Kedjan gick av skadade växellådan?

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
-
Jag bytte drivpaket och kedja på crossen, efter en dags körning gick kedjan av. Kedjan satte sig på tvären (hojen dog tvärt). Jag gissar på att låset till kedjelåset slagits av på något vis.
Jag bytte kedjan utan några konstigheter, men nu nästa gång jag var ute och körde var det svårt att få i 1ans växel. (när kedjan gick av körde jag på 2a växeln)

Någon som kan förklara för mig vad som har hänt?

Den brukar trassla in sig vid drevet och kan om man har otur spräcka motorblock, kröka axeln eller påverka växelaxeln.

Smällde kedjan på en zzr600a och den lyckades spränga sönder utgående drev för tvåans växel. Även jag hade svårt att växla mellan ettan och dom högre växlarna.

Den brukar trassla in sig vid drevet och kan om man har otur spräcka motorblock, kröka axeln eller påverka växelaxeln.

trassla in sig vid drevet var precis det som hände. :huvet Men den går bra förutom ettans växel som är svår. Känns som det kan bli ett projekt att lösa.

jag antar du kan allt. men du hade inte för hårt spänd kedja?

Haha nej jag kan verkligen inte allt. Nope inte för hårt, fick in tre fingrar mellan kedjestyraren på svingen och kedjan. Kollade faktiskt det innan jag började köra.
Men jag kommer få lära mig massor nu när jag ska lösa detta.

Få in tre fingrar? Ska ju vara ett mått upp och nerspänd som ska vara rätt när du sitter på hojen. Men gissar att om du hade kedjelås med clips så kanske det var åt fel håll?

Få in tre fingrar? Ska ju vara ett mått upp och nerspänd som ska vara rätt när du sitter på hojen. Men gissar att om du hade kedjelås med clips så kanske det var åt fel håll?

Det täcker mitt mått, jag tror jag satte den åt fel håll så den slogs av i leran.

twenty mx kedja.
Alla verkar vara proffs på kedjor, synd att det inte finns lika många som kan något om växellådor.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing