Kedjan har hoppat av... trasig hoj!

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Försökte plocka bort grejen som håller vajern, men den verkar sitta fast. Ska det gå att knacka upp den så den lossnar? Tänkte att det blir lättare att få bort alla metallfliser och blir lite lättare att laga. Smeta på lite kemisk metall så det håller tätt. Eller lämna in till någon som är grym på att svetsa? Eller är det bara att köpa ett nytt motorblock och börja renovera? Kom med tips och trix för jag har själv ingen aning just nu.

Last edited:
Surt, kan inte bidra med något men undrar hur det hela gick till? Antar att du itne körde med nitat lås?

Vet inte hur det är med legeringar.
Jag skulle rekomendera att svetsa det. Kemisk metall i all ära.. Men en svetsning är bättre... om det går att svetsa då.
Kan varmt rekomendera en kille som verkligen har koll på det där med att svetsa det mesta. Macke. Har sin firma i Södertälje..
Han kör själv hoj. Tävlar i enduro. Men har byggt diverse trimmade hojar....

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=Mackes+Mekaniska+AB&geo_area=

Svets eller nytt block ser det ut som. Kemisk metall lär inte hålla länge.

Vet inte hur det är med legeringar.
Jag skulle rekomendera att svetsa det. Kemisk metall i all ära.. Men en svetsning är bättre... om det går att svetsa då.
Kan varmt rekomendera en kille som verkligen har koll på det där med att svetsa det mesta. Macke. Har sin firma i Södertälje..
Han kör själv hoj. Tävlar i enduro. Men har byggt diverse trimmade hojar....

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=Mackes+Mekaniska+AB&geo_area=

Ska tydligen vara galet svårt att svetsa. Men har killen koll så borde det gå. Får se vad Sporthoj folket tycker.

Ett hett tips såhär i efterhan kan vara att du skaffar ett sprängskydd att sätta framför kedjan.
DetSer ut på bilden som om det går att laga med kemisk metall, det är ju inget oljetryck där. Se bara till att det är helt rent och fettfritt innan du lägger dit det.

Ett hett tips såhär i efterhan kan vara att du skaffar ett sprängskydd att sätta framför kedjan.
DetSer ut på bilden som om det går att laga med kemisk metall, det är ju inget oljetryck där. Se bara till att det är helt rent och fettfritt innan du lägger dit det.

Sprängskyddet satt där innan olyckan, men den blev totalshreddad. Så anledningen till att det inte sitter en på bilden är för att jag har skruvat loss den. Dock så satt det ingen kedjestyrare bak.
Vad menar du med att det inte är något oljetryck? Så fort du startar hojen så sprutar det olja åt alla håll hehe. Eller missförstår jag dig nu?

:)

/David

Last edited:
Få bort den - det är inte så att det är en "låsbult" man ser i bulan en bit ner?

Jag antar att metallen som har "försvunnit" hade någon form av påfrestning och då är nog kemisk metall uteslutet. Att bygga upp med svets bör fungera. Jag har själv fått ett kant i ett lagerläge svetsat/uppbyggt i mitt block och det funkade, men det var inte första bästa kille jag frågade som tog sig an jobbet.

har för mig att man får vrida armen ett halft varv sen ska det bara vara att dra upp den. Jag hade föredragit att svetsa och galet svårt är det inte om det nu inte är magnesium i aluminiumen för då lite svårar men har man rätt tilsatsmaterial så ska det inte vara några problem..
lycka till..:tummenupp :yoparty

Ska tydligen vara galet svårt att svetsa. Men har killen koll så borde det gå. Får se vad Sporthoj folket tycker.

Ring upp Macke och snacka med han.
Vet att han fixat det mest otänkbara.. och gjort det bra.
Så fort någon börjar snacka om svetsning och liknande i Södertälje så kommer Mackes namn upp...
Han är äckligt duktig.

Ring upp Macke och snacka med han.
Vet att han fixat det mest otänkbara.. och gjort det bra.
Så fort någon börjar snacka om svetsning och liknande i Södertälje så kommer Mackes namn upp...
Han är äckligt duktig.

Det skall jag göra. Tack för tipset!

Se till att rengöra så du inte får ner en massa skit inuti,hålet som armen sitter i leder direkt ner till lagret som ena växellådsaxlen sitter i.

Öppna upp kopplingen först!

Tryckstången som ""kopplar ur"" på andra sidan motorn ligger och trycker på den där armen hela tiden.

Börja med att rengöra cykeln grundligt så blir allt mycket roligare och enklare att hålla på med.

Kemisk metall är ungefär likabra som vanligt spackel....

Det bästa vore om du hade haft biten som lossnat. Hade svetsarn kunnat lagt små svetsar och loppa fast den.

För att få bort armen som håller vajern så måste du släppa på "pinnen" som går rakt igenom motorn från den där armen till kopplingskorgen, bara att släppa på tallriken..

Jag köpte hojen från Gellio och har gjort ren och blästrat sprickan, fyllde i sprickan med metall från wencon.com som ska vara skithårt! Får se imorn om det håller. Annars blir det svetsa.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år