Kedja smörjning

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Nu finns det nog 1000st trådar om just detta ämne leta igenom dom första 4 sidorna utan att hitta nån tråd om det. Och sök funktionen är lite svår nu när man får bara upp gammla trådar. Och lite har väl hänt sen dess antar jag ;).

Har en zx10r och undrar om det är nått spec fett eller nått man ska använda.
Eller funkar de med vanlig kedjesmörning den är rätt tunn den jag har.

Använd kedjesmörjning från valfri levrantör enl egen trosuppfattning. Det viktiga är att tillse att kedjan alltid är ordentligt smord och fri från grus. Ett tips är att smörja kedjan varje gång du parkerar motorcykeln efter att ha varit ute och kört, på så vis hinner sprayets lösningsmedel dunsta innan du kör igen och det kastar av sig lite mindre.
Vilket spray du skall använda kommer du att få 1000 svar om så testa dig fram vad du personligen föredrar.

Valfritt valfett funkar både på o-ringskedjor och cykelkedjor, speciellt lämpligt för långa körningar typ Frankrike och Italien runt. Själv har jag inte kört en meter hoj i år då jag inte hittat nåt lämpligt valfett - vådan av att det inte är ett valår.

Har hört att fotogen (eller möjligtvis diesel) är bra att rengöra kedjan med. Funkar vilken fotogen som helst, t.ex. nån man köper i matbutiken för fotogenlampor? Fotogen och tandborste borde vara rätt funkis va?

Jag köpte lysfotogen på biltema och tvättade drivpaketet med. Blev skitfint! Glöm bara inte att tvätta av alltihop och fetta in ordentligt. Men allt grus försvann iaf. Gammalt fett bara rann av.

kör också med lysfotogen, blir rent på ett kick!

använder för närvarande biltemas kedjespray så att min fälg bak är mestadels svart och inte silver :gnissla

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt