Kedja, nitad el med kedjelås?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad kör ni med? Om ni köper ett och monterar kedjelåset, brukar ni åka till Mc-handlaren och få det nitat istället ? Och isåfall vad brukar det kosta att få det nitat?:confused:

Skaffa ett vanligt clipslås, montera det ordentligt. Sedan åker du till närmsta Mc-meck och tar med nitlåset och ber dem montera det. Kostar ca 50 :- för clipslåset och lika mycket för monteringen. Tar 5 minuter för dem att meka dit nitlåset.

När jag löpte nytt drivpaket förjde där med ett nitlås.

Skaffa ett vanligt clipslås, montera det ordentligt. Sedan åker du till närmsta Mc-meck och tar med nitlåset och ber dem montera det. Kostar ca 50 :- för clipslåset och lika mycket för monteringen. Tar 5 minuter för dem att meka dit nitlåset.

När jag löpte nytt drivpaket förjde där med ett nitlås.

OK Tacka för infot:tummenupp och för det det tipset! Blir nog till att göra så!!
Jag trodde först i min enfald att kedjan var/är en hel länk, men det blir ju svårt att få det runt svingen då:rolleyes: Trots att man skruvat bort bakhjulet och hängt undan kedjan inte har man tänkt på det..Hoppas det är med båda låssorterna i drivpaketet.

Last edited:
Inte svårt att nita ett kedjelås.
Håll ihop med polygrip, nita med kulhammare.
Om du inte köper en press.
Litar inte på clipslås.

Jag köpte drivpaket på Beviks.. Stod och monterade skiten på plats utanför. Frågade sedan mekanikerna lite snällt om du kunde nita låset..

Dom fixade till det blixtsnabbt, och jag stack iväg o handlade fikabröd som tack..

Alla nöjda och glada!

SJÄLVKLART SKA DET NITAS!

Last edited:
Efter jag tappade mitt klipslås under färd så finns det ingen större tvekan, det ska nitas.

Nitat ska det vara. Inget snack om saken. En mc ser INTE rolig ut vid kedjeras.. Byt kedjan själv, sen åker du till handlare för nitning!

Nita kedjan!!

Kostnad: Tja allt från gratis, fikabröd o uppåt.

Hade cliplås på min tills för en vecka sedan då jag upptäckte att låsclipet sakandes när jag skulle smörja in kedjan efter en längre tur.
Har allitd haft koll på det innan körning, men helt plötsligt var det borta.

Numera har jag nitat o det känns tryggare. :tummenupp

En del firmor här i v-ås nitar alla kedjor på hojar över 500 CC.

Kostnad: Tja allt från gratis, fikabröd o uppåt.

mv

Last edited:
Nitat ska det vara. Inget snack om saken. En mc ser INTE rolig ut vid kedjeras.. Byt kedjan själv, sen åker du till handlare för nitning!

Har provat ett kedjeras (MED nitad kedja) när en polare framförde hojen i 100+! Med en änglalik tur blev det inga personskador! :Bugar

Man har ju hört om fall där kedjan snott in sig i bakhjul m.m :död

Kan tänka mig att man ökar risken för haveri ordentligt med ett vanligt kedjelås (trodde inte att det förekom på större hojar), så vad ni än gör, nita era kedjor!

Har själv kört tio tusen mil med min hoj och är inne på mitt fjärde drivpaket, tre av drivpaketen har haft clipslås och clipsen har aldrig lossat.
Samma med endurocykeln, aldrig tappat clipset trots ett antal drivpaket under min "karriär", däremot så gick en kedja av mitt på vilket fick mig att välja ett mera känt märke nästa gång.

Kör o få den nitad, för guds skull!
Har själv råkat ut för att låsbrickan försvunnit, vet inte varför, jag monterade inte kedjan själv! Vet bara att man blir kall när man ser det..:eek:

Har själv kört tio tusen mil med min hoj och är inne på mitt fjärde drivpaket, tre av drivpaketen har haft clipslås och clipsen har aldrig lossat.
Samma med endurocykeln, aldrig tappat clipset trots ett antal drivpaket under min "karriär", däremot så gick en kedja av mitt på vilket fick mig att välja ett mera känt märke nästa gång.

Samma här, har nästan enbart åkt runt med clipslås, inga problem, bara att få det att sitta ordentligt och åt rätt håll.

Last edited:
Hörde av min lokala mc verkstad att de träffat på ett fall där kedjan slagit hål på motorblocket. Nitad kedja gillade dom. "Det är seriöst"...

Visst är nitat att föredra, men då bör man använda ett riktigt nitningsverktyg vid monteringen.
Clipslås fungerar också bra, men om man använder sig av ett clipslås så bör man först och främst se till att man monterar clipset i rätt riktning och dessutom se till att man fått det riktigt i lås. För att därefter minimera risken att det går upp under färd så rengör man clipset och sidolänken med t.ex. bromsrengöring eller t-svart (riktigt bra rengöringsmedel) och därefter täcker man sidan på kedjelåset med silikon.
Jag har ibland kört med original sving på gatan och en förlängd på strippen med min R1100 turbo (260 bhk) och därför haft clipslås för att inte behöva nita om kedjan varje gång jag bytt sving och har aldrig råkat ut för ett haveri.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla