Kedja

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Någon som vet var man kan köpa en bredare kedja/drev till 14E???
 
varför vill du ha bredare kedja?
Den tjocklek som sitter bruakr fungera ganska bra.
Min har hållt bra länge nu, bara man håller den smord.
 
49cc, större kanaler, större förgasare och insug, modifierat avgas system, shell v-power med oktan booster = mycket effekt, sliter kraftigt på kedjan så den gick av och fastnade i bak drevet vilket resulterade i gäng paj vid drev bultarna.
 
Själv kör jag med trilcylinder 49cc, 16mm förgasare, moddad ljuddämpare.
och byter drev för olika körningar.
kör på Aspen 102 oktan.

Samt anv standard kejda. Har ägt min minibike nu i över 6 månader.

Så din kejda ska hålla, du kan beställa ngn annan men med bättre kvalite annars.
kolla på dealy
Viktigt att du kör med bra kejde olja och att den är rikligt insmord.
man bör alltid ta på lite extra efter varannan körning
 
Julius skrev:
49cc, större kanaler, större förgasare och insug, modifierat avgas system, shell v-power med oktan booster = mycket effekt, sliter kraftigt på kedjan så den gick av och fastnade i bak drevet vilket resulterade i gäng paj vid drev bultarna.
Om kedjan är för spänd så går den av...
Det står i manualen 5 mm.. lägg på lite moms på det...Samt som Andreas säger.. på med mycket kedjespray,.,
 
skit i vad det står i manualen, den ska vara lagom slapp, den ska inte slå ramen/svingen och den ska inte hoppa av drevet, rullar hjulet trögt är den för spännd!
 
Kedjan är lagom slapp men jag vet fler som haft samma problem som mig.
 
köp en kedja som vi har till våra minimotos (inte kina) dom håller bra och kostar 180 kr, larma sen på lite penzoil spray eller hur de nu stavas.. det är riktigt grymt!
 
Jag håller med Meli, jag har själv bevittnat en bromsning av en trimhoj (15,5hp på hjulet), han har aldrig haft problem med kedjan.
Dom Kineser som har kedje-problem brukar inte spåra mellan dreven.
Kolla det först.
Skulle du ändå byta till en annan dimension får du nog problem att hitta
en kedje-knäckare som klarar jobbet.
Köp en riktig kedja, åk till en bana låna en vanlig knäckare, be någon hjälpa
dig att passa in den så ska du se att det håller sen.

För övrigt har jag själv kört en hel del med kinakedja på min mod std, det håller faktiskt hyfsat länge (nästan hela sommaren!).
 
Om man sätter på en kraftigare kedja så blir den i moped storlek så kedje brytare är inga problem att få tag på.

Den spårar mellan dreven och sitter lagom spänd.
 
Snarare så att du inte dragit bultarna till bakdrevet!!
när dom lossnar så hoppar kedjan av och sliter loss resten av bulten + att kjedan kan gå av.

Detta hände ofta på hyrhojarna i tullinge.
 
Julius skrev:
49cc, större kanaler, större förgasare och insug, modifierat avgas system, shell v-power med oktan booster = mycket effekt, sliter kraftigt på kedjan så den gick av och fastnade i bak drevet vilket resulterade i gäng paj vid drev bultarna.

"Modifierat avgas system" vad har du då gjort?

\Masonit
 
Jag har en 14e, min kedja brukar hoppa av i bland men i dag började den slingra sig runt bakhjulet, riktigt läskigt:(

Mitt bakdrev och fram drev spårar inte

Har monterat bakhjulet snett för att minska det :3freak
 
det räcker med så lite fel att den ska hoppa av.
Vid höga farter så "hoppar"/fladdrar kedjan mycket.
Så är den minsta lilla för slak eller bara lite fel vinkel på bakhjulet kan orsaka att den hoppar av.
 
Min kedja gick av idag, fördåligt smörjd kan jag tänka mig. Och så har jag kört hårt med min stackars minimoto. Nu till frågan, vilken kedja ska jag köpa? Är det kedjelås eller hur delar man kedjan på bästa sätt? Min kedjebrytare till cykelkedjan är för stor.
 
Jag köpte min kedja hos dealy.
Den håller än idag.
Den jag beställde var ngt för låg, men dem har så man kan köpa med rätt antal länkar.

Finns inget lätt sätt att bryta en kedja utan kedjebrytare.
Det är bara ta ngt vasst och försöka få ut "sprintarna" med en hammare.
Man kan även ta en skruvmejsel och slå så att länken viker sig.
Ingreppet kan ta från 1 min till ngn timme, beroende på hur mycket tur man har :)
 
Julius skrev:
49cc, större kanaler, större förgasare och insug, modifierat avgas system, shell v-power med oktan booster = mycket effekt, sliter kraftigt på kedjan så den gick av och fastnade i bak drevet vilket resulterade i gäng paj vid drev bultarna.

Om du SLITER ut rullarna på kedjan så är en bredare kedja bättre, annars är det av naturliga skäl så att en smalare kedja är starkare.

Shell V-Power? Varför då då?? :va
 
weeh skrev:
Men var får man tag i en kedjebrytare då?


Hos en riktig minimoto-handlare: maxat, minibikeracing, vobbla, kanska dealy?

Kostar knappt 400:-, väl värt pengarna!

Jag har bytt många kedjor, har aldrig haft ett kedje-lås.

Går faktiskt fortare med knäckaren!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top