Kedjan tar i någonstans?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Det är så att jag har köpt en ZX7R för ett par dagar sedan. Kedjan var för slak och den var ganska torr. Kedjan tar i någonstans (tror jag) och jag vet inte vart. Kan det bero på att kedjan är för torr och slak?

Jag tror att den tar i eftersom det låter som om det tar i och man ser att kedjan är "vitare" där det tar i eftersom det gnider mot något.

Titta på följande bild. Pilen markerar vart det tar i och jag har även markerat det med en vit linje genom hela kedjan:

Bifogat

• kedja.jpg
    kedja.jpg
    77.3 KB · Visningar: 207
Du har inte ett släpskydd på ovansidan av svingen, framme vid framdrevet nånstans? Där kan det ju skrapa i, i synnerhet om du ställer hojen på centralen så att fjädringen fjädrar ut maximalt ibak. När du sitter på hojen så hamnar hjulet högre, och kedjan går fri :)

Långa farbron skrev:
Smörj den och kolla så bakhjulet sitter rakt,mät på bägge sidorna.
Var precis nere och kollade, min kedja löper helt fritt så något måste sitta snett ja.

Skyddet framför framdrevet var av plast så det kan vara det som tar i.

Har du kollat spelet "runt" hela kedjan ? Dvs. så den inte är slapp och stenhård beroende på var du mäter spelet.

/Disco

DiscoDuck IV skrev:
Har du kollat spelet "runt" hela kedjan ? Dvs. så den inte är slapp och stenhård beroende på var du mäter spelet.

/Disco

Den är typ likadan överallt... riktigt slapp.

EDIT: Kan tillägga att bakdäcket var nytt när jag köpte hojen. Bakdäcket ligger nog snett efter monteringen. Han har knappt kört med det däcket.

DiscoDuck IV skrev:
Skall man ? :va
Spelet kan väl vara angivet utan förare också, så e de på min iallafall.

/Disco

Ja det kan det.

Sitta på är det sättet jag har lärt mig,då svingen på många hojar inte sitter "rakt" i ramen vilket gör att spänningen förändras när hojen fjädrar.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Glöm inte att du skall sitta på hojen när du kollar spelet på kedjan.
Vanligen avser slackmåttet olastad hoj. Men det viktiga är att kedjan inte blir fiolsträng nånstan i fjädringsrörelsen.
Slackmåttet olastat är tänkt som ett bekvämare sätt att fixa lagom spänning bara.

Mest spända läget är när framdrev, svinglager och bakaxel är i linje. Kan man dra ner fjädringen mha spännband
eller nåt, så är det lätt hitta det läget. Sen kan man ju lätt kolla vad lite slack i det läget blir för slack m olastad hoj.
Möjligen lite mer, men absolut inte mindre.

Och sen vet man ju hur det ska vara på den egna hojen.
/u

H4 skrev:
Hejsan!

Det är så att jag har köpt en ZX7R för ett par dagar sedan. Kedjan var för slak och den var ganska torr. Kedjan tar i någonstans (tror jag) och jag vet inte vart. Kan det bero på att kedjan är för torr och slak?

Hej. Har du kollat så att bakhjulet sitter centrerat dvs inte åt nån sida? Min satt efter hjulbyte ( fick fatt i ett par Marvic) ca två mm åt hö vilket gjorde att det främre drevet slets på utsidan. Nu är det tillfixat så jag får väl se hur det slits nu i sommar. Har du orginal hjul så borde det ju sitta rätt och rakt men man vet ju aldrig. Nån kan ha bytt nåt innan du fick tag i hojen.
Per :squid

Får du ingen ordning på det efter justering så kan kedjan ha skurit ihop och det ger missljud och kan skava på drevet. Ta lös kedjan och kolla så att länkarna inte kärvar, gör dom det så byt kedja.

Hände mig på en sukka 750R trots att dreven var fina, killen som hade den innan mig visste inte vad smörja kedja var, så den blev inte många mil gammal.

Jag har höjt min ZXR bak, vilket medför att kedjan gärna tar i svingskyddet lite mer än vad som är tänkt. Inga problem för min del, man får bara hålla koll på skyddet lite. Det är inte så att din hoj också är höjd bak?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti