Kedjebrytare, vart köpa?

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Behöver få tag på en kedjebrytare för MC-kedjor. Eller tja... något liknande. Orkar inte sitta och fippla med hemmabyggda lösningar för att pressa i stiften i en kedja. Tar fan flera timmar... när man kan fixa det med rätt verktyg på 10 minuter.

Kapa kedjan är ju inget problem, det är sedan när man ska pressa ihop den jag får tuppjuck. Tips på lösning/var jag hittar verktyget (helst idag) i sthlm/uppsala (västerås och enköping går också bra) mottages!

Jag vill också veta. Tog en halv dag sist jag skulle bryta en kedja på amatörvis.

Ta 2 10:ans ringnycklar och lägg utanpå så ni for dom hålen över stiften, så klämmer man försiktigt med rörtång. Lite knasig förklaring men ni hajjar nog. Det tog ett par minuter för mig att få ihop låset på det viset.

Kolla på Touringbutiken. Klicka på verktyg i menyn till vänster och sedan finns det dels ett verktyg för att sätta fast kedjelås och en kedjebrytare.

Eller så kan du ju använda sökfunktionen. Verktyget för att sätta fast kedjelås heter Ezchain eller något sådant. Annars kan du ju söka på "kedjebrytare", då får du även fram ett verktyg för nitning av kedjor.

http://www.touring.se/

Last edited:
Rigge skrev:
Ta 2 10:ans ringnycklar och lägg utanpå så ni for dom hålen över stiften, så klämmer man försiktigt med rörtång. Lite knasig förklaring men ni hajjar nog. Det tog ett par minuter för mig att få ihop låset på det viset.
Japp, den biten är lätt. Det var själva brytningen som tog tid för mig.

Esquire skrev:
Kolla på Touringbutiken. Klicka på verktyg i menyn till vänster och sedan finns det dels ett verktyg för att sätta fast kedjelås och en kedjebrytare.

Eller så kan du ju använda sökfunktionen. Verktyget för att sätta fast kedjelås heter Ezchain eller något sådant. Annars kan du ju söka på "kedjebrytare", då får du även fram ett verktyg för nitning av kedjor.

http://www.touring.se/
Ja ser man på, där fanns ju billiga brytare :)

Håller en sån där för 320 spänn nån kvalitet tro? Nån som kanske ägt en?

vinkelslipen funkar också...
Bara att slipa försiktigt på niten du ska plocka ur och sen använda ett driv verktyg typ könare... men allra bäst är väl en just kedjebrytare, crossbolaget.se säljer en för 290 spänn, men jag vet inte hur bra den är...

Tackar tackar... ska kolla touringbutikens mojänger lite noggrannare. Annars får det bli våld och vaselin, funkar i alla lägen. Att slinta med undermåliga och felaktiga verktyg med blödande knogar som följd är manligt!

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back