Kedje ras

Har du varit med om att kedjan gått av när du körde hojen

• Antal röstningar
    0
Kört av kedja med clipslås. Hade najning och silikon på.

Najtråden och slikonet fungerar bara så länge det sitter kvar och det gör det ju inte så värst länge. Måste kollas och bytas ut ofta. På racehojen funkar det då man oftast har hela verktygskittet med och kör korta pass.

Mitt clipslås gick av under fullgas acc i 150+ nånting. Spräckte fästet där kopplingsslavcylindern sitter i blocket. Såg ok ut tills jag plockade bort slaven, då rasade vissa bitar ur fästet och en spricka i blocket uppenbarade sig. Bara å riva hela skiten.
Nu är det nitat. Aldrig mer clips på nåt som är gjort för att gå fortare än 200.

Ni som kör budhojar, motarder eller andra mopeder kan säkert fortsätta med clips, om ni kollar att det sitter ok ofta.

Dum fråga men är alla kedjor nitade original från fabrik ?

Från fabrik är dom av s.k. "evighetsmodell", dvs kejan levereras "stängd" redan från fabrik, alla länkar är likadana och du måste plocka väck svingen för att få på en sådan.

(sen är det mycket möjligt att de enstaka länkarna nitas på alla kedjor som del av tillverkningsprocessen men det är en annan historia)

Har ett gammalt skinnställ från mitten av 70-talet där kedjan fortfarande är instämplad över ryggen/axeln. Kedjan hade gått ca 3 mil och small av när jag smällde i trean i ca 140 km/h.
Om man byter utväxling ofta så är det ok att använda clips och halvlänkar för det ligger i sakens natur att man då med jämna, korta intervaller ser att de är ok.

På landsväg skulle det aldrig föresväva mig att köra med annat än en nitad kedja. Den som lyckas misslyckas med att nita ett kedjelås ska nog, för sin egen och andras skull, vänta med att meka med sin hoj öht!

Från fabrik är dom av s.k. "evighetsmodell", dvs kejan levereras "stängd" redan från fabrik, alla länkar är likadana och du måste plocka väck svingen för att få på en sådan.

Det skiljer från hoj till hoj. På alla Ducati vi har haft i familjen kan man plocka ut kedjan utan att bryta den. Praktiskt när man vill göra ren den, t ex

Last edited:
Fyfan Säger Jag Bara För Kedjelås

--------------------------------------------------------------------------------

en dag så började dagen jätte fint .
jag å niklas å kim drog iväg mot alingsås .
det gick ju jätte fint lite bakhjul här å där .

Men sen när vi skulle åka hem så hoppa kjedan av och vi blev stående i cirka en timma ,som tur så kom en snäll farbror förbi å stannade på sin cykel (bmw) .
Tamifan på att han kände någon i närheten som hade kedjelås. Så han åkte iväg med niklas å kedjan .Efter cirka 30 minuter så kommer dom å det e bara för kim (hultan) å sätta igång med arbetet .För mig va det en lättnad för vi va långt ifrån hemma .
Denna händelse hade inträffat i hindås har jag för mig .

iallafall här har ni lite bilder .och en påminnelse om att ni ska kolla era kedjor innan ni åker hemmifrån.

TACK för hjälpen .kim .nicklas . Å DEN SNÄLLA FARBRORN I BMW .
E SKYLDIGA ER EN ÖL

Bifogat

• IMGP1045.JPG
    IMGP1045.JPG
    15.1 KB · Visningar: 235
  • IMGP1057.JPG
    IMGP1057.JPG
    16.8 KB · Visningar: 210
  • IMGP1053.JPG
    IMGP1053.JPG
    12.9 KB · Visningar: 204
Laxå 2004

För ett par år sedan var jag på väg till kräftskiva på västkusten från Uppsala på en gammal FZR 600r. Jag var ett par timmar försenad och höll bra fart.
Efter en dryg timme när jag kör om en bil så varvar motorn till maxvarv.
Shit, nu gick kopplingen sönder trodde jag, motorn driver ju inte.
Jag rullar vidare nån km och provar att koppla och växla. Det känns helt ok men hojjen driver inte.
När jag stannar vid vägkanten så börjar jag titta på hojen så upptäcker jag att kedjan är borta.

Hmm klockan är 18 på en lördag jag befinner mig strax söder om laxå, mitt i ingenstans. Börjar traska för att leta rätt på kedjan. Hittar den nån kilometer senare. Får skjuts till macken i laxå. Där frågar jag tjejen i kassan om hon vet någon mcfirma i närheten som kan tänkas vara öppen. Jodå hon visar sig vara bekant med ägaren till yamaha butiken i byn. Perfekt tänker jag och ringer hem till honom. Jodå han har kedjor hemma till yamaha FZR, men han ska fiska kräftor i kväll och bodde 1,5 mil från butiken. Jag erbjuder mig att betala det han vill ha men han var omutlig.
Jaha...

Ringde brorsan som tog med sig släpet ner från uppsala, han var måttligt road av att köra till laxå en lördagkväll. Själv hamnade jag på byns lokala pizzeria och beställde Laxå special vilket var en kebabpizza med pommes frites på...

Det blev aldrig någon kräftskiva det året...

Va f#n är det här för tråd...

Nu blir jag också nojig :huvet

Monterade precis en ny kedja med clips i helgen som va, men jag vill inte ha den kedjan smälld genom blocket eller nåt annat dyrt/skört (typ vaden).

Om man ska montera nitat lås, vad kostar verktygen? eller snarare vet nån något bra ställe att köpa dom till rätt peng??

Jag nitar mina lås genom att låta en bekant hålla en tung slägga bakom länken medans jag slår upprepat med en huggmejsel tills jag får ett kryssmönster/stukning genom varje löpare.

Va f#n är det här för tråd...

Nu blir jag också nojig :huvet

Monterade precis en ny kedja med clips i helgen som va, men jag vill inte ha den kedjan smälld genom blocket eller nåt annat dyrt/skört (typ vaden).

Om man ska montera nitat lås, vad kostar verktygen? eller snarare vet nån något bra ställe att köpa dom till rätt peng??

De kostar ingenting om du har en handslägga på ca 1,5 kg och en kulhammare.
För att få på länken, som sitter ganska tajt, behöver du en polygrip och sedan knackar du den till rätt mått i förhållande till motstående länk (mät med skjutmått mellan motsvarande länkar på kedjan).
Jag brukar använda en liten hylsa för nyckelvidd ca 8 mm för att knacka in det sista.
När den sitter rätt intryckt så hamrar du niten med kulhammaren medan du håller emot med handsläggan (eller en så stor hammare som möjligt).
Lätt som en plätt :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...