Kedja för hårt spänd?

MenTaDeLugnt

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2016
Hoj
2012 KTM Duke 125 (Krashad), 2015 KTM Duke 125 (Såld), 2014 Yamaha MT-07
Jag hörde under morgonen påväg till skolan ett rytmiskt "klackande" ljud och tydliga vibrationer i fotpinnarna. Tror att det kan vara kedjan som är för hårt spänd men vetefan om man kan köra hem med den i detta skick.
Har någon nån idé vad som alternativt kan vara fel eller vad jag bör tänka på när jag åker hem?
Mvh Gustav

Göteborg, right?
Jag kan kolla åt dig på lunchen om du vill.

Telefonnummer i pm.

Om du precis har spänt kedjan och det har kommit nu så behöver du kolla upp och släppa av spänningen efter behov. Det kan ju också tänkas att kedjan och dreven, speciellt framdrevet är slut.

Både drev/kedja är bytt nyligen, och jag har inte spänt kedjan på säkert 3 veckor.

Säkert inget svårt att åtgärda, men kan skada mkt om Du kör med hojen. Du kan mäta med tumstock mitt mellan bak o framdrev och dra med fingret upp och ned. Generellt. Har Du ett spel mindre än säg 30 mm skulle jag ge mer spel till åtminstone 35-45 mm. Kolla om du har streck på svingen så hjulet / drevet står rakt. Skulle inte köra nått med den när det känns så som du beskriver. Låna hylsnyckel och spänn för säkerhetsskull av och kolla så drev/hjul suttit rakt etc ..

Har du kört och det har varit okey efter att du spände kedjan för 3 veckor sedan? I så fall kanske något har börjat släppa som t.ex. muttern till framdrevet eller att bakdrevet sitter löst. Eller om bakhjulet inte blev rätt justerat och draget så att drevet står snett.

Jag har inte hört något missljud eller känt några vibrationer förrän imorse.
Det "klackande" ljudet blev något värre när jag körde över ojämnheter på vägen.

Jag har inte hört något missljud eller känt några vibrationer förrän imorse.
Det "klackande" ljudet blev något värre när jag körde över ojämnheter på vägen.

Nu vet jag ju inte exakt hur det ser ut vid bakhjul och drev på just din hoj men jag fick samma fenomen som du beskriver på min TDM som jag hade tidigare. då ver det lagret till drevet som hade gett upp. På den satt det två lager för bakhjulet och ett som var för bara drevet med ryckutjämnare. Det sistnämnda lagret hade packat ihop och gått hem. Efter byte av lagren var missljudet borta.

Det kan också teoretiskt sett vara ett hjullager som gett upp. Kolla lagren så att inget glappar. Det borde inte vara för spänd kedja om ljudet inte uppkommit direkt i samband med att du spänt kedjan.

Kan de inte vara tvärt om istället att kedjan är för lite spänd... me andra ord behöver spännas...

Har varit ute och kollat på hojen nu och kedjan är definitivt för hårt spänd. Har i princip inget spel överhuvudtaget. Har även kollat och upptäckt vad jag tror är ett lager för drevet (skickar bild snart)

Jag kände tydligt i fotpinnarna när mitt lager i drevhubben gick åt fanders.
Men jag hade bytt det bara 6-7 mil innan och felet var att jag inte bottnat lagret ordentligt när jag pressa i det.
Det känns som om det "knäpper" under foten.

Ville bara berätta att man kände det i fotpinnarna, hurvida du har samma fel eller ej vet jag inte.

Last edited:

Nej, det där ser ut att vara tätningen till ett vanligt hjullager - om du har drevet stumt monterat i fälgen. Är det ryckutjämnare i bakfälgen så är det tätningen till lagret i drevhubben du ser.

Det "drevlager" man skall vara försiktig med att köra sönder är lagret som sitter på utgående axel - alltså innanför framdrevet, innanför tätningen, innanför kåpan.
Vanligtvis endast utbytbart genom att plocka ut motorn ur ramen och därefter klyva motorn.
Vi snackar ett arbete som brukar kostar uppåt 5 siffror om man kör sönder något där bara genom fel kedjespänning.

(Teknikforumdisclaimer: Jag vet inte hur arbetsgången är för ett sådant jobb på just 125 Duke, beskriver bara rent allmänt hur det brukar funka.)

Du måste absolut slacka på kedjan till rekommenderat spel innan du kör en meter.
Försök inte ens "köra hem" utan se till att fixa på plats innan du kör över huvudtaget.
Har du tur så upptäckte du problemet i tid, har du otur så blir det durt enligt ovan.

Har varit ute och kollat på hojen nu och kedjan är definitivt för hårt spänd. Har i princip inget spel överhuvudtaget. Har även kollat och upptäckt vad jag tror är ett lager för drevet (skickar bild snart)

Som jag fattar det har du kört tokspänd kedja i tre veckor men nu först kom missljud. Då är de bara att be en bön att så lite som möjligt gått sönder typ bara bakhjulslager eller en länk på kedjan. Tyvärr är risken stor att drevaxelns lager har gått hädan = svindyrt jobb om man inte gör det själv.

Både drev/kedja är bytt nyligen, och jag har inte spänt kedjan på säkert 3 veckor.

Har du inte spänt kedjan sedan den byttes
(gjorde du det själv?)
så har kedjan inte blivit spändare av sig själv......

Hur mycket slack har du / hade du om du åtgärdat det ?
Slack vanligen hur mycket man kan flytta kedjan uppåt + nedåt
mitt emellan kedjedreven ?
Ofta när hojen står lutad på sidostödet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT