sig på allt utom där den är ämnad att befinna sig dvs på kedjan.

Last edited:
Själv gillar jag Castrol's produkter, Kedjespray "Castrol Chain Wax" och rengöringen "Castrol Chain Cleaner".

Inte billiga grejer men rätt så dryga. Lägg på när du kört kedjan och den är varm, låt det sen stå så att vaxet härdar. Blir inget stänk på det sättet.

Lägger man omsorg på kedjan och ser till att den är rätt spänd och ren och vaxad är det min upplevelse att den slits betydligt mindre.

Sen har jag haft en mellanperiod med kardanhojar, tillbaka med kedja. Bortser man från att det inte är praktiskt möjligt med kardan på sporthojar så är det i sig en härlig uppfinning.

aha det var så du menade ;)

"jag har testat alla deras skitspray´er"

Är det samma sak med alla deras ala 5-56 osv menar du? att den skvätter eller vadå?

Har själv testat lite av varje men har inte húnnit skaffat mig någon större uppfattning.

läste du hela mitt inlägg?

men det är klart, gillar du att putsa på hojen så skulle jag varmt rekommendera den

det står som avslutning i inlägget och det betyder att biltemas kedjespray kommer att befinna sig på allt utom där den är ämnad att befinna sig dvs på kedjan.

Efter att blivit inspirerad till att fräsha upp drivpaketet så gjorde jag slag i saken.

1. Tog lös kedjan
2. Dränkte den i diesel nån timme
3. Torkade av å sen på med tandborsten
4. In i ugnen å värma upp till 30-50 grader
5. På med ny fin olja
6. Produkten färdig för leverans

/GP

Bifogat

• DSC00026small.JPG
    DSC00026small.JPG
    170 KB · Visningar: 90
  • DSC00027small.JPG