kedja till R1

gixxermf skrev:
vad kör ni med för kedja, ni som åker R1:a
530, 525 eller 520??

520. Varför? Alla, eller i alla fall många, andra gör det och jag bara följer strömmen :)
 
Re: Re: kedja till R1

ZoulFly skrev:

Därför att man tycker att det är kul att byta kedja onödigt ofta och man tror att man blir snabbare med en 520 istället för en 530. Eller hur? Kan inte någon ta och köra ett varv med en 520 och sedan byta till en 530 så att vi får svart på vitt om det verkligen gör någon skillnad för en rookie. Våga vägra materialhysterin inom rookieracing. Jag har t ex blivit omkörd av förare med rättvänd växelförare och delat skinnställ. Jag som kör med omvänd växelförare á la racemodell och ett jävligt trendigt helställ från Dainese borde ju vara MYCKET snabbare. Alltså kan inte materialet spela så stor roll.
 
Teddy, jag har gått från orginalkedja/drev till 520 och nerdrevat på Gixxer600 och det gör skillnad. Den största skilnaden sitter i dreven men till viss del också i kejdan. Det är jag helt övertygad om.

På 750'in gick jag från 520 till orginal (525?) för att jag blev trött på att ha problem med det hela tiden. Visst känns det liiite i hojen men med den effekten jag har nu så är skillnaden inte så stor. Ekonomin i ståldrev och kraftig kedja är dock fantastiskt bra....
 
Re: Re: Re: kedja till R1

Teddy skrev:
Därför att man tycker att det är kul att byta kedja onödigt ofta och man tror att man blir snabbare med en 520 istället för en 530. Eller hur? Kan inte någon ta och köra ett varv med en 520 och sedan byta till en 530 så att vi får svart på vitt om det verkligen gör någon skillnad för en rookie. Våga vägra materialhysterin inom rookieracing. Jag har t ex blivit omkörd av förare med rättvänd växelförare och delat skinnställ. Jag som kör med omvänd växelförare á la racemodell och ett jävligt trendigt helställ från Dainese borde ju vara MYCKET snabbare. Alltså kan inte materialet spela så stor roll.

Ähh, ditt skinnställ börjar ju lika oldschool nu :rolleyes:
Men visst i rookieracing gör det kanske ingen större skillnad.
Men som sagt, det finns ju en annan gyllene regel, hästkrafter, lågt rullmotstånd, lätta kedjor, allt sådant kan ju dölja en viss del av dålig körning.
Men, en 530 är rätt överdimensionerad, dessutom är den väl dyrare än en 520-kedja.

Sist men inte minst, allra viktigast är att smörja kedjan och inte köra dem till de är alldeles slut..

PS. Janne åkte med DID's värstingkedja på sin cykel i somras, 3km/h i toppfart gjorde den :tummenupp
 
Re: Re: Re: Re: kedja till R1

oFFkeFF skrev:
...PS. Janne åkte med DID's värstingkedja på sin cykel i somras, 3km/h i toppfart gjorde den :tummenupp

Jaha ja, se där, se där. Spank me! :whip

Då är det väl bara att kila iväg till Biltema och fråga efter en 520 kedja.
 
Konstigt...

Med risk för att bli utskrattad så vill jag meddela att jag kört med min 520-kedja ända sen jag köpte min bike dvs. två säsonger. OK, 2002 körde jag inte så mycket som i år men ändå!?! I verkstadshandboken finns en slitagegräns som det är långt kvar till och om man drar i kedjan mitt på drevet så lättar den ca. en mm. Den sträcks inte!!! Vad ska jag göra!!!???
Hjälp mig
Magnus
 
Jag kör så tjock som möjligt. Om du inte har för mening att pressa ut lite mer hästar på bakhjulet (1-2hk) så skaffa en tjockare som håller mycket mycket längre än de där äckliga å tunnga varianterna.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top