kedjan slut efter 1300mil??

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Köpte nyligen en Ninja zx-6rr som torde int ha sett så mycket bana.

Men hur i h*lvete kan kedjan vara slut efter 1300mil?

Den är rostig ja, men ser inte annars så utsliten ut, int för att ja vet hur den då ser ut men.. Men iaf. så är länk avståndet max, och märken på svingen e "i botten".

Börjar undra om jag har köpt en räv... Cykeln ha gått längre än vad som står på mätaren.

Och nej, jag kollade inte slacket på kedjan vid affären.

Är väl bara att köpa en ny? :va

Förstår inte varför folk ska tjafsa om en massa struntsaker. Förre ägaren kanske har kört hojen som ett svin och inte brytt sig om att smörja kedjan. Då ser den ut därefter.

Tycker det låter rätt normalt... I alla fall för en kedja som man inte tar av och djuprengör ibland och sedan smörjer efter varje körning..

OK trodde en kedja skulle hålla längre än så oberoende underhåll. Min förra hoj hade gått 1500mil och var långt ifrån i lika dåligt skick. awell, som ni säger, alla e int lika noggranna över sina kärleksbarn.

Bara att byta då. Int så trevligt bara att lägga ut såna pengar på en nyinköpt hoj. Men de e väl smällar man tar när man köper begagnat.

har oxå bytt kedja efter 13-1600 mil om man kört hårt och smörjt dåligt.. nu efter 3200 touringmil i hög fart så är min kedja fin än! beror helt på "underhåll och andvändning"

min har gått 360 mil på 2 kedjor och en kamkedja

OK trodde en kedja skulle hålla längre än så oberoende underhåll. Min förra hoj hade gått 1500mil och var långt ifrån i lika dåligt skick. awell, som ni säger, alla e int lika noggranna över sina kärleksbarn.

Bara att byta då. Int så trevligt bara att lägga ut såna pengar på en nyinköpt hoj. Men de e väl smällar man tar när man köper begagnat.

Du behöver inte ens köra för att få slut på en kedja, ställ hojen i regn så kedjan börjar rosta och låt den rosta några veckor.

Klart och färdigt för kedjebyte.

Varför skulle kedjan bli utsliten mer av bankörning än ideliga slangningar, rödljusrace, toppfartsrepor mm? :va

Att en ZX6RR äter mer kedja än en GSR600 är inte så himla konstigt heller, Kawan har ju trots allt betydligt mycket mer effekt.

Du behöver inte ens köra för att få slut på en kedja, ställ hojen i regn så kedjan börjar rosta och låt den rosta några veckor.

Klart och färdigt för kedjebyte.
Fast då ska det väl vara bra surt regn å bra osmord kedja? :va

Last edited:
Om du förväntar dig att man inte behöver byta slitdelar så kanske du inte ska ha hoj alls...

ojoj va griniga vi kan vara idag.

Är inte ett forum till för att fråga efter hjälp?

Jag trodde att kedja som kedja ska hålla längre än 1200 mil. Om vi snackar sport/touring.

Ska beställa nytt drivpaket imorgon, tack för de som kunde svara seriöst.

Jag trodde att kedja som kedja ska hålla längre än 1200 mil. Om vi snackar sport/touring.

Med omdrevning kan vilken kedja som helst bli för lång.

Med omdrevning kan vilken kedja som helst bli för lång.

så sant.

lite feedback om hur man kan slita kedja:
För några säsonger sedan var min största hobby att slanga och spänna kedjan snäppet för hårt. Vi pratar inte om fiolsträng alls utan 1.5cm slack istället för 2-3cm som var rekomederat.

Detta resulterade i att jag töjde sönder 2 kedjor efter ca 4-500 mil.
fick spänna om dem ofta.

tredje kedjan hade jag slackare än vad instruktionsboken sa och den höll vart fall 900mil med ihärdigt wheelande. spände om den en gång på livslängden. men hade den fortfarande slackare än vad bruksen sa.
Vart aningens hajfena på dreven.

Första kedjan var superduper extrafärstärkt x-ring hunkey dorey bla bla bla 2000:-. de 2 nästkommande var billiga o-rings för 800:- st från addemoto..

Last edited:

Jodå, i normala fall så håller en kedja längre. 1500-3000 mil beroende på skötsel. Men är det total brist på skötsel så kan den vara slut efter 1000 mil.
Köper man en hoj så Bara gått lite drygt 1000 mil så säger kedjan ganska mycket om hur övriga hojen blivit skött också.

Mats

Jodå, i normala fall så håller en kedja längre. 1500-3000 mil beroende på skötsel. Men är det total brist på skötsel så kan den vara slut efter 1000 mil.
Köper man en hoj så Bara gått lite drygt 1000 mil så säger kedjan ganska mycket om hur övriga hojen blivit skött också.

Mats

jep tyvärr så märks det på allmänna skicket på hojen, klips osv. Hojen har nog inte sett många nätter i ett garage.

Men tack för svaren!

fick byta drivpaket på en Kawasaki er6n, vid 14-1500 mil så hade kedjan skurit, den fick bara gå hårt, är alltid noga med o smörja osv.

Back