Kedja + regn = shmutz

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Körde i regn. Märkte att kedjan var täckt av ett lager sand och skräp efter det, antar att det fastnat på oljan. Orkade inte smörja kedjan så den e osmord efter regnet, kommer att förbli så i 2-3veckor.

1 Är det noga att smörja direkt efter att ha kört i regn?
2 Finns det någon som orkar rengöra kedjan ibland och hur gör man isf? Tänkte att mitt sandlager sliter på drivpaketet.

Du ska alltigt smörja kedjan efter du har kört annars har du inet mycket kvar till drivpaket

rengör kedjan med 556 funkar perfcekt lr bromsrengöring sprya på och sen ta en gammal svamp och torka rent..alt plocka av kedjan och lägg den i ett bad med disel...

Trodde du visste bättre Generalen

Gottis skrev:
2195536 Du ska alltigt smörja kedjan efter du har kört annars har du inet mycket kvar till drivpaket

rengör kedjan med 556 funkar perfcekt lr bromsrengöring sprya på och sen ta en gammal svamp och torka rent..alt plocka av kedjan och lägg den i ett bad med disel...

Trodde du visste bättre Generalen

Ang regnet: Ärligt talat så är jag ganska lat... tänkte hitta någon bra anledning till att inte smörja kedjan. Kanske var en dum idé.
Men nu vet jag iaf ett sätt att rengöra kedjan iaf! :tummenupp

General E skrev:
2195544 Ang regnet: Ärligt talat så är jag ganska lat... tänkte hitta någon bra anledning till att inte smörja kedjan. Kanske var en dum idé.
Men nu vet jag iaf ett sätt att rengöra kedjan iaf! :tummenupp

finns inga anledningar

Alex.J skrev:
2195561 Bromsrengöring torkar ut o-ringarna något jävulskt.

Tycker också bromsrengöring verkar lite väl starkt. Sökte innan på kedjor och det verkar finnas många olika åsikter om vad man ska rengöra med.

Jag tänker köra på 5-56 +torka av, eller om jag får ett ambitiöst infall ett dieselbad.

Den enda gång det verkligen är befogat att smörja kedjan, är efter regn. Även om kedjan är våldsamt skitig. Rost är kedjans största fiende förrutom ett arsel till meck som spänner den för hårt.

andersbrink skrev:
2195589 Den enda gång det verkligen är befogat att smörja kedjan, är efter regn.

Oj oj. Trodde inte det var sååå noga. Jag: :fattartil
Jag ska alltid smörja kedjan efter regn
.....
....
..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...