Kedjan beter sig konstigt!

andreasek

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
1989, Honda CBR 600
Hej. Jag är relativt ny på detta forum, nåja, reggade mig 2007, men det här är första inlägget.

Kan drivpaketet ta slut helt plötsligt? Kedjan beter sig konstigt, hoppar och skuttar så jag kan inte köra hojjen. Det låter även lite konstigt. Det hela började när jag skulle spänna kedjan förra året. Sedan har det varit skit. Jag ställer in efter markeringarna men det blir inte bra. Först trodde jag att det blev snett så att hojjen inte spårar men det har jag fått hjälp med. När jag känner på kedjan är den ganska bra, lite lätt lös, men om jag kör fram hojjen en liten bit så blir kedjan lösare eller hårdare. Är det drivpaketet som är slut eller kan det vara något annat.

Tack för ett bra forum. Det har hjälpt mig många gånger !!!

kan ju vara en länk i kedjan som skurit, och när den då kommer till framdrevet hakar det fast lite.

försök ställa upp hojen med bakhjulet i luften så du fritt kan snurra på det och titta noga på kedjan och drev så ser du säkert orsaken :)

Mest troligt en kedja som pga utebliven smörjning kärvat ihop i en bunt länkar, mindre troligt men inte omöjligt ett dåligt drev där kuggkransen inte är centrerat.

Helt klart nån/några länkar som har skurit! Byt kedja asap, oftast får du byta drev också, annars kan du köra slut på lagret innanför framdrevet, och om du fortsätter då så kan lådan ta stryk = mycket dyrare än ett drivpaket!

Mest troligt en kedja som pga utebliven smörjning kärvat ihop i en bunt länkar, mindre troligt men inte omöjligt ett dåligt drev där kuggkransen inte är centrerat.
Fast hade dreven varit ocentrerade så hade det ju inte börjat efter ett tag, utan varit så from första metern drivpaketet rullade.

Last edited:
Det där har hänt mig också. Jag fick för mig att den blivit ojämnt sliten helt enkelt, om man tittade på kedjan när man körde fladdrade den ganska mycket och när det har börjat fladdra så där slits det fort o ojämnt. Jag har inte sett nån annan lösning än att byta drivpaketet.

Hade samma problem på ett gammalt lik för några år sen. Visade sig att jag vid justering av kedjan glömt att dra åt justerskruvarna ordentligt så det fanns ett litet glapp där. Det blev till att byta drivpaket igen :huvet

Tackar även jag för hjälpen, då det hjälpte mig också. Hade exakt samma fel, så det gick bra att följa exakt samma svar... ;)

Det är bara att älska forum som detta!:tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...