Kedja och drevfrågor

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Fråga 1:
Skall texten på framdrevet vara utåt eller kan den vara inåt? (undrar det eftersom det sitter en bricka som ändå skymmer texten samt att jag kommer inte ihåg hur det gamla drevet satt då det var ett tag sedan jag plockade bort det)

Fråga2:
Om vissa kedjelänkar börjar bli tröga och stela trots att man smörjer och smörjer, betyder detta att det är dags att byta kedja eller kan man göra något åt det?

Fråga3:
Hur ofta ska man behöva spänna kedjan? var 50 mil, är det okej eller är det för kort?

Fråga4:
Om en av skruvarna till kedjeskyddet bara går runt och runt (alltså gängpaj) vad gör man?
 
Fråga 2: Du kan prova att rengöra kedjan och dreven med vanlig wd40, 556 eller omega 636 motsv. Det kan vara skit i länkarna som gör att det kärvar lite.

Fråga 3: Kedjan spänner du när det behövs... Kontrollera med jämna mellanrum hur mycket den slackar, står i instruktionsboken till din mc hur mycket spel den skall ha.

Fråga 4: Du kan borra upp hålet och gänga om det. Alt gängtejpa skruven och se om det funkar. Kontrollera om det är gängorna i skruven eller i hålet som är körda.
 
Last edited:
Fråga 2: Du kan prova att rengöra kedjan och dreven med vanlig wd40, 556 eller omega 636 motsv. Det kan vara skit i länkarna som gör att det kärvar lite.

Fråga 3: Kedjan spänner du när det behövs... Kontrollera med jämna mellanrum hur mycket den slackar, står i instruktionsboken till din mc hur mycket spel den skall ha.

Fråga 4: Du kan borra upp hålet och gänga om det. Alt gängtejpa skruven och se om det funkar. Kontrollera om det är gängorna i skruven eller i hålet som är körda.

Tackar för svaret :tummenupp

Det med fråga4: Det är så att skruven redan sitter i och jag lyckas inte få ut den, den går bara runt och runt, något varv är den trög medan det andra varvet är lätt (spelar ingen roll om jag skruvar med eller motsols).
 
Tackar för svaret :tummenupp

Det med fråga4: Det är så att skruven redan sitter i och jag lyckas inte få ut den, den går bara runt och runt, något varv är den trög medan det andra varvet är lätt (spelar ingen roll om jag skruvar med eller motsols).


Troligtvis är det gängorna på själva skruven som är borta. Kommer du åt på "baksidan", så kan du prova att trycka skruven utåt samtidigt som du skruvar. Annars får du försöka dra och vrida samtidigt med en tång av något slag. Sista utvägen är att svetsa fast något på själva skruvskallen så du kan dra och skruva på samma gång.
 
o my good!

Du måste börja släppa dina leksaksgubbar och seriefigurer och börja spendera lite mer tid i garaget så du blir lite händig!

Fruntimmer gillar inte karlar med tummen mitt i hand!:D
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top