Kedjan..

serpent

Team Suzuki
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Suzuki
Hej!

Har lite problem med min kedja på En Suzuki Gsx750F 99:a.

Jag tycker att den blir "slak" stup i kvarten och måste spännas. Har fått höra att det är så när man inte kör Kardanhoj ? :va

Funderar på om det är jag som gör fel när jag spänner den...
Drivpaketet är bytt sedan 800mil.
Är det viktigt att man använder en momentnyckel när man skruvar fast däcket??

Tacksam för hjälp.

Däcket skruvas inte fast, det kränger man på med speciella maskiner, huruvida dom ska momentdras vet jag inte :tungan
Men HJULET kan man momentdra om man vill, jag gör det inte och kommer nog inte göra det i framtiden heller.

Hur gör du när du spänner kedjan? Lika mycket på båda sidor hoppas jag?
Sen när du sitter på den så ska det var 2-3cm glapp på det ställe där kedjan är längst.
Vad smörjer du kedjan med? Hur ofta?

sEiKo skrev:
Däcket skruvas inte fast, det kränger man på med speciella maskiner, huruvida dom ska momentdras vet jag inte :tungan
Men HJULET kan man momentdra om man vill, jag gör det inte och kommer nog inte göra det i framtiden heller.

Hur gör du när du spänner kedjan? Lika mycket på båda sidor hoppas jag?
Sen när du sitter på den så ska det var 2-3cm glapp på det ställe där kedjan är längst.
Vad smörjer du kedjan med? Hur ofta?

Världen är full av komiker :kocko

Jag släpper lite på HJULET och spänner lika på bägge sidor, snurrar lite på däcket och ser så att det snurrar utan motstånd och om jag är nöjd, så drar jag fast HJULET igen.

Smörjer med någon "dyr" spary smörja jag köpte på någon mcbutik....
Sprayar på lite då och då, efter en lite längre tur.

Så blir det när drivpaketet börjar ta slut. Bara att fortsätta spänna tills det inte går längre.
Jag tycker drivpaket är obehagliga o är alltid halv nojig att kedjan ska hoppa när den är gammal o sliten men en polare till mig har kört med en kedja tills den blev så lång så han var tvungen att kapa bort några länkar för att kunna spänna den ingen.

Jag tror bergis att väldigt många spänner för mycket och därigenom kör slut kedjan onödigt fort.
Jag har kört 600 mil utan att spänna kedjan men det börjar bli dags nu. Enligt min bok skall det vara 40-50 mm slack och nu är det nog 55. Men som sagt detta är efter 600 mil.
Smörj ofta och gör ren kedjan och håll koll på slacket så håller kedjan länge.

Men 800 mil är ju alldeles för lite. Flera tusen mil ska en o-ringskedja hålla, för det är väl det du har? Allt annat är bara dumsnålt på en sporthoj.

När du säger drivpaket menar du att kedja och båda dreven byttes samtidigt, eller hur? Annars slits de nya delarna snabbt ut då de anpassar sig efter de gamla slitna.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...