Kedjan slut men dreven som nya?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Har precis bytt drivpaket eftersom kedjan förde oväsen och jag har sett o-ringar ramla bort vid smörjning av kedjan.
Drivpaketet har rullat minst 1200 mil(bytt av tidigare ägaren).

Jag bytte nu både kedja och dreven eftersom jag läst att en ny kedja pajar av att rulla på gamla drev och vice versa.
Saken är bara den att de gamla dreven var som nya när jag plockade av dem och jämförde med de nya dreven. Inte spetsiga eller böjda alltså.

Vad gäller egentligen? Bytte jag drev i onödan?
 
Jag har aldrig råkat ut för dyligt!?? Dreven brukar visa slitage när kedjan är så slut. Om de är på din Triump du bytt så låter 1200 mil som kort bytesintervall!!?? Kan de va så att du smort kedjan med något starkt som löst upp oringarna? Om oringarna flyger lös vid 1200 mil måste ,man ha gjort en sådan miss och då är kedjan som ny längdledes men glappar axiellt pga avsaknad av oringar = oljud. De skulle kunna förklara att dreven va som nya.
2300-4000 mil är mer normal bytesintervall på kedja o drev på en landsvägshoj av din kaliber.
 
Om O-ringarna flyger efter 1200 mil har dom/kedjan drabbats av nått olämpligt.
Jag har bytt drivpaket på både SV650S och Sprint RS efter ca 3000 mil och det berodde på att kedjan sträckt sig till utbytesnivå enligt Haynes manual. Alla O-ringar på plats. I varje fall har jag inte märkt några skadade O-ringar vid kedjesmörjning.
Smörjer med på resa med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
hemma med begagnad SBK Racing 10W-50 motorolja.
Ja efter ca 250 mil i motorn (när jag brukar byta) är oljan väl inte slut använd....
 
Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top