Kedjan slut men dreven som nya?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Har precis bytt drivpaket eftersom kedjan förde oväsen och jag har sett o-ringar ramla bort vid smörjning av kedjan.
Drivpaketet har rullat minst 1200 mil(bytt av tidigare ägaren).

Jag bytte nu både kedja och dreven eftersom jag läst att en ny kedja pajar av att rulla på gamla drev och vice versa.
Saken är bara den att de gamla dreven var som nya när jag plockade av dem och jämförde med de nya dreven. Inte spetsiga eller böjda alltså.

Vad gäller egentligen? Bytte jag drev i onödan?

Jag har aldrig råkat ut för dyligt!?? Dreven brukar visa slitage när kedjan är så slut. Om de är på din Triump du bytt så låter 1200 mil som kort bytesintervall!!?? Kan de va så att du smort kedjan med något starkt som löst upp oringarna? Om oringarna flyger lös vid 1200 mil måste ,man ha gjort en sådan miss och då är kedjan som ny längdledes men glappar axiellt pga avsaknad av oringar = oljud. De skulle kunna förklara att dreven va som nya.
2300-4000 mil är mer normal bytesintervall på kedja o drev på en landsvägshoj av din kaliber.

Om O-ringarna flyger efter 1200 mil har dom/kedjan drabbats av nått olämpligt.
Jag har bytt drivpaket på både SV650S och Sprint RS efter ca 3000 mil och det berodde på att kedjan sträckt sig till utbytesnivå enligt Haynes manual. Alla O-ringar på plats. I varje fall har jag inte märkt några skadade O-ringar vid kedjesmörjning.
Smörjer med på resa med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
hemma med begagnad SBK Racing 10W-50 motorolja.
Ja efter ca 250 mil i motorn (när jag brukar byta) är oljan väl inte slut använd....

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...