Kedjan hoppas hela tiden!!!

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Hej!

Jag vet att jag var dum som köpte en kinamoto, men den är billig, och när man bara skall leka och lära sig meka med den så duger den gott :D

det är en 14e maskin från birkaimport (49cc)

(Det största) Problemet jag har är att kedjan hoppar hela tiden, antar att det har att göra med att
a: hjulet är snett
b: allt är snett
c: något annat?

Så min fråga är, finns det några bra sätt att vara säker på att hjulet kommer på rakt? Jag har planer på att montera ner och ta bort alla kåpor ikväll och försöka.

Hur är det med kedjan? det finns två "rulldistanser" som sitter på vägen till framdrevet, kedjan skall gå "över" den övre och "under" den undre?

sen en annan sak, min frambroms tar nästan ingenting någon som har en idén om hur jag ställer in den? broms-Handtaget går ända in till styret btw. har försökt och ställa in men det går inte så bra....
visa gärna med bilder :D

tack på förhand
/Micke

Tjena!

Kolla hur drevet skevar jag löste det med att schimsa ut drevet lite grann, dvs satte brickor på insidan. Kolla också så kedjespännarna är likadant inställda. Man får hålla på en del för att det ska bli bra :)
Jag höll på en halv dag innan jag ens började köra när jag fick min :tungan
Men som sagt det är en billig kina leksak :rolleyes:
MVH // Rasmus

rosena skrev:
2058092 Tjena!

Kolla hur drevet skevar jag löste det med att schimsa ut drevet lite grann, dvs satte brickor på insidan. Kolla också så kedjespännarna är likadant inställda. Man får hålla på en del för att det ska bli bra :)
Jag höll på en halv dag innan jag ens började köra när jag fick min :tungan
Men som sagt det är en billig kina leksak :rolleyes:
MVH // Rasmus

Aha, tack så mycket för svaret :Bugar

skall som jag skrev tidigare skruva isär den ikväll efter jobbet så får se om det kanske är drevet som är problemet .

De lugnt :) Men som sagt det är ju bara att testa sig fram och komma på så bra lösningar som möjligt! :tummenupp

MVH

har du spännt kedjan ordentligt ?
jag vart förvånad över hur spänd kedjan skulle vara innan jag såg alla polarnas hojjar..

Nu verkar den fungera, fick sätta en bricka (till) emellan ramen och drevet då ramen är mjuk, det tillsammans att det har blivit märken i aluminiumet där muttern var gjorde att när man spände kedjan så hoppade muttern alltid tillbaka till samma ställe efter lite varvande..

de har helt enkelt gjort ramen i för mjukt materia

men nu fungerar det!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey