Kedjebrott ?

scheriffen

Wat's Up !
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
zzr 1100 -98/vfr1200 crosstourer
Hoj Hoj
Jag undrar om det finns någon som känner till om de finns nåt (nån manik att sätta på svingen eller liknande)som hindrar kedjan att trassla in sej i bakhjulet vid ett eventuellt kedjebrott ?

scheriffen

Sitter inte det standard på alla hojar??
Har för mej att det kallas kedjeskydd.... Är det någon som kan bekräfta?:rofl

Tror manicken benämnes kedjeskydd om ja inte har tokfel...

Å sannolikheten att kedjan ska trassla in sig i bakhjulet funderar jag hur stor den är då dess rörelse vid brott e att i absolut bästa fall ringla ut bakåt å lägga sig på vägen.
I dåligt fall så kan den klippa sönder saker i motorn ve framdrevet, å utan kedjeskydd så kan den slå upp å i sämsta fall komma åt ens ben.

Ja har fimpat ett par kedjor å skrotat kedjeskyddet totalt å kör inte utan...

Jodå den fastnar mellan svingen å bakdrevet,lika med tvärnit å i värsta fall en omkullkörning. Vet av egen erfarenhet :(Kedjeskyddet e till för att föraren eller passageraren inte ska fastna i kedjan !

Jodå den fastnar mellan svingen å bakdrevet,lika med tvärnit å i värsta fall en omkullkörning. Vet av egen erfarenhet :(Kedjeskyddet e till för att föraren eller passageraren inte ska fastna i kedjan !

Jo, så kan de oxå hända, max-otur.
De går säkert att bygga en ful anordning som helt kappslar in kedjan. De fanns på moppar på typ 50 - 60-talet.
Men de garanterar inte att kedjan kan fastna dära iaf tyvärr.

Att sätta dit styrskenor typ, men vid ett brott så kan skiten kila fast i den anordningen med om de inte e gjort med mye bra pressision. Den svaga punkten är på ovansidan av bakdrevet där om kedjan går av typ där följer med ner å virar opp sig på bakdrevet..

Ja har fått bakhjulslås mä "skitrakan" en gång i tiden pga kolvbult-clips hoppa ur läge å satte sig i överströmmningskanalen, inge kul i 120 blå.
Å få bakhjulslås pga kättingen kilar fast då man kanske ligger bra mycke fortare e ingen kul alls gissar jag.

Imponerande..... De kedjor jag sett gå av har gett sig av vid framdrevet och packat sig där för att spräcka blocket eller så har de lugnt rullat ut på vägen....
Säker på att kedjan inte hoppade av och först därefter packade? Medicinen mot det heter montera bakhjulet rakt i svingen och byt drivpaket i tid...

Kedjeskyddet är som sagt till för att skydda mot kedjan när den är hel och sitter fast. En kedja väger några kilo och om den brister så har den en rejäl rörelseenergi. På min zzr600a så snärtade den upp och slog bort like av bakkåpan (tur att jag inte hade passagerare!) för att sedan rullas upp på framdrevet och låsa detta så att dreven för aktuell växel blev "rensade" (gick att plocka delar av kugghjul ur oljesumpen). Alternativ är att kedjan flyger av rakt bakåt (farligt!) eller sätter sig i hjulet och låser detta (allra värst!).

Mao: Sköt din kedja! Har du cliplås så se till att det är rätt installerat (rätt håll), inspeketera det ofta, och lås det gärna extra med silikon och allt vad dom rekommenderar på dessa sidor, själv kör jag inte med annat än nitat sedan denna incidenten. Smörj på rätt sätt och inspektera om kedjan är sliten och byt i god tid.

jag tror att kedjeskyddet bara hjälper till att trassla till det. jag kör utan skydd. har tappat mellan 5-7 kedjor och de har alla glidit av utan att orsaka någon skada. (en gång snärta den iofs till en gammal kärring som gick förbi med det va ju inte mitt problem)

har tappat mellan 5-7 kedjor och de har alla glidit av utan att orsaka någon skada.

Hur fan gör du eg? Jag är grymt imponerad...

Jag har kört +10k gatmil och tävlat i 14 säsonger mitt enda kedjehaveri berodde på närkontakt mellan drev och en sten inom enduro....

Hur fan gör du eg? Jag är grymt imponerad...

Jag har kört +10k gatmil och tävlat i 14 säsonger mitt enda kedjehaveri berodde på närkontakt mellan drev och en sten inom enduro....

ja du har ju inte sett hur Ingel behandlar sina maskiner det märker ju jag det... *S* Kan ha något att göra med pizzatalriken han använder som drev... :D

pizza-tallriken borde ju faktiskt vara mer skonsam mot kedjan gentemot era kaffekoppsunderlägg.

jag får väl erkänna att jag kanske snålar lite med kedjesmörjningen och jag vet inte men tror jag ligger på 20k gatmil. + mycket ryck i kedjan.
ibland återvinner jag kedjelåsen, kanske låter dumt men jag sparar ju faktiskt 100 spänn.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back