Kedjan olika spänd

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Om man rullar bakhjulet när cykeln står på depåstödet så är kedjan olika spänd när man känner på den samtidigt som man rullar på bakhjulet.

Vad beror detta på ? Att en länk är kass i kedjan?

Kan vara, men rengör först kedjan med lampolja ordentligt, och vaxa/fetta in på nytt efter att du torkat rent. Kedjor mår inte bra av smuts och intorkning (om så är fallet)

Kedjan e sträckt blir så med tiden. förmodligen läge o byta drivpaketet.

För det första beror det på hur mkt "olika lång" den är. Lite "olika lång" är den alltid eftersom en o eller x-ringskedja inte rör sig helt fullt ut utan belastning.

För det andra kan det bero på att du kört med för spänd kedja. Då kan rullarna ha "skurit" , så att kedjan inte kan leda sig riktigt vid den länken. Pinnarna som håller ihop länkarna har blivit lite sneda pga för hård belastning vid spänd kedja...

För det tredje kan det vara som ngn skrivit tidigare i tråden... skit ! Tvätta o smörj....

För det fjärde kan drev o kedja vara helt slut.....

Kan också vara något av dreven som är slut/dåligt vilket kan göra att kedjan vill "klättra" över just dom kuggarna, och det ger samma resultat.

Skulle dock inte byta enbart ett eller båda dreven om jag inte visste vilket skick kejdan är i, eftersom kedjan om den är dålig sliter sönder dom nya dreven iaf då.

Tvätta drivpaketet helt rent och smörj upp det rejält, kontrollera sedan allt igen. Kvarstår problemet då så är min rekommendation att byta hela drivpaketet, iaf om det inte är vansinnigt mycket dyrare än att bar byta delar av det...

Jävla mög att byta sådant skit på en så pass ny hoj. Men får skylla mig själv, har nog som sagt spännt kedjan för mkt och åkt två stycken på hojen då och då.

I samma veva med detta så kopplar inte växellådan ur ordentligt på låga varv och fiskörning. Men det gjorde den innan jag spännde kedjan det har kommit smygande mer och mer.

Just nu hurrar jag inte mycket för suzukis växellådor, som sägs vara de bästa.

Det är inte så enkelt att bakhjulet sitter lite snett då..
Då blire ju liksom bakdrevet vint i förhållande till framdrevet o kedjan olika spänd beroende vilket läge bakdrevet står typ..

Annars verkar det skumt om det är ganska nya prylar

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...