Kedjan slamrar som tusan

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Misstänker att det är klantarsle-service, dvs jag som inte hanterat saker och ting rätt, plus att jag läst att länkarna i kedjan kan fastna.

Är detta vanligt?

Och ja, kedjan är skitig så jag ska fixa stålborste, kedjerengöring samt riktig olja att smörja på i dag.

Jag är bara orolig att det kan ha skett nåt mer iom min kedjespänning i helgen. bakdrevet ser fortfarande hållbart ut (bild kan fixas sen) Men hur framdrevet ser ut har jag ärligt talat inte vågat kolla upp än. :död
Den spårar som den ska. ska se om jag inte kan fixa videoupptagning via bambuser senare så kanske ni förstår bättre hur jag menar.

Sen är det något annat oidentiferat som rasslar. :huvet

Du ska absolut inte ge dig på en kedja med stålborste! Diskborste på sin höjd.

De flesta motorcykelkedjor har o-ringar (gummiringar) som tätar mellan länkarna och som håller inne smörjmedlet runt omkring länkpinnarna. Använder du stålborste kommer du garanterat att skada/förstöra dessa. Då dessa o-ringar dessutom är känsliga för diverse lösningsmedel så får du inte heller använda vad som helst till kedjetvätt. Använd helst (lys)fotogen eller i andra hand motorolja. Det senare fungerar nästan lika bra som fotogen men det blir lätt kladdigt sprut efter att man börjat göra igen.

O tusan. Hmm.. Ingen stålborste då.

Just nu känner jag bara att jag undervärderar mina egna kunskaper, men så som jag känner så känns det som, och ser ut som att det spårar. Osäker på miltal men visst, det syns att drevet har slitits. Dock inte lika mycket som sågklinga som jag hade på andra hojen. ;)

Sen så tappade (!) jag en av backspeglarna i förra veckan. Den hade gått sönder i bulten på nåt sätt.

Magsår och huvudvärk på samma gång. har hittat nya backspeglar för 25 euro iofs.

Kanske lika bra att inse att man inte är nån mekaniker och låta nån som kan ta över. :(

Last edited:
O tusan. Hmm.. Ingen stålborste då.

Just nu känner jag bara att jag undervärderar mina egna kunskaper, men så som jag känner så känns det som, och ser ut som att det spårar. Osäker på miltal men visst, det syns att drevet har slitits. Dock inte lika mycket som sågklinga som jag hade på andra hojen. ;)

Sen så tappade (!) jag en av backspeglarna i förra veckan. Den hade gått sönder i bulten på nåt sätt.

Magsår och huvudvärk på samma gång. har hittat nya backspeglar för 25 euro iofs.

Kanske lika bra att inse att man inte är nån mekaniker och låta nån som kan ta över. :(

1. Har du spänt kedjan så att den har rätt spel. (glapp)?

2. En dåligt smord kedja kan låta riktigt trist. Gör rent och smörj igen. Bättre?

3. Kolla igenom kedjan noga. Vicka på varje länk individuellt. Kärvar någon länk?

1. Har du spänt kedjan så att den har rätt spel. (glapp)?

2. En dåligt smord kedja kan låta riktigt trist. Gör rent och smörj igen. Bättre?

3. Kolla igenom kedjan noga. Vicka på varje länk individuellt. Kärvar någon länk?

1. Yessir, 20mm eller vad det nu ska vara.
2. Skall göras.
3. Återkommer. :tummenupp

Hade liknande på min förra hoj, från ingenting kommer missljud från kedja/drivpaket. Drivpaketet var slut, bytte drev och kedja och allt var som det skulle. Och det hände fort, kanske är liknande på din?

Hade liknande på min förra hoj, från ingenting kommer missljud från kedja/drivpaket. Drivpaketet var slut, bytte drev och kedja och allt var som det skulle. Och det hände fort, kanske är liknande på din?

