Kedja som går av...

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Hej!

Vad kan det bero på att kedjan går av på lillbrorsans moppe (Derbi Xrace)? Kedjan är bara några veckor gammal, framdrevet likaså och bakdrevet är i gott skick, alltså inget fel där. Ändå så har den gått av i skarvet (sånt med spännbricka) 2 gånger och nu idag gick själva kedjan av. Framdrevet glappar (går att röra ut och in) ca. 2-3 mm. normalt?
Tacksam för svar:)

Hur snett sitter dreven till varandra.
Hur hårt är/var kedjan spänd?
Glappet är väl lite stort men då min gammla moped hade det samma så gick aldrig några kedjor av.

Exakt! Hur hårt är kedjan spänd? Om den är för hårt spänd skall han va glad att den går av och inte knusar lager till utgående drevaxel från växellådan.

Hur snett sitter dreven till varandra.
Hur hårt är/var kedjan spänd?
Glappet är väl lite stort men då min gammla moped hade det samma så gick aldrig några kedjor av.
Låter som om ägaren har kört med alldeles för spänd kedja. = feljusterad.
Kollat kedjespänningen när nån sitter på moppen och svingen är i linje med svinglagring och framdrev? Då är nämligen kedjan som mest spänd. Ställer man kedjespänning med moppen på stödet.. då är man illa ute
ALDRIG kört av en kedja, någonsin på någon 2-hjuling.
Du får lära lillbrorsan konsten att spänna en kedja - och göra det rätt..

Hjulen borde väl ha varit i linje eftersom kedjan var för lång så han hade kedjespännarna i botten.. spelet var då över 10 cm. Vet ej varför han inte hade kortat av kedjan, han kom och frågade mig först idag... Jag spände den nu med honom på till 3-4 cm spel, så får väl se om den håller nu...

Hjulen borde väl ha varit i linje eftersom kedjan var för lång så han hade kedjespännarna i botten.. spelet var då över 10 cm. Vet ej varför han inte hade kortat av kedjan, han kom och frågade mig först idag... Jag spände den nu med honom på till 3-4 cm spel, så får väl se om den håller nu...
Man ska inte anta att dreven är i linje bara för att kedjejusteringen är på samma markering på båda sidorna. Det kan ju vara så att de båda sidorna blivit lite osymmetriska vid tillverkningen.

10 cm slack? Då kan han säkert ha fått kedjebrottet pga för mycket slack, kedjan kan fladdra runt som fan och bli sliten och dan, och kanske tom haka fast i något på vägen runt lite sådär lagom...
Men bara för att kedjespännarna ser ut att ha samma inställning betyder det inte att hjulen spårar ordentligt. Jag litar inte riktigt på det på en MC för 130 000, så på en moppe skulle jag anta att det var helt åt helvete tills jag mätt upp det och konstaterat att det var rätt...

Eren fett med trimmad och har grymt med ponnys i stallet samt gör typ 120 blås så kanske en 530 kedja är att rekomendera.

Det var inte så att kedjan släpade i marken om han körde med 10 cm spel? :näsblod

Dåligt spänd kedja måste vara anledningen. Var den alltså helt ny?

Eren fett med trimmad och har grymt med ponnys i stallet samt gör typ 120 blås så kanske en 530 kedja är att rekomendera.

:rofl
Jo tjena :D.

----

Min mopedkedja gick inte ens av när en kotte satte sig i bakdrevet följde med runt.
Hela mopeden gick som en orm innan jag fick stopp så dom tål ganska mycket =)

Som Nikel sa både och. Efter att ha bytt kedjelås så gick själva kedjan av. Enligt lillbrorsan var den 10 cm slack, vad den var i verkligheten vet jag inte eftersom jag inte själv såg det förrän kedjan gått av på nytt och han kortat av den. Nu är den iaf som den borde så får se om det håller nu... Mätte med skjutmått så iaf i förhållande till svingen är hjulet rakt...

Som Nikel sa både och. Efter att ha bytt kedjelås så gick själva kedjan av. Enligt lillbrorsan var den 10 cm slack, vad den var i verkligheten vet jag inte eftersom jag inte själv såg det förrän kedjan gått av på nytt och han kortat av den. Nu är den iaf som den borde så får se om det håller nu... Mätte med skjutmått så iaf i förhållande till svingen är hjulet rakt...

Jag tror de också menar om kedjan går rakt mellan dreven.

Därför skrev jag i förhållande till svingen:) Hur mäter man om den går rakt mellan dreven?

Lägg dig på marken bakom å titta. Syns hyffsat om det linjerar. Broder kanske har spänt kedjan när den står på stödet. När den fjädrar ner sedan så kan den bli väldans spänd.

Jag hade samma problem när jag körde budhoj och gjorde drivpaketsbyte. 3kedjor på 1.5vecka hade jag av.
Visade sig att det var fel på bakdrevet. Om det var härdningen eller tjockleken på drevet som var fel minns jag inte. Det tog ett tag innan vi förstod vad problemet var.

Tack för svaren:tummenupp Det ser nog rakt ut när man tittar bakifrån, får väl prova att byta bakdrev då om det inte håller nu...

Tack för svaren:tummenupp Det ser nog rakt ut när man tittar bakifrån, får väl prova att byta bakdrev då om det inte håller nu...

Jag tror det är slacket som gjort att den går av, gissningsvis har kedjan hoppat och kuggat över.

Se bara till att den inte är för spänd då mopeder sällan går med en person på.
Sätt er båda på moppen och känn så att den även är lagom när den är bottnad i fjädringen.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla