Kedjan ojämnd spänd.

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Min hojj har börja låta rent ut sagt förjävligt när jag kör. :gnissla
Har ställt upp hojjen på ett Depåstöd som jag köpte tidigare idag för att få
upp bakhjulet, och när jag rullar det låter det som det slår någonting vid bakhjulet, låter fint när bakhjulet inte är åtdraget och kedjan sitter för löst, men så fort jag spänner kedjan lite och drar åt bakhjulet så det sitter som det ska börjar det låta, har även lagt märke till att rullar man däcker är kedjan lös, men rullar man lite till är den hård på ett annat, hur löser man detta? och var kan vara felet :confused: Har testat spännt det löst och hårt men blir fortfarande samma sak, vågar inte köra om det ska hålla på att låta och ha sig. :rolleyes:

förmodligen dags att byta, känner igen symptomen själv och ett nytt paket e beställt:tummenupp

Börja me att byta drivpaket... De va likadant på min förra hoj, dvs ojämt slitet drivpaket, åkte dessutom på att byta ett lager på drevsidan på bakhjhulet pga detta.

Din kedja är slut. Byt hela drivpaketet, dvs fram- och bakdrev och kedjan.

abethebabe Så det kan inte ha något med kuggen att göra? Troligtvis kedjan som gör att den är ojämnd spänd? tycker det låter jättemysko :P Men kanske är så det funkar.

Din kedja är slut. Byt hela drivpaketet, dvs fram- och bakdrev och kedjan.

Okey tack då vet jag, då blir det inte köra på ett tag då. :huvet

Last edited:
abethebabe Så det kan inte ha något med kuggen att göra? Troligtvis kedjan som gör att den är ojämnd spänd? tycker det låter jättemysko :P Men kanske är så det funkar.

Känn på kedjan två länkar i taget så kommer du att hitta några ställen som knappt rör sig. Byt allt som sagt.

Känn på kedjan två länkar i taget så kommer du att hitta några ställen som knappt rör sig. Byt allt som sagt.

Får ta och göra det, vågar man köra 1-2 mil till verkstaden såhär eller gör det bara saken värre eller några stora risker? blir motorväg isf. Är ju skit samma om det sliter extra på drev om dem ändå ska bytas.

Om det inte är allt för illa hade jag personligen kört med ganska lös kedja som du förklarar själv så låter det mindre då. Försiktigt... till verkstaden om du nu inte vill göra det själv. Det svåra eller det du inte eventuellt har verktyg till är att nita kedjan. Sätt dit kedjelås och kör till någon som kan nita åt dig. När jag pajade mitt eget nitverktyg fjäskade jag med en av stadens verkstäder och fick det mot en bullekrans.

Bäst att hyra släp för att slippa lämna in den om några veckor igen med andra ord :)

Om det inte är allt för illa hade jag personligen kört med ganska lös kedja som du förklarar själv så låter det mindre då. Försiktigt... till verkstaden om du nu inte vill göra det själv. Det svåra eller det du inte eventuellt har verktyg till är att nita kedjan. Sätt dit kedjelås och kör till någon som kan nita åt dig. När jag pajade mitt eget nitverktyg fjäskade jag med en av stadens verkstäder och fick det mot en bullekrans.

Hehe, har all verktyg som behövs och skulle nog kunna göra det själv, det ända jag är orolig för är det lilla drevet, hur jag ska komma åt, sitter en hel del i vägen (typ ramen), har dock inte kollat, kanske är lättare än det ser ut..
Dumt att göra något fel, har inte hållt på mkt alls med hojjar, bara lagat punkteringar på vanliga cyklar och meckat lite moped typ :yoparty

Hehe, har all verktyg som behövs och skulle nog kunna göra det själv, det ända jag är orolig för är det lilla drevet, hur jag ska komma åt, sitter en hel del i vägen (typ ramen), har dock inte kollat, kanske är lättare än det ser ut..
Dumt att göra något fel, har inte hållt på mkt alls med hojjar, bara lagat punkteringar på vanliga cyklar och meckat lite moped typ :yoparty

Leta reda på servicemanual och försök själv så du lär dig nån gång då :P. Det kan ju inte bli värre än att du får ge upp och åka till verkstad iaf.

Detta fenomen uppstod på en kompis hoj också, och de visade sig vara kedjelåset som va fel.. (den va för lång, kan ju naturligtvis vara kedjan/drivpaketet som är helt slut också) i vilket fall som hellst är ju kedjan pajj ändå. Men om de är missljud lär lagret i drevhuset/drevklumpen också vara på gränsen till haveri..

Vid tveksamhet... BYT!

Det är en baggis att byta ett drivpaket på de flesta hojar.

Se bara till att använda ett riktigt nitlås istället för något clipsskit. :tummenupp

O se till att ha kedjan LAGOM spänd när du bytt drivpaket. Kan nästan garantera att du åkt omkring med för spänd kedja. Det slutar med att tapparna (som går igenom rullarna på kedjan ) böjer sig något litet , vilket medför att kedjan "skär" , med fenomenet att den blir "olika lång" när du snurrar hjulet. Du kanske ska va glad att inte packbox , lager o grejer på utgående axel gav sig istället...:tummenupp

Har exakt samma problem!
Körde den med kedjan för spänd!:huvet
lämnade hojen hos suzuki och dom byte lagren.
Det slutade låta. Men nu har det börjat låta igen, men mindre.
Dom sa till mej att jag måste byta drivpaketet annars kommer lagren att paja igen.
Var köper jag ett drivpaket för bra pris?

har ingenting med för spänd kedja att göra!

När ni tvättat hojen eller kört i regn och inte SMÖRJT kedjan efteråt så rostar länkarna och börjar kärva!

De rullar bra ett halvvarv och tungt/segt andra varvet.

Ni smörjer kedjan för sällan!!!!!!!!!!!:tungan

Har exakt samma problem!
Körde den med kedjan för spänd!:huvet
lämnade hojen hos suzuki och dom byte lagren.
Det slutade låta. Men nu har det börjat låta igen, men mindre.
Dom sa till mej att jag måste byta drivpaketet annars kommer lagren att paja igen.
Var köper jag ett drivpaket för bra pris?

www.s-racing.se köpte jag mitt drivpaket, billigt tycker jag, men jag kan inte garantera kvaliten än, men 400 mil har den iaf rullat utan problem

Edit: 1185:- kostar de till din cykel :tummenupp

Last edited:
shit.. hur mkt är kasst på min hojj!?? blir nervös nu när jag sitter här o läser.. kedjan räknar varv.. har inte kört mkt.. men endå. den tickar.. (springer iväg till handlarn!)

www.s-racing.se köpte jag mitt drivpaket, billigt tycker jag, men jag kan inte garantera kvaliten än, men 400 mil har den iaf rullat utan problem

Edit: 1185:- kostar de till din cykel :tummenupp

Googlade förut och hitta hela drivpaketet för 1200:- nånting, antar att det duger, sen får jag väl se om verkstan eller jag monterar det. Är ju montör, dock för lastbilar, och dem drivs inte av kedja vad jag vet :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT