kedja spray och kedje fråga,

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
har en fråga om kedja,, hur ser man skillnad mellan en O-ringkedja och en "vanlig" kedja?
har en fireblade -98:a vad är det för kedja på den?

sen undrar jag vad jag ska ha för kedje spray,, vill ha en klistrig sådan, så man slipper få skiten över hela hojen.

tacksam för hjälp !
mvh

Jag använder kedjevax:tummenupp , skillnad mellan oring och annan kedja..tja tror det bara finns O-ring kedjor nuförtiden:confused: Håller längre och de behöver inte smörjas lika ofta som de gamla.

Finns ju X-ring och Z-ring också, är tvärsnittet på profilen som anger benämningen. Utan gummiring tror jag inte existerar till MC-längre. Inga problem att kolla i vilket fall, ringarna syns tydligt mellan ytterlänkarna och innerlänkarna på kedjan.

...sen undrar jag vad jag ska ha för kedje spray,, vill ha en klistrig sådan, så man slipper få skiten över hela hojen.
Castrol ChainWax, helt outstanding, tunn när man sprutar på och tjocknar sedan och blir nästan klibbfri. Har testat det mesta på marknaden finns inget som sitter kvar lika bra!

vanliga kedjor finns, men som tidigare sagt så är det väldigt ovanligt på landsvägare nu för tiden. Som sagt ser man ringarna om man tittar vid rullarna. =)

okok,,

han som hade den innan har kletat på nån vit sörja,, ser förjäligt ut och är vitt överallt typ,,

Jag kör med Vit fälgar på min hoj.. ja använder Motuls kedje spray.. jag är supernöjd inte en prick i fälgen

Castrol ChainWax, helt outstanding, tunn när man sprutar på och tjocknar sedan och blir nästan klibbfri. Har testat det mesta på marknaden finns inget som sitter kvar lika bra!

Jag änvänder oxå castrols!!! Hur bra som helst!!!! Inga stänk nånstans!!!
Vaxet är vitt från början....

Jag kör också med Castrol ChainWax. Bästa kedjesmörjan jag har testat.

Motul som RoLLER tipsade om är inte heller fyskam. Men inte lika bra som Castrol.

Tänk på att kedjesmörja ska läggas på när kedjan är varm och sedan få sjunka in några minuter innan man ger sig ut på en ny tur.

Jag har kört på Maxima kedjevax dom sista 8 åren...funkar klockers!
Fick ut 3700+ mil på ett drivpaket till Gixxer 1000, så nån nytta gjorde det tydligen..:tummenupp
Minimalt med klet på fälgen.

Fick tipps om Fuchs kedjesmörj, köpte en pavva till o.k. pris, smeta på och fick sen tvätta hela bakpartiet...faaaaaaannnn va kass den va:mad:

Nä, det blir Maxima i fortsättningen...:yoparty

okok,,

han som hade den innan har kletat på nån vit sörja,, ser förjäligt ut och är vitt överallt typ,,

Men tvätta fälgen då och sluta och gnäll :) Se komentaren med ro..
Hur som helst så tycker jag att X-kedjan är mkt bra men dyr. Kör du bara på landsväg så tycker jag att du gott klarar dig på O-ringskedjan. Jag kör mycket på bana så därför kör jag med X-kedjan som har lite bättre kvalitet och hållbarhet om man sköter om den.

har en fråga om kedja,, hur ser man skillnad mellan en O-ringkedja och en "vanlig" kedja?
har en fireblade -98:a vad är det för kedja på den?

sen undrar jag vad jag ska ha för kedje spray,, vill ha en klistrig sådan, så man slipper få skiten över hela hojen.

tacksam för hjälp !
mvh

Castrol ChainWax är best. kletigt och bra.
Kedja och kedja.
o-ring sitter det gummi oringar mellan länkarna så de inte kommer i smuts gråsparvar o dyl. x-ring e den samma men bettre.

Kan bara hålla med andra talare, Castrol ChainWax är riktigt bra. Körde så länge som 15 timmar på förra kedjan :näsblod

Kan bara hålla med andra talare, Castrol ChainWax är riktigt bra. Körde så länge som 15 timmar på förra kedjan :näsblod

Den var välsmord, den kedjan..! :tummenupp :tungan

Jag kör Castrol O-Ring Spray. Lite tunnare än Chain Wax - man får smörja oftare - men det fastnar inte så mycket grus och skit i den å andra sidan.

EDIT: Intressant stavning.

Jag skall inom en snart framtid få prova viedec´s nya kedje spray/fett som enligt flera skall vara blande det bästa som finns....

Återkommer med resultat!!

Körde med Castrols chainwax förra året. hittar inte burken så nu kör jag med
CrC kedjespray för o-ringskedjor.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...