Kedja ligger mot däcket KTM 660 -04

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
Köpte mig en KTM 660 -04 i fredags o börjar oroa mig över att kedjan ligger "väldigt" tätt emot däcket, det har till och med brändt kanten på däcket lite.

original 530 kedja med ett 160 brett hjul. E de fler som har haft de problemet och lyckats lösa de på något fiffigt sätt, typ med en extra bricka mellan drev o fälg?

Sen irriterar jag mig på skrammelljudet från kicken som f*n. någon som har kommit på något sätt att sätta fast den lr nåt?

Har du rätt slack/spänn på kedjan?
Sitter hjulet "rakt"?:rolleyes:

Det är nemas problem om kedjan skaver lite mot däcket.

Jag har jack i svingen på min nyinköpta XR 600 SM. Skojigast var nog att bromsslangen till bakbromsen också låg mot däcket, den åtgärdades illa kvickt vill jag lova.

Blir inga fler 160 däck för mig!

Har du rätt slack/spänn på kedjan?
Sitter hjulet "rakt"?:rolleyes:

Jepp de sitter rakt. de va de första jag kollade.

Skrammel ljud från kicken ? håll inte nere kicken när den startat !?

Hahaha. o de tror du jag gör? :tummenupp
skrammelljudet jag menar kommer från kicken jag startat och släppt den såklart, när den ligger mot gummibelägget i "viloläge".

Jepp de sitter rakt. de va de första jag kollade.

Hahaha. o de tror du jag gör? :tummenupp
skrammelljudet jag menar kommer från kicken jag startat och släppt den såklart, när den ligger mot gummibelägget i "viloläge".

Man vet inte vad det finns för ljushuvud ;) så bäst o ta det mest korkade först. och nee något som skrammelljud i "vilo"läget har jag aldrig varit med om

Det är nemas problem om kedjan skaver lite mot däcket.

vad sitter på original? ere 160? visst de e ju inte direkt mycke den skaver men om de går så fixar jag till så att den inte gör de.

Kan inte kedjan ta stryk av de? menar värmeutvecklingen som blir när den drar mot däcket kan väl skada oringarna? lr har jag helt fel?

Min 640s kedja skaver/skavde oxå lite av däckkanten, ingen fara enligt lite mekar jag snackat med.
Du kan ju ställa hela hjulet "lite" snett så slipper du skavet.
Jag sket i det och körde ett par mil till så nu är gummit borta och därmed skavet. Nemas problemas.

Hade samma problem när jag bytte till 130 däck. Nu var det tyvärr inte jag som fixade det problemet. Du skrev för 20 minuter sen och har fått runt 7 svar. Jag har fått 0 på 5 timmar, är inte detta mekhörnan?

Man vet inte vad det finns för ljushuvud ;) så bäst o ta det mest korkade först. och nee något som skrammelljud i "vilo"läget har jag aldrig varit med om

hehe. jo de e sant, de finns ju stjärnor asså..

skrammelljudet kommer från själlvaste kicken, inte motor. kicken är ju inte helt stum o därav vibrerar den en aning.. de e väl egentligen inget problem, bara ett irritationsmoment..

Hade samma problem när jag bytte till 130 däck. Nu var det tyvärr inte jag som fixade det problemet. Du skrev för 20 minuter sen och har fått runt 7 svar. Jag har fått 0 på 5 timmar, är inte detta mekhörnan?

130 däck? på en annan hoj antar jag. på KTM:en skulle de se lite skumt ut, i alla fall med motardfälgar..

jo man har väl tur att folk är uppmärksamma :tummenupp

Min 640s kedja skaver/skavde oxå lite av däckkanten, ingen fara enligt lite mekar jag snackat med.
Du kan ju ställa hela hjulet "lite" snett så slipper du skavet.
Jag sket i det och körde ett par mil till så nu är gummit borta och därmed skavet. Nemas problemas.

okok. har också hört att de inte är någon fara men ändå. om de nu finns någon som löst de på ett enkelt sätt så varför inte lixom..

Last edited:
Jag har hört att det kan bero på vilket märke man har på däcket huruvida 160 går i kedjan eller inte. Enligt rykte så ska det skilja i bredd mellan olika tillverkare då de mäter olika :va

Kommer ihåg diskussionen från min motardtid, och om jag inte minns fel så var bland andra michelin bredare medan exempelvis maxxis var smalare. Dock ska det inte vara något att oroa sig för.

Orginalkedja på dessa är väl 520?
Kanske inte spelar så stor roll men många bäckar små.....

Ta ett rakblad och skär av lite på kanten på däcket om det är ett problem.
160 bredd på däcket är väl orginal?

Men som skrivits så beror det ju på vilket däck som sitter monterat, bredden kan vara olika trots att det benäms som 160.

ingen som har något förslag?

Jag hade samma problem med min 625:a

Har du en ryckhämmare på navet?
Om du intehar det är axeln inte lika lång och då skulle jag föreslå att du testar ett 150 däck istället. Blev kanon för mig!
Jag körde iof tills däcket var slut innan jag bytte.

Hahahah skön han är som bjuder på det också. Inte många som hade gjort som han!

Orginalkedja på dessa är väl 520?
Kanske inte spelar så stor roll men många bäckar små.....

Ta ett rakblad och skär av lite på kanten på däcket om det är ett problem.
160 bredd på däcket är väl orginal?

Men som skrivits så beror det ju på vilket däck som sitter monterat, bredden kan vara olika trots att det benäms som 160.

Stämmer bra de att det är 520. blandade ihop min förra o den här.

Blir nog att skära av lite av kanten med rakblad. Tack för alla svar

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back