Inte omöjligt. Det har fått utstå en hel del huligan-körning. :tungan

Har haft exakt samma problem och gjorde samma åtgärd, bytte drivpaket. :tummenupp
Samma upplevelse också, missljudet kom och blev fort värre och värre .

ditt drivpaket är säkert slut.
prova att rengöra med lysfotogen o sen smörj kedjan ordentligt låt den stå över natten.
såg att du skrev att bakdrevet såg bra ut.

vette fan hur man byter drivpaketet på din hoj, men två skiftnycklar klarar man det inte på på hojar jag har haft. Haynes säger två skiftnycklar jag skulle vilja påstå:
momentnyckel, depåstöd, nåt att knipsa av kedjan med, nitverktyg (nitlås) eller använder du clipslås?, lite nycklar.

rengör o smörj kedjan varje 80mil om du vill att den ska ha maximal livslängd, ett drivpaket till en R-hoj om det är skött håller väl 2000-2500mil.

Har haft en hel del slitna drivpaket o då skakar det så man känner det i fotpinnarna, o låter nåt djävulskt. Man vill ju inte att det går av då blir det dyrt alternativt smärtsamt eller båda två =)

edit: såg din film nu, lite svårt att se men såg ut som att ditt framdrev o kedja har sett bättre dagar.
haha o föresten kör du på crossbana med den där?.

Last edited:
Jisses vad den kjedjan var/såg skitig ut - såg ju nästan ut som rost. Ser ut som du behöver rengöra en hel del annat också lite mer periodiskt!

Hur ofta torkar du av och oljar in kjedjan - kan säga att jag själv gör det efter nästan varje långstyrning.

Kolla att varje länk löper fritt, sen provar du dra i länkarna när de är över det bakre drevet och kollar så de inte kan glappa/lyftas för mycket.

Last edited:
ditt drivpaket är säkert slut.
prova att rengöra med lysfotogen o sen smörj kedjan ordentligt låt den stå över natten.
såg att du skrev att bakdrevet såg bra ut.

vette fan hur man byter drivpaketet på din hoj, men två skiftnycklar klarar man det inte på på hojar jag har haft. Haynes sger två skiftnycklar jag skule vilja påstå:
momentnyckel, depåstöd, nåt att knipsa av kedjan med, nitverktyg (nitlås) eller använder du clipslås, lite nycklar.

rengör o smörj kedjan varje 80mil om du vil att den ska ha maximal livslängd, ett drivpaket till en R-hoj om det är skött håller väl 2000-2500mil.

Har haft en hel del slitna drivpaket o då skakar det så man käner det i fotpinnarna, o låter nåt djävulskt. Man vill ju inte att det går av då blir det dyrt alternativt smärtsamt eller båda två =)
Sant. Jag menade att Haynes angav svårighetsgrad 2 skiftnycklar. :tummenupp

Jisses vad den kjedjan var/såg skitig ut - såg ju nästan ut som rost. Ser ut som du behöver rengöra en hel del annat också lite mer periodiskt!

Hur ofta torkar du av och oljar in kjedjan - kan säga att jag själv gör det efter nästan varje långstyrning.

Kolla att varje länk löper fritt, sen provar du dra i länkarna när de är över det bakre drevet och kollar så de inte kan glappa/lyftas för mycket.
Gjorde rent efter jag filmade. Ska kolla länkarna lite bättre snart.
Och imorron blir det en hel genomköranda rengörning från fram till bak. :)

Kan tänka mig att du sparar en del onödigt arbete med att försöka ruska liv i en dålig kedja. Byt hela drivpaketet istället, för dreven såg inte heller så fräscha ut o vårda kedjan bra ifrån början. Det kan det vara värt! :tummenupp

Byt drivpaket, det där har gjort sitt. Vanvårdade kedjor i form av dåligt rengjorda, dåligt smorda och dåligt spänd / för spänd kedja ger upphov till kärvande länkar, oljud och nedslitna drev.

Byt direkt, det kostar ca 1500kr för att byta hela drivpaketet och du gör det enkelt på egen hand. Se bara till att köpa eller låna ett kedjebrytarverktyg så du kan spräcka den gamla kedjan & nita fast den nya kedjan.

Kollar man på den bifogade bilden här så ser det ut att vara stor gränspuck på att bakdrevet är lite väl mycket slitet. Dessutom så ser kedjan inte kry ut, den verkar alldeles för torr och skitig/rostig.

Bifogat

• dåligt dre.jpg
    dåligt dre.jpg
    117.8 KB · Visningar: 52
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard