Kedja för kort efter byte

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Lämnade in min FZR för byte av drivpaket, samma verkstad som förra gången, och när jag hämtar ut den så är kedjan för hårt spänd!

Bakhjulet sitter redan så långt fram som justeringen tillåter och enligt mekanikern så har kedjan 110 länkar som den ska (det var en 112L som kortades 2L)

Jag påpekade att förra gången så var det inget problem och enligt kundregistret fick jag då DID kedja och drev med samma antal kugg som nu.

De sa att jag skulle köra 5-10mil i lugnt tempo för att kedjan skulle bli längre och då bli normalt spänd (jag har, och hade, väldigt svårt att köpa de argumenten)

Efter att ha kört 5 mil så kan jag se att spelet inte har förändrats så något är inte som det skall med Främre-,Bakre drev eller Kedja (som är av fabrikatet RK)

Är det någon som råkat ut för liknande fenomen?

Akta utgående axeln för fan, kör inte mer om det är för hårt.

Fattar inte hur de kan ge dig rådet att köra då kedjan är för hårt spänd. Kör inte en meter till. Se till att de kommer och hämtar hojen med släp.

Behövs inte hota med något tror jag... spelet är 1 cm istället för 2-3cm.
Är helt medveten om risken med utgående axel.

Mysteriet kan ha att göra med bakdrevet: JTR 859-47

När jag kollade i en PDF ang JT drev så ser jag att de inte har någon rekommendation för just FZR1k-92 vilket kan bero just på att kedjans längd blir fel...
Verkstan har satt ett drev rek. för FZR750 vilket passar fysiskt men kanske blir fel ändå för annars borde JT angivit detta drev i tabellen!?

Bifogat

• JT_fzrspr_crp.jpg
    JT_fzrspr_crp.jpg
    101.9 KB · Visningar: 117
Enligt Touringbutiken:

Framdrev:
16 kugg (std): FZR1000 87-88, YZF750R 93-96, YZF750SP 93-96, YZF-R6 99-02
17 kugg (std): FZR1000 89-95, GTS1000 93-98, YZF1000R Thunderace 96-02
Passar även YZF-R6 03-04 (ej standardkuggning)

Bakdrev:
46 kugg (std): FZR1000 87-88
47 kugg (std): FZR1000 89-95, GTS1000 93-98, YZF1000 Thunderace 96-02

Dreven verkar helt ok så det måste bero på kedjan.

Den är kanske "tajt" så att det är som verkstan säger att den "släpper" efter några mil...

UltraMarine skrev:
Dreven verkar helt ok så det måste bero på kedjan.

Den är kanske "tajt" så att det är som verkstan säger att den "släpper" efter några mil...

Eller så har dom rört till det när dom nitade kedjan ?

Och kapat den för kort.

något fel är det ju onekligen, det går ju att justera kedjan ganska mkt, så ja föreslår att du ringer dom å säger till dom att du vill ha en ny kedja, med en länk mer.

Back