Kedjan på Yamaha 600e

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Skulle demontera kedjan på XT 600e och ser att det inte finns något kedjelås. Är detta praxis på Yamaha? Man måste således smärgla bort länken och ersätta med traditionellt kedjelås vid montering. Är det rätt uppfattat?
 
Iprincip alla landsväg kedjor levereras med nit kedjelås så det är ingen speciell yamaha företeelse utan en bransch standard.
 
På så vis. Ser ingen fördel med detta. Nu kan jag inte tas av kedjan utan att ha skaffat ett kedjelås om jag vill sätta på den. Om jag köper en nu kedja så får jag då en utan lås och får inte på den utan att demontera svingarmen. Inte bra.
 
På så vis. Ser ingen fördel med detta. Nu kan jag inte tas av kedjan utan att ha skaffat ett kedjelås om jag vill sätta på den. Om jag köper en nu kedja så får jag då en utan lås och får inte på den utan att demontera svingarmen. Inte bra.
Du slipper få spräckt motorblock eller avslaget ben pga av tappat kedjelås. Med nya kedjor medföljer ett nitlås. Biltema säljer ett verktyg som både tar isär och nitar ihop den. Det behövs inte demonteras sving eller något annat.
 
Konstigt. jag har haft Alfa-Romeo och Mercedes båda med kamkedjor med kedjelås. Inga problem efter tiotusentals mil körda.
Såg verktyget på Biltema. Över 630kr för kedja av och på.
 
Du kan söka igenom gamla trådar här på SH om kedjelås vs nitlås. Ämnet har diskuterats sedan SH's begynnelse. Annat än om du typ ska linoljekoka kedjan inför varje körning är det "jobbiga sättet" att föredra.
 
Kedjelås är ju heller inget man använder för att ta av och på kedjan gång på gång, även dom har ju en begränsad livslängd och är mer av sätta på en gång-typ.

Och när du köper en kedja utan kedjelås så är ju heller inte kedjan ihopnitad från fabrik, du får som Anders skrev med ett nitlås istället. Vill du inte köpa ett verktyg så går det alldeles utmärkt att knacka ihop det själv, det finns beskrivet på mer än 32492134 ställen på nätet hur man gör det.
 
Kedjelås är ju heller inget man använder för att ta av och på kedjan gång på gång, även dom har ju en begränsad livslängd och är mer av sätta på en gång-typ.

Och när du köper en kedja utan kedjelås så är ju heller inte kedjan ihopnitad från fabrik, du får som Anders skrev med ett nitlås istället. Vill du inte köpa ett verktyg så går det alldeles utmärkt att knacka ihop det själv, det finns beskrivet på mer än 32492134 ställen på nätet hur man gör det.
Tänkte just det.
 
Konstigt. jag har haft Alfa-Romeo och Mercedes båda med kamkedjor med kedjelås. Inga problem efter tiotusentals mil körda.
Lite olika belastning på kamkedjor och drivkedjor.
En mc:s drivkedja slackar ju ganska mycket beroende på hur du fjädrar samt gasar/motorbromsar hojen. Det gör inte en kamkedja.

pTDgGm2.gif
 
Och hur påverkar det låsclipset?
Det kan man fråga de som författat och godkänt SVEMO's reglemente för roadracing och dragracing. Där står att kedjelås skall vara säkrat med najtråd och/eller silikon. Det finns hopers sätt att tappa kedjelås på. Jag har loosat kedjelås på RK530DR i USA, fråga mig inte hur - det var låst med silikon. Vertygsatsen mina moppar hade för 48 år sedan innehöll extra kedjelås. För en MC finns det ingen anledning till att inte använda nitlås.
 
Att man väljer hängslen och livrem i reglementet för fartgrenar förstår jag men jag har då hittills aldrig lyckats tappa ett kedjelås på drygt 30 års åkande med clipslås på cross/enduro/offroad.
När jag åkte sporthoj körde jag med nitat men på en xt600 skulle jag inte tveka att åka med clips.
 
Har haft clips på alla kedjor jag monterat sen 2007, förutom sista kedjan på GSen. Har faktiskt förlorat ett clips en gång på XT660an jag hade. Upptäckte det av en händelse. Kedjan hängde fortfarande ihop, men vet inte hur länge jag körde utan clips. Räcker ju iofs med en gång för att det ska gå åt skogen...
 
Det jag inte förstår är resonemanget att välja bort nitlås till förmån för clipslås på en motorcykel där man förväntas köra 3000+ mil innan det är dags att byta drivpaketet igen. Vill man ha det rätt utfört krävs det iaf verktyg för båda typen av lås - där t.o.m. samma verktyg används. Vad är det som är så magiskt med clipslås?
 
Neee, ser väl inte heller nån större anledning med att använda clipslås när det finns nitlås. Händer väl inte ofta, men sett under åren konsekvenser av sånt. Man har en hel del att förlora om det går åt helvete...
Finns ju en del länder(typ tyskland) där clipslås är föbjuden

EK har ju tagit tillbaka sin skruvnitlås till sin nya kedjeserie(om man nu inte vill bekosta ett nitverktyg). Sett att den är lite uppdaterad. Verkar funka finfint....

 
Jag tappade ett clips förra säsongen.
Satte dit det som ndlsning då jg inte hade något annat i lådan och supit bort det jag fick med kedjan.
Var jäkligt noga med monteringen men glömde att jag satt dit det.
Lite senare på säsongen hade clipset ramlat bort, tur att jag rengör kedjan lite då och då.
Aldrig er clips annat n i nödfall och då med klisterlapp på tanken att det ska bytas.
 
Kört det mesta på två hjul sedan 1981,har blivit av med clipset en enda gång, det var förövrigt första och enda gången jag har haft mc på verkstad,såg det när jag kom hem, inget hände, brickan satt kvar.
Tvätta med bromsrengöring på med lite silicon, låt härda, om ni kör med clips.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top