Kedja

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Sportster
Hur länge kör ni era kedjor? Bytte till kedja i vintras därför att jag dragit av remmarna 3 gånger å dom kostar 2200 kr varje gång, nu har jag kört strax över 500 mil i år med min RK 530 SO och enligt säljaren skall dom hålla ca 800 mil, lyfter hojen och tvättar kejdan med bensin och smörjer på nytt med ett vax fett efter ca 100 mil, kan inte se att varken kedjan eller dreven ser specielt slitna ut så jag tror att den kommer att hålla en bra stund till eller vad är praxis hur ofta byter man? //Lasse

beror ju helt på körstil, men tycker 800 låter lite... iaf för mig. jag ligger minst på 1500-2000 mil. smörj noga bara

Om du smörjer bra så håller den jätte länge..
Har en kompis som byggt egen scottoiler och har kört snart 3500 mil och det ser okej ut...

Hur länge kör ni era kedjor? Bytte till kedja i vintras därför att jag dragit av remmarna 3 gånger å dom kostar 2200 kr varje gång, nu har jag kört strax över 500 mil i år med min RK 530 SO och enligt säljaren skall dom hålla ca 800 mil, lyfter hojen och tvättar kejdan med bensin och smörjer på nytt med ett vax fett efter ca 100 mil, kan inte se att varken kedjan eller dreven ser specielt slitna ut så jag tror att den kommer att hålla en bra stund till eller vad är praxis hur ofta byter man? //Lasse

Hej
Jag har 530 x-ringkedja på min Sportster också. Jag kör med Riveras kupiga 48-tänders aludrev bak samt 20 tänders ståldrev fram. Det höll över 2000 mil och då var det kedjan som var slut inte dreven. Jag smörjer kedjan ofta, så fort rullarna börjar bli torra på utsidan, ca var 100:e mil.

Om man åkar trimmat som vi så är mitt tips att se till att sköta kedjespänningan på Sportster, även i primären. Ty Sportster har ju ingen ryckutjämnare varken i motorn eller i baknavet. Jag fick byta många ekrar i baknavet varje år av den anledningan innan jag hittade en bra kvalite i polerat rostfritt. Remdriften dämpar ju en del, men remmen får problem när man passerar ca 100 bakhjulshäst på sportster har jag hört.

Mvh
J

Last edited:
Hej
Jag har 530 x-ringkedja på min Sportster också. Jag kör med Riveras kupiga 48-tänders aludrev bak samt 20 tänders ståldrev fram. Det höll över 2000 mil och då var det kedjan som var slut inte dreven. Jag smörjer kedjan ofta, så fort rullarna börjar bli torra på utsidan, ca var 100:e mil.

Om man åkar trimmat som vi så är mitt tips att se till att sköta kedjespänningan på Sportster, även i primären. Ty Sportster har ju ingen ryckutjämnare varken i motorn eller i baknavet. Jag fick byta många ekrar i baknavet varje år av den anledningan innan jag hittade en bra kvalite i polerat rostfritt. Remdriften dämpar ju en del, men remmen får problem när man passerar ca 100 bakhjulshäst på sportster har jag hört.

Mvh
J

Hej J

Jo jag har ganska bra koll på det mesta då jag inte gör så mycket annat än å grejar med hojen på min lediga tid, och eftersom jag har mekat tävlingskart i många år är jag van att plocka i sär och undersöka under lupp och mickrometer efter varje liten tur och är van att byta saker varken det behövs eller ej så ville jag bara veta hur andra gör:tummenupp Luckan till primären lossar jag nog var 14 dag ungefär och oljan byter jag ofta, har inte så mycket annat att lägga pengar på:D //Lasse

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar