kedjan smörjning?

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
hur ofta ska kedjan smörjas i gentligen :va

hör av en som sa var 10 ånde mil låter lite eller ?? kör en r6

vet att kedjan håller bättre om man sköter den men finns det nån regel som säger under vilka intervaller man bör göra det eller e det bara suntförnuft :confused:

rogga R6 skrev:
2234706 hur ofta ska kedjan smörjas i gentligen :va

vet att kedjan håller bättre om man sköter den men finns det nån regel som säger under vilka intervaller man bör göra det eller e det bara suntförnuft :confused:

Läs rekommendationen i din Manual :)

Annars gäller efter varje fulltankning eller tvätt/regnkörning.

rogga R6 skrev:

Smörj kedjan varje gång du tvättar hojjen, så håller den nog länge, det syns ju tydligt om den ser torr ut.

Lite överdrivet kanske men jag brukar smörja på efter var eller varannan runda (brukar minst bli 12-20 mil) efter att jag kört och kedjan är varm,då tränger det in bättre.

Efter varje 10 mil+ repa ..när jag kommer hem, då kedjan är varm. Samt i samband med tvätt. Kedjeras är inge kul :huvet

/ Mr Kedjeras

rogga R6 skrev:

det finns inga solklara regler där, det beror ju mycket på vad du smörjer med, var du kör osv..
jag använder kedjevax, det stänker mindre men behöver istället fler smörjningar..
jag smörjer nog en gång per tankning ungefär..
sen är det ju också viktigt att man smörjer på rätt ställe.. skicka på klegget på insidan av kedjan så att det "går igenom" länkarna innan det åker av på utsidan..

jag tror egentligen inte att man behöver smörja så mycket, det viktiga är ju att gummi-ringarna inte torkar, innanför där finns det ju smörj..

rogga R6 skrev:

Lite beror hur du kört, väderlek. skit på vägarna etc, jag är noga med mina prylar, tvättar och TORKAR rent hela kedjan innan jag smörjer, tror det har räddat 100-tals mil på kedjorna. Med sunt förnuft kommer man längst, allt för många kör, många skiter i all service, byter inte ens olja i motorna, hur är folk funtade :va

Smörjer när det behövs, har inga bestämda intervaller. Viktigast är att den aldrig går torr.

Jag har provat allt från att glömma kedjan i ett antal 100 mil till att smöjra direkt vid hemkomst efter varje åkning och det är stor skillnad på slitaget. Vill du köra väldigt länge utan att behöva lägga en massa pengar på att byta drivpaket så smörj efter varje tur, det lönar sig.

jag smörjer kedjan varje gång jag har tvättat hojen. sedan så smörjer jag på den var 10 mil ca. bror på om det har regnat eller ej :tummenupp

Lånar tråden lite:

Är det dumt att blanda wax och olja?
Typ att den ena stöter bort den andra etc.

Anledningen till att jag frågar är att min waxburk är stor och oljesprayen liten, den sistnämnda mkt smidigare att ta med när man är ute på längre turer.
Fattar att det är bättre att använda antingen eller.

R1 racer skrev:
2235061efter att jag kört och kedjan är varm,då tränger det in bättre.

De flesta har O-ringskedja och därför tränger det inte in ett smack! Med en O-ringskedja smörjer man för att minska friktionen (slitaget) mellan kedja och drev. Har man INTE O-ringskedja så kan jag köpa resonemanget med varmkörd kedja.

Kawwa skrev:
2236782 De flesta har O-ringskedja och därför tränger det inte in ett smack! Med en O-ringskedja smörjer man för att minska friktionen (slitaget) mellan kedja och drev. Har man INTE O-ringskedja så kan jag köpa resonemanget med varmkörd kedja.

Det ligger nog något i det. Tror det finns ganska många sådana myter angående drivpaket.

Kawwa skrev:
2236782 De flesta har O-ringskedja och därför tränger det inte in ett smack! Med en O-ringskedja smörjer man för att minska friktionen (slitaget) mellan kedja och drev. Har man INTE O-ringskedja så kan jag köpa resonemanget med varmkörd kedja.

Möjligt, men jag tycker att vaxet "hänger kvar" bättre på kedjan om man smörjer när den är varm.

Kawwa skrev:

Man smörjer oringarna.
Är kedjan varm så kan nog lite av den lättflytande kedjevaxen tränga in lite här och var...
Vet dock inte om kapillärkraften fungerar på kedjevax...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!