Kedja utan O-ringar, WTF?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Köpte ett nytt drivpaket i vintras till min XT600, från random ebayförsäljare. Valde DID, som ju brukar vara helt ok. Valde inte det billigaste, men ändå i det lägre prissegmentet. Och tänkte inte så mycket på det.

I dag blev det dags för byte, och när jag ska slänga på kedjan upptäckar jag att den varken har O-ringar, X-ringar eller annat mellan länkarna. Hur påverkar det användningen, och vad kan jag förvänta mig gällande livslängd, jämfört med en vanlig O-ringskedja?
 
Tre extra häst ner i backen och lite mer skötsel.
Fullt möjligt att nå samma milsträcka utan gummibroms i kedjan - eller rent av mer mil om du gör slag i saken och skaffar den där Scottoilern.
 
Hur mycket kostade det att köpa på Ebay, med frakt och allt. Är nyfiken.
 
Smörja ofta, och torka bort överflödigt kladd, och ingen anledning till oro mao(?).
 
DID Standard Chain Set Yamaha XT 600 E, Bj. 90-98, Chain Kit, 15-45-106Total: GBP 71.25
 
Tre extra häst ner i backen och lite mer skötsel.
Fullt möjligt att nå samma milsträcka utan gummibroms i kedjan - eller rent av mer mil om du gör slag i saken och skaffar den där Scottoilern.

3 hk till, eller allt extra i effekt, är synnerligen välkommet på den hojen. Slängde även på Maxxis 6006 bakdäcket som du i förföriska ordalag fick flera av oss att köpa, för någon månad sedan:). Ska bli kul att se vad det går för.
 
Smörja ofta, och torka bort överflödigt kladd, och ingen anledning till oro mao(?).

Precis.

O-ringskedjor är en bekvämlighetsgrej, och man betalar med ökad bränsleförbrukning/försämrad effekt.

En traditionell kedja hade ALDRIG klarat Saarelas torrtest, utan blivit skrot på mindre än halva sträckan.
Det finns däremot inget som säger att det inte skall gå att plocka ut fler mil ur en traditionell kedja, än man får ur en normalskött O-ringskedja.

Men, det går åt (mycket) mer sköta.

Nita inte kedjan, och se till att ha några nya kedjelås hemma. Det är nämligen dags att låta det gamla "koka kedja" komma till heders igen.

Om EbayUK är din lokala handlare så finns några byttor kvar här:

https://www.ebay.co.uk/itm/PUTOLINE...OTORBIKE-CHAINS-/361926663197?redirect=mobile


Annars skulle jag absolut rekommendera ScottOiler. Fotta säljer - och ger support. På... ...ja, typ svenska.
Han går att förstå i vart fall, trots dalmål, och är angelägen om att kunderna skall bli nöjda.

En ScottOiler förlänger livet på vilken kedja som helst, även XYZ-rings.
 
Precis.

O-ringskedjor är en bekvämlighetsgrej, och man betalar med ökad bränsleförbrukning/försämrad effekt.

En traditionell kedja hade ALDRIG klarat Saarelas torrtest, utan blivit skrot på mindre än halva sträckan.
Det finns däremot inget som säger att det inte skall gå att plocka ut fler mil ur en traditionell kedja, än man får ur en normalskött O-ringskedja.

Men, det går åt (mycket) mer sköta.

Nita inte kedjan, och se till att ha några nya kedjelås hemma. Det är nämligen dags att låta det gamla "koka kedja" komma till heders igen.

Om EbayUK är din lokala handlare så finns några byttor kvar här:

https://www.ebay.co.uk/itm/PUTOLINE...OTORBIKE-CHAINS-/361926663197?redirect=mobile


Annars skulle jag absolut rekommendera ScottOiler. Fotta säljer - och ger support. På... ...ja, typ svenska.
Han går att förstå i vart fall, trots dalmål, och är angelägen om att kunderna skall bli nöjda.

En ScottOiler förlänger livet på vilken kedja som helst, även XYZ-rings.

"Koka kedjan"... Minnen kommer till liv och säger nog en del om ens aktningsvärda ålder idag :)
 
DID Standard Chain Set Yamaha XT 600 E, Bj. 90-98, Chain Kit, 15-45-106Total: GBP 71.25

Lite som info så om du skulle ha köpt drivpaket i Sverige av en firma som säljer Addemotos grejor hade standard drivpaket med EK kedja utan O-ring kostat 643 kronor, svensk moms inräknat. Frakten tar vi 130 kr för men det skiljer säkert beroende på vilken av de svenska leverantörerna som handlas av. Paket med O-ringskedja 965 kr.

Jag talar lite i egen sak men att handla hemma i Sverige då det är billigare borde uppskattas och det finns många återförsäljare av Addemotos sortiment i Sverige. Leveranstiden brukar vara 1-3 arbetsdagar.

Slutligen så minskar ju risken till noll att det ska komma en pirattillverkad kedja från Kina om den handlas från Addemoto.
 
3 hk till, eller allt extra i effekt, är synnerligen välkommet på den hojen. Slängde även på Maxxis 6006 bakdäcket som du i förföriska ordalag fick flera av oss att köpa, för någon månad sedan:). Ska bli kul att se vad det går för.

3 hk till låter ju mycket i effekt för att byta kedja, stämmer detta eller är det en lätt överdrift? På en XT600 skulle det ju ge ca 6-7% effektökning.

Ska bli spännande att höra vad du tycker om Maxxis däcket, mitt däck står fortfarande orört i garaget och jag kör väl slut på Mitas däcket innan jag byter till det.
 
3 hk till låter ju mycket i effekt för att byta kedja, stämmer detta eller är det en lätt överdrift? På en XT600 skulle det ju ge ca 6-7% effektökning.

Ska bli spännande att höra vad du tycker om Maxxis däcket, mitt däck står fortfarande orört i garaget och jag kör väl slut på Mitas däcket innan jag byter till det.


3 häst är kanske lite mycket idag. I O-ringskedjans barndom var det dock mer än så som gick förlorat.
På småhojar känns det fortfarande.
 
3 häst är kanske lite mycket idag. I O-ringskedjans barndom var det dock mer än så som gick förlorat.
På småhojar känns det fortfarande.

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på alla föräldrar i motocrosscirkusen som slänger upp många tusentals kronor för att deras telningar ska få några få hk extra i sina små motorer.

Sen slänger dom på en o-ringskedja på hojarna och förlorar kanske mer effekt än allt trim dom lagt på hojen.
Förr hade jag det dåliga omdömet att påpeka saken men man blir ju inte omtyckt i depån om man nämner såna saker.
 
Hittade den här bilden på ett quadforum.
https://www.trx450r.org/threads/o-ring-chain-vs-non-o-ring-chain.127372/#lg=thread-127372&slide=0
Jag har aldrig ägt en tillräckligt klen (cross)hoj för att känna någon skillnad iallafall...

Det är lätt att man bara ser toppen på den där kurvan där skillnaden är 0.3hk. Men notera att förlusten ökar med hastigheten, och vid 10000rpm är det uppe i uppskattningsvis 2.5hk.

Men det är också väldigt anmärkningsvärt att den ena effektkurvan har sin peak på 7000 rpm medans den andra peakar vid 7500 rpm. Det är inte normalt för en motor, en ganska anmärkningsvärd skillnad som får mig att bli starkt tveksam till hela testet.
 
Last edited:
Testat nya kedjan/drivlinan över 90 mil nu i helgen. 70% av dom utanför asfalten. Känns faktiskt piggare med den här kedjan utan O-ringar. Men det kanske är inbillning :D...
 
Testat nya kedjan/drivlinan över 90 mil nu i helgen. 70% av dom utanför asfalten. Känns faktiskt piggare med den här kedjan utan O-ringar. Men det kanske är inbillning :D...

Intressant, skulle vara kul att veta hur mycket mer effekt du fått på bakhjulet. Frågan är ju om du känner av är en märkbar effektökning på bakhjulet eller placeboeffekten för den är ju inte att förringa heller den kan ju göra under i sig ;) Frågan är om det skulle vara värt det extra besväret med underhåll av kedjan för att få ut mer effekt på effektsvaga hojar som tex KLR 650 eller CB250
 
Intressant, skulle vara kul att veta hur mycket mer effekt du fått på bakhjulet. Frågan är ju om du känner av är en märkbar effektökning på bakhjulet eller placeboeffekten för den är ju inte att förringa heller den kan ju göra under i sig ;) Frågan är om det skulle vara värt det extra besväret med underhåll av kedjan för att få ut mer effekt på effektsvaga hojar som tex KLR 650 eller CB250

I ärlighetens namn så tror jag inte det hela är så mycket att fundera över, i slutändan. Jag slänger på ett drevpaket, smörjer efter varje tur, kör tills det är slut och byter sen till nytt :). Är i slutändan kurvhastigheten, inte effekten, som avgör hur fort jag tar mig från A till B på en offroadtur :lol.
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top