Kedjan sträcker sig..

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Hello

Min kedja sträcker sig och blir slapp efter bara några dagars körning (efter jag spänt den). Kan något ha hänt med kedjan, hade inte möjlighet att smörja den på ca 50 mil (vet att det inte är bra).

Kan man göra något för att få den bättre, dreven är inte nämnvärt slitna eller så. är även lite rost på kedjan hur tar jag bort det p lämpligaste sättet. vill helst slippa ta bort kjedjan om det går....

Hjälp en nybörjare nu.... :confused:

Spänner du den för hårt kanske? Du måste ha 2-3cm slack i kedjan annars sträcker den sig ojämnt. När du spänner så snurra även hjulet och mät på olika ställen så du ser om den är ojämnt sliten, är den det bör du byta.
Spänner du för hårt så kan inte kedjan kompensera för fjädringsrörelser och du pajar den på en gång.

Får den plats?

Jag tycker dock motorn räcker hyffsat , chassit skulle behöva en uppdatering dock.... samt bromsarna

ski_extreme skrev:
Får den plats?

Jag tycker dock motorn räcker hyffsat , chassit skulle behöva en uppdatering dock.... samt bromsarna

Jorå det ska den göra...

Rost på en orings-kedja innebär med största sannorlighet att gummi-oringarna slits ned och det inbakade fettet försvinner vilket innebär att kedjan går torr vilket innebär att kedjan slits våldsamt - trots extern inoljning.

Jag har alltid resonerat som så att det alltid är bättre att ha kedjan aningen för slapp än för spänd. Kanske borde tänka om här, kom på att jag kört ett tag med nämare 1 dm spel som lämnades efter förra ägaren...

Förresten, för mig som inte tidigare haft landsvägshoj utan centralstöd: visst kan man sträcka kedjan utan att behöva kränga upp baken på depåstöd?

/Martin

Last edited:
Jag upplevde samma sak angående kedjesträckning.
Det var meningen att jag skulle byta drivpaket direkt när våren kom men jag körde ändå ca 200 mil med kedjan.
Grejen var att kedjan hade rostat under vintern mest på länkarna (ej rullarna).
Kedjan sträckte sig massor och till sist gick det inte att spänna mer.
Hur som helst så är drivpaketet utbytt nu.
Min hoj hade originalkedjan och hade gått 3500 mil så det var verkligen dags att byta.

OT. Hur mycket toppar din hoj?
Min gör bara 225 på mätaren.

/Göran

Det enda viktiga är att kedjan inte blir som en fiolsträng när den är som mest spänd. Kollas enklast mha nån polare som trycker ihop bakfjädringen så man kan känna var mest-spända-läget är. Det inträffar oftast nånstans i mitten av fjädringsrörelsen, i princip när utg. axel, svinglager o hjulaxeln är i rät linje sas. Vad det sen ger för slack i obelastat läge är olika f olika hojar och är praktiskt att komma ihåg till nästa gång. Enklast är säkert att mäta max avstånd från svingen när man drar ner kedjan på mitten o använda det måttet i fortsättningen. Synd knäcka lager o kedja på taskig justering. Liksom rätt däcktryck är det gratis.
/u

Last edited:
Hulken_1 skrev:
Det var meningen att jag skulle byta drivpaket direkt när våren kom men jag körde ändå ca 200 mil med kedjan.
Min hoj hade originalkedjan och hade gått 3500 mil så det var verkligen dags att byta.

/Göran

Har inte dragit den fullt ut än.... återkommer när det är gjort

Vad kostade drivpaketet?

Hulken_1 skrev:

/Göran

Den gör nog inte mycket mer heller. Farsans gör strax över 230 med V&H helsystem och R-kammar.

Tvättade av och spännde kedjan idag, det jag upptäckte då var att när jag snurrade på hjulet, så var kedjan olika spänd på olika ställen och det var inte lite skillnad heller, detta innebär vad jag förstår att jag måste byta, eller?

Har fan inte råd att byta den nu, särkilt inte med tanke på att jag hämtade bilen från rep i dag, för att några IDIOTER tyckte det var roliga att hacka i min bensintank med en kniv!!!! :mad: :mad: :mad:

Blir så förbannad, kunde dom inte bara ha öppnat tanklockeet om dom ville sno bensin, va ju inte ens låst!!!!!

Sorry lite OT, men var tvungen att avreagera mig lite....

Är det svår att byta drivpaketet själv?

Är det svår att byta drivpaketet själv?

Nej, det är inte svårt. Kapa kedjan (eller slipa ner en nit) med vinkelslip, eller ta bort kedjelåset om du har ett sådant. Byt drev. (Byt alltid drev när du byter kedja) Här kan det ju vara läge att fundera på om man är nöjd med drevningen, är man inte det så passar det ju bra att byta drevstorlek. Smacka dit den nya kedjan, med kedjelås eller genom att nita (rekommenderas).

Hulken_1 skrev:

/Göran

Min toppade tillockmed 235km/h men då var det en gsx 600f -96
men det var nog väldigt fel då det står att den ska göra 215km/h och den var helt original kan tilläggas.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